Y
Ifall min svets, husvagn, dator eller något... står hos en vän och något händer, såsom stöld, brand osv..

Hur funkar det med försäkringar då?
 
Din väns försäkringar gäller inte för annans egendom såvida den inte är inlånad för att ersätta eget bruk.

Alltså får du ingen ersättning av hans försäkringsbolag utan det ska ersättas av din försäkring. Fordon (släp, husvagn, bil etc) skall ha egen försäkring och sålänge du inte bryter mot något villkor så gäller försäkringen. Ibland kan det vara villkor om att den ska stå hemma, i garage eller liknande och då kan ev ersättning sättas ned eller nekas.

Övrigt lösöre som ligger i din bil, i ett hotellrum, hemma hos en släkting eller vän ersätts generellt av ett bortaskydd. Där gäller att kolla villkoren, oftast är maxersättningen på detta 40-80 000 kr och det kan finnas undantag för kontanter, stöldbegärlig egendom mm

Så svaret är lite grand som vanligt - det beror på
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Y
Så, jag har större skydd, ifall jag hyr ett hörn av honom för mina saker.. Än att de står där av normal vänskaplig gest?
Ifall jag hyrde, hur funkar försäkringar då?
 
Spelar ingen roll om du har ett hyresförhållande. Det är fortfarande fordonets egna försäkring som gäller och lösöre så är det fortfarand bortaskyddet med ev begränsning som gäller.

Har man högre värden på annan ort så får man se över försäkringsskyddet. Magasinerat lösöre finns oftast, då ska man ha förråd eller avställningsplats någon annanstans, beroende av värder kan det finnas krav på lås, larm etc. Obs det är inget krav på hyresförhållande utan det kan lika gärna vara en släktings garage man lånar gratis
 
Y
Ok. Tack =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.