Hej,
Har funderat några gånger om en variant på jordvärme:

Detta är en bara en galen fundering, men skulle vara kul att få någon tanke om den. :)

Om man istället för att gräva ner slangen i marken ute monterade den i innertaket på huset.
Borde man inte få en bra värmeupptagning där uppe där det säkert är iaf 22grader? Låt säga att man lyckas få in ca. 200m slang med 0,5-1m mellanrum... någon som har en teori eller kanske tom. någon som provat?
 
Hur mår du?
 
  • Gilla
Andreas_H och 2 till
  • Laddar…
Antagligen inte så bra som man borde må.
Är ju en riktig tankevurpa..
 
Jag tycker det låter som en strålande idé.
Hoppas att du loggar en massa termometerdata och rapporterar hit ofta!

Men du kallar det jordvärme. Skall du ha jord i taket också då.

Stampade jordgolv har jag hört om, men jordtak :p


Men idén är minst lika bra som den här
http://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc :D
 
Full?
 
Vore en bra idé att testa...
Själv har jag planer på att koppla en 6kw generator till en 5kw motor... Överskottselen kanske skulle kunna driva en takvärmepump..?
 
Que?! Det låter ju nästan lika bra som en lösning jag hörde för några år sedan. Det var en gubbe som skulle ha en braskamin i källaren, och sen montera en luft-vattenvärmepump framför denna för att kunna utnyttja värmen från kaminen.
Vill du utnyttja inomhustemperaturen, så montera in en frånluftsvärmepump. Du lär dock inte hoppa högt av energispararglädje.
 
Vet i alla fall om ett hus som värms med värmepump vars kollektor sitter i taket på en ladugård som huserar ett större antal mjölkkor. Antar att "spillvärmen" från 100x500 kg(eller vad en ko väger) mjölkko räcker till för att inte påfrysning på slangen ska bli för stor.

/LOB
 
KnockOnWood skrev:
Men idén är minst lika bra som den här
[länk] :D
TACK! Där fick jag dagens garv :D:D ja det är inte lätt när man har otur när man tänker :cool:
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det hade varit trevligare om alla smarthuvud som flinar åt TS kunde förklara för TS varför det är en tankevurpa och inte bara idiotförklara vederbörande, så kanske personen faktiskt lär sig något också.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
stake skrev:
Det hade varit trevligare om alla smarthuvud som flinar åt TS kunde förklara för TS varför det är en tankevurpa och inte bara idiotförklara vederbörande, så kanske personen faktiskt lär sig något också.
Varför tar du inte chansen att göra det själv?

Kan du inte, eller tycker du hans idé i själva verket är bra?
 
KnockOnWood skrev:
Varför tar du inte chansen att göra det själv?

Kan du inte, eller tycker du hans idé i själva verket är bra?
Nej. Det tycker jag inte, han missade att et är jordvärmen som ska vär.ma upp de där 22 graderna . Jag har däremot inte mycket till övers för folk som gärna retar och hånar andra i grupp, likt fegisar väntar på att en individ ska göra bort sig så man kan håna denne för att känna sig överlägsen.

men det kanske bara är jag.
 
  • Gilla
tca25210
  • Laddar…
ang TS fråga: jo det blir förmodligen bra värmeupptagning vid taket men, Det blir ett nollsumme spel. Du kommer ta lika mycket värme ur rummet som du tillför. den enda värmen som tillförs är ju elförbrukningen av värmepumpens komressor. det blir en dyr lösning för att få ut samma värme som man får av ett 200kronors element från jula!
 
Stake, det finns något som kallas humor.

TS skriver själv "Detta är en bara en galen fundering" och avslutar med en smiley.
Varpå några spinner vidare på hans "skulle vara kul att få någon tanke om den".

Det existerar väl i alla fall lite humor i din värld? OBS -> smiley här ;)
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Stake, det finns något som kallas humor.

TS skriver själv "Detta är en bara en galen fundering" och avslutar med en smiley.
Varpå några spinner vidare på hans "skulle vara kul att få någon tanke om den".

Det existerar väl i alla fall lite humor i din värld? OBS -> smiley här ;)
Naturligtvis finns det humor, men som riddare i skinande rustning på en vit springare tar jag fighten för den lille människan så ofta jag kan, och här såg jag ett potentiellt hot mot den underlägsne lille pojken!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.