Alfredo skrev:
Fast oftast öppnar i varje fall jag ett skåp för att ta fram diskmedel strax innan jag startar diskmaskinen. Om knappen är "smart" placerade i det skåpet kan jag inte se att det skulle bli speciellt omständigt.

Precis! Jag tycker inte att det är omständigt själv men det var det enda "problem" Damixa själva kunde se med att placera knappen i ett skåp (skulle förstås ha förtydligat det).
 
Lolle skrev:
Det är just där problemen kommer. Damixa tolkar det som att deras produkt får monteras i skåp men i praktiken så är det så att produkten förvisso uppfyller syftet med regeln i 2.5.4 men den matchar inte villkoret. Med Damixas system så finns det inte en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk utan man litar istället på en elektronisk avstängning.

Du kommer inte få något garanterat svar av Säker vatten då frågan är rejält infekterad sedan i våras.
Jag har följande skriftligt från mitt försäkringsbolag (i och för sig ett mail men det borde väl räcka?): Som vid all renovering ska renovering av ett kök följa branschens rekommendationer och regler. Därför hänvisar jag dig till en rörmokar då vi följer deras rekommendationer.
Om vi sedan vid en eventuell skada kan visa att det är en behörig/auktoriserad rörmokare som utfört arbetet så borde väl ändå inte försäkringsbolaget kunna neka ersättning?
 
Lolle skrev:
Nu ska det tilläggas att det faktiskt är lite gränsfall med de elektriska avstängarna då säker vattens krav är just att det ska finnas avstängare ovan bänk. Inget bolag har mig veterligen nekat ännu men i teorin finns en möjlighet att hävda att en elektrisk avstängning inte uppfyller villkoret. Jag hade inte nekat i nuläget men det följer inte riktigt säker vatten så vid fel skada så kan det utnyttjas för att sätta ned ersättning eller neka
Fast, med risk att detta driver iväg till juridiska OT hårklyverier, så kan jag tycka att frågan borde vara om elektriska "automatavstängningsventiler" av behandlad typ är OK, inte var aktiveringsknappen sitter.

Ska man hårddra det hela hjälper det väl knappast om man sätter aktiveringsknappen lätt åtkomligt ovan bänk. Fortfarande finns ju ingen "avstängare ovan bänk". Den avstängare som finns är ju elektrisk/automatiskt. Aktiveringsknappen är ju till för att aktivera vattnet, inte för att stänga det.

Fast nu när jag läser ditt inlägg igen ser jag att det kanske är något åt det hållet du menar. Frågan blir ju iofs än mer intressant då och kan väl sammanfattas något i stil med: "Kan man vara säker på att elektriska automatavstängare som exempelvis Damixa uppfyller de krav som finns?"
 
Herregud vad det blev off topic.
Och för att förlänga tråden ytterligare upptäckte jag just att det finns inte en janne att jag kan ha en sån där storkökskran - eftersom avståndet mellan diskbänk och skåp ovan diskbänk är på tok för kort!

Med andra ord, det som återstår nu om jag vill ha duschmunstycke är en vanlig kran med sådan där utdragbar dusch - i kombination med en diskmaskinsavstängning då.

Någon som har några tips/förslag på det?

Vol
 
Fast det du har fått är ett typiskt standardsvar/politikersvar.

De hänvisar dig till rörmokare och indirekt till säker vatten då det finns en generalklausuler i försäkringen att branschnorm skall följas. Branschnormen är säker vatten men där det just gällande Damixa är ett rejält genomtjatat ämne som i mars/april 2012 blev extra infekterat.

I praktiken vet jag ingen som blivit nekad pga avsaknad av ventil ovan bänk, i teorin finns dock möjligheten och kunden kommer inte få rätt i ARN eller civilrätt om försäkringsbolaget gör bedömningen att de vill neka då Damixas avstängning inte riktigt följer säker vatten.

Gällande övriga frågan så kan absolut försäkringsbolaget neka även om ni har kvitto ifrån rörmokare och hänvisa till att ni får reklamera gentemot rörmokaren för felaktigt utförande. Det har hänt även andra gånger att säker vatten ansluten rörmokare gjort fel och försäkringen inte gäller, i de flesta fall kan man dock reklamera och få ersättning via rörmokarens ansvarsskydd
 
Lolle skrev:
Fast det du har fått är ett typiskt standardsvar/politikersvar.

De hänvisar dig till rörmokare och indirekt till säker vatten då det finns en generalklausuler i försäkringen att branschnorm skall följas. Branschnormen är säker vatten men där det just gällande Damixa är ett rejält genomtjatat ämne som i mars/april 2012 blev extra infekterat.

I praktiken vet jag ingen som blivit nekad pga avsaknad av ventil ovan bänk, i teorin finns dock möjligheten och kunden kommer inte få rätt i ARN eller civilrätt om försäkringsbolaget gör bedömningen att de vill neka då Damixas avstängning inte riktigt följer säker vatten.

Gällande övriga frågan så kan absolut försäkringsbolaget neka även om ni har kvitto ifrån rörmokare och hänvisa till att ni får reklamera gentemot rörmokaren för felaktigt utförande. Det har hänt även andra gånger att säker vatten ansluten rörmokare gjort fel och försäkringen inte gäller, i de flesta fall kan man dock reklamera och få ersättning via rörmokarens ansvarsskydd
Får man lov att fråga vad som hände i mars/april 2012 och varför det är så infekterat? Produkten säljs ju fortfarande så det borde ju vara relativt många som fakiskt låter montera knappen i ett skåp...

Volatyle: Titta på t.ex www.vvsochbad.se där det finne många olika typer av blandare. Vi ville ha en som såg ut att vara i rostfritt och köpte en från Dornbracht. Den är inte monterad ännu men kändes väldigt "stabil" och skall tydligen vara av bra kvalitet (men man det är ingen utdragbar dusch).
 
Misse skrev:
Får man lov att fråga vad som hände i mars/april 2012 och varför det är så infekterat? Produkten säljs ju fortfarande så det borde ju vara relativt många som fakiskt låter montera knappen i ett skåp...
Självklart får man fråga men det lämpar sig inte riktigt att svara på ett öppet forum.

Produkten är godkänd på marknaden så det är fritt att använda den. Om den ersätter avstängningsventil ovan bänk eller inte är fri för tolkning. Min bedömning är att den ersätter ventil ovan bänk men sålänge man inte ändrar säker vatten så kommer det vara öppet för tolkning.
 
Intressant tråd, tyvärr har den till största delen behandlat diskmaskinsavstängning...

Jag har också tittat på både Mora Izzy Miniprofil och Tapwell EVO186 men tyvärr så är dessa ganska höga.
Volatyle; Har du överskåp vid diskbänken? Jag kommer med all sannolikhet ha det och då blir den fria höjden i mitt fall 51cm...
 
jtl skrev:
Intressant tråd, tyvärr har den till största delen behandlat diskmaskinsavstängning...

Jag har också tittat på både Mora Izzy Miniprofil och Tapwell EVO186 men tyvärr så är dessa ganska höga.
Volatyle; Har du överskåp vid diskbänken? Jag kommer med all sannolikhet ha det och då blir den fria höjden i mitt fall 51cm...
Japp, jag har något liknande. Skulle tro runt 65cm. Har nu vägt över till en vanlig kran med utdragbar duschpip istället.

Fastnat för denna:
http://www.grohe.com/se/14173/koek/koekskranar/k4/produkt-detaljer/?product=33786-G141&color=000

Blir helt enkelt att montera separat diskmaskinsavstängning!
 
Då har du höjden som krävs. Jag har tyvärr bara 236-237 i takhöjd och vill ha så höga överskåp som möjligt så då blir det inte mer än 51 mellan bänk och skåp.

Precis som tankar som jag gått i. Just nu lutar det åt en blandare med utdragbar pip från Ikea (vågar knappt skriva det...). Men med tanke på priset, och att den dessutom ser bra ut, så får den hänga med tills den ger upp och jag vet vad jag vill ha.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20176437/?query=RINGSK%C3%84R+K%C3%B6ksblandare+med+utdragbar+pip
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.