Vi har valt den ljusgrå plastmattan i badrummet (jag tycker att den är helt OK) och en blå i tvättstugan.

I köket har vi plastmatta som ser ut som klinkers. Många som kommer på besök tror att det är riktig klinker.
Jag har för mig att det även fanns plastmatta som såg ut som trägolv.

Vi har kakel ovanför diskbänken i köket men det har inte Älvsbyhus fixat. Däremot var det "vår" säljare som förmedlade kontakten till en bra kakelkille.
 
Till Steinar,

Har ni fixat den fina köksfläkten själv eller var den tillval?
 
Hej!

Svar till ovan:
1. Ja, vi har forhöjt väggliv. Samt den lite större takkupan som hör till.

2. Köksfläkten har vi köpt själva på IKEA.

Just nu håller vi för övrigt på att inreda övervåningen, eller rättare sagt så har vi anlitat snickare som gör det. Skall vara klart om 2-3 veckor. Skall forsöka ta lite bilder och lägga upp.

Mvh
Steinar
 
Hej,

Är det någon som orkar slänga upp en fullständig prislista på deras tillval?
 
annsan75 skrev:
...vi kommer att installera en rätt stor täljstenskamin, om du hade gjort det, var hade du då placerat den på bottenplan?
Vet ni om det är OK att installera en stor täljstenskamin? Såvitt jag känner till så väger de mindre täljstenskaminerna ungefär 900 kg (några lättare finns också) och en stor täljstenskamin kan ligga runt 2.000 kg. Se t.ex. Tulikivis hemsida - http://www.tulikivi.fi.
Glöm inte kolla detta med Älvsbyhus och de som fixar grunden åt er.
Bara en liten tanke från min sida alltså......
 
Det man måste göra för alla kaminer som vägger mer än 300 kg är att gjuta ett särskilt fundament för kaminen.
 
Appropå golvv...någon som vet om det "rymms" att lägga ett 14 mm parkettgolv i Älvsbyhus utan att man måste göra ändringar i anslutning till innerdörrar??

::)
 
Jim_J skrev:
Appropå golvv...någon som vet om det "rymms" att lägga ett 14 mm parkettgolv i Älvsbyhus utan att man måste göra ändringar i anslutning till innerdörrar??
Det ryms "på gnällen", det som ändå gör att man kan få justera underkant på vissa dörrar är om man vill ha mattor som dörrarna sas. "öppnas över", annars hakar det fast ;)

MVH//Christina.
 
Vad har ni valt för golv i huset? Vi får vårt Sleipner i vinter. Sen en lite speciell fråga...vi kommer att installera en rätt stor täljstenskamin, om du hade gjort det, var hade du då placerat den på bottenplan? Det är svårt från ritningen att se var en bra placering är utan att den stör övrigt möblerande allt för mycket.
Ska bli kul att få se hur övervåningen blir. Ni hade en mcyekt bra hemsida och det var skoj att se ett Sleipner bli uppbyggt.


Hej!

Kul att du tyckte om hemsidan :)

Ang golvet, så tog vi Älvsbyhus standard plastgolv. Det som vi valde, ser ut som ekstavar, vi tog samma i alla rum. Vi är väldigt nöjda! Det ser snyggt ut, och är praktiskt, då vi har barn och djur samt att tomten ser ut som en leråker :)

Vi har placerat vår kakelugn i vardagsrummet, mitt på väggen mot hallen. Det fungerar utmärkt tycker vi. DEt var även ett av Älvsbyhus 2 "standardställen" att placera en eldstad på. Det passade bäst där, med tanke på modulskarvar och takbjälkar.

Vi har forhöjt väggliv med takkupa, så övervåningen ser inte ut som den brukar dierkt över kakelugnen. Det gick dock att lösa, men skorstenen ligger direkt an mot väggen på övervåningen. Det går dock bra, eftersom vi har en isolerad skorsten, som inte blir varm på utsidan.
 
Undrar nu om kan kan välja fondvägg i ett Ä-hus. (Av deras tapeter dom har) ???

Någon som har gjort det eller som har hört med dem?

/Maria
 
Gammelmormor skrev:
Undrar nu om kan kan välja fondvägg i ett Ä-hus. (Av deras tapeter dom har)
Det går att välja fondvägg numera, gick dessvärre inte när vi byggde ;)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Det går att välja fondvägg numera, gick dessvärre inte när vi byggde ;)

MVH//Christina.
Vet du om det kostar något extra?

Maria
 
Gammelmormor skrev:
Vet du om det kostar något extra?

Maria
Det skulle jag tro att det gör ;), vet inte exakt hur mycket, men skulle gissa att det ligger någonstans i paritet med kostnaden för den där "halva väggen ena och halva väggen andra" varianten med bård på mitten.

MVH//Christina.
 
Minns inte exakt men ungefär 500:- för en fondvägg
 
Jodå, dom kan minsan ta betalt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.