Hej!

Jag undrar om det utifrån nedanstående bild på proppskåp går att se om trefas är indraget i min lägenhet?

I köket sitter endast 230v uttag så där kan det inte finnas trefas. Min förhoppning är att det åtminstone ska vara draget till proppskåpet så att jag slipper dra in i lägenheten.

Tack på förhand.

2013-01-14 19.57.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruva av kåpan ta nytt kort.

Mvh
 
Hur ser säkringen som går till spisen ut? Om den är två eller tre moduler bred så har du med största säkerhet trefas, annars har du troligtvis endast enfas. (De säkringar som syns på bilden är en modul breda.)
 
Paytax skrev:
Skruva av kåpan ta nytt kort.

Mvh
Jag får inte av kåpan, skruvarna bara knäpper när man drar i dom :(

För tillfället är det gasspis i lägenheten, det finns ingen säkring som är markerad för spis. Huset är stambytt för 10 år sen och dessa proppskåp sattes upp i samband med detta
 
Du har troligtvis 3-fas. Enligt bilden. Har du mätaren i källaren?
 
luuf81 skrev:
Jag får inte av kåpan, skruvarna bara knäpper när man drar i dom :(

För tillfället är det gasspis i lägenheten, det finns ingen säkring som är markerad för spis. Huset är stambytt för 10 år sen och dessa proppskåp sattes upp i samband med detta
Skruvarna kan bara vridas 90 grader, det ena läget är låst och det andra är frigjord kåpa
 
Redigerat:
Med tanke på att du har en tre-fas jfb bör du ha samtliga tre faser indragna. Helt säker kan man dock inte vara förr än man ser under skalet.
 
Du kan ju fråga hyresvärden/bostadsrättsföreningen. Planerar du att byta ut gasspisen eller vad ska du med trefas till?
 
Var ute för detta igår. Bytte en spis. Centralen hintade om 3fas uteifrån. Dock vart det bara 1fas när jag kollat både spisen och uttag/central.

Anledningen till varför det satt en 4pol jfb var för att företaget som satte in nya centralen endast fiick reda på att det vara 3 fas i alla lägenheter. Nu snackar vi tusentals. Ett hundratal av dessa var faktiskt bara 1fas. så istället för att köpa nya jfb och bygga om etc. så la man bara en fas över en 3fas jfb. Bra med tanke på om man i framtiden evt kanske kan få dit 3 fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.