Hej,

Jag håller på och väljar köksblandare just nu, och vill gärna ha en blandare med såkallad "duschfunktion". Jag gillar dom lite mer 'diskreta' varianterna och har fastnat för utseendet på följande - en Mora Izzy Miniprofi;

en-52373.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu till problemet; denna köksblandare har ingen diskmaskingsavstängning vilket är ett krav. Är det någon som lyckats hitta en bra köksblandare med duschfunktion _och_ diskmaskinsavstängning som har någon/några produkter att rekommendera?

Tack på förhand,
Vol
 
Denna verkar lite liknande.

blandare.jpg

Jag har dock absolut ingen erfarenhet av den så om den är något att ha får andra kommentera. Du kan inte tänka dig att ha separat diskmaskinsavstängning?
 
Alfredo skrev:
Denna verkar lite liknande.

[bild]

Jag har dock absolut ingen erfarenhet av den så om den är något att ha får andra kommentera. Du kan inte tänka dig att ha separat diskmaskinsavstängning?
Tack för tipset! Den var dock lite väl 'stram' i designen...
Vet inte om jag kan ha separat diskmaskinsavstängning - det kräver väl extra hål osv i diskbänk?

Vol
 
Volatyle skrev:
Tack för tipset! Den var dock lite väl 'stram' i designen...
Vet inte om jag kan ha separat diskmaskinsavstängning - det kräver väl extra hål osv i diskbänk?

Vol
Vi skall ha Damixas elektriska diskmaskinsavstängning som jag tror kan monteras i ett skåp (hittade ingen blandare jag ville ha som hade diskmaskinsavstängning). I värsta fall får den monteras i bänkskivan men jag hoppas verkligen att vi slipper göra det.
 
JonasSun skrev:
Kika här. Flera i den "stilen" - [länk]

Nu läste jag inte hela frågan. Vet inte om det finns nån med diskavstängning där....
Nej tyvärr är ju det lite av problemet. Alla bra köksblandare tycks vara utan diskmaskinsavstängning :(
 
Många använder just en separat avstängning och det börjar bli populärt med elektriska likt Damixas.

I nyaste säker vatten (2011, läs avsnitt 2.5.4) så är det ett definitivt krav att diskmaskin skall ha avstängningsventil ovan bänk. Tidigare var kravet att det skulle vara lätt åtkomligt men då valde många att placera ballofix eller liknande i skåp och tolkade detta som lätt åtkomligt. Därför tydliggjordes det att avstängningen skall vara ovan bänk.

Kör man på damixa skall alltså touchknappen monteras ovan bänk.
 
alla verkar komma från samma fabrik :) eller ser du någon skillnad mellan dem ?
gaia
 
Lolle skrev:
Många använder just en separat avstängning och det börjar bli populärt med elektriska likt Damixas.

I nyaste säker vatten (2011, läs avsnitt 2.5.4) så är det ett definitivt krav att diskmaskin skall ha avstängningsventil ovan bänk. Tidigare var kravet att det skulle vara lätt åtkomligt men då valde många att placera ballofix eller liknande i skåp och tolkade detta som lätt åtkomligt. Därför tydliggjordes det att avstängningen skall vara ovan bänk.

Kör man på damixa skall alltså touchknappen monteras ovan bänk.
Funkar inte Damixas variant så att den slår på vattnet under tre timmar efter det att man tryckt på knappen och därefter automatiskt stänger vattnet? Tänker på denna exempelvis.

Då kan jag ju tycka att det borde vara upp till brukaren var man monterar aktiveringsknappen. Sitter den "obekvämt" till borde det ju snarast vara en fördel ur skaderisksynpunkt...
 
De elektriska fungerar ju som sagt "tvärtom", trycker du inte på den så blir det inget diskat, alltså ingen risk att man glömmer använda den om man så monterar den i källaren. Vi har blandare med inbyggd elektrisk avstängning från oras, jäkligt smidigt.
 
Lolle skrev:
Många använder just en separat avstängning och det börjar bli populärt med elektriska likt Damixas.

I nyaste säker vatten (2011, läs avsnitt 2.5.4) så är det ett definitivt krav att diskmaskin skall ha avstängningsventil ovan bänk. Tidigare var kravet att det skulle vara lätt åtkomligt men då valde många att placera ballofix eller liknande i skåp och tolkade detta som lätt åtkomligt. Därför tydliggjordes det att avstängningen skall vara ovan bänk.

Kör man på damixa skall alltså touchknappen monteras ovan bänk.
Damixa uppger själva att den får lov att sitta i ett skåp (men det blir förstås lite omständigt eftersom man måste öppna skåpet varje gång). Jag antar att det har med att göra att det faktiskt inte är en avstängningsventil då den fungerar "omvänt" samt att man faktiskt måste använda den för att diskmaskinen skall få vatten (till skillnad från vanliga avstängningsventiler som man faktiskt kan låta bli att använda).

Försäkringsbolaget (i alla fall vårt) säger att de godkänner det rörläggaren säger ok till under förutsättning att VVS-företaget är auktoriserat att utföra Säkra Vatteninstallationer. Som jag uppfattade så godkände de ingen ballofix men jag tror att den här knappen skulle vara ok enligt dem men vi får se...

Har även försökt få svar från Säker Vatten AB angående Damixas knapp men tyvärr utan resultat.
 
Misse skrev:
Damixa uppger själva att den får lov att sitta i ett skåp (men det blir förstås lite omständigt eftersom man måste öppna skåpet varje gång).
Fast oftast öppnar i varje fall jag ett skåp för att ta fram diskmedel strax innan jag startar diskmaskinen. Om knappen är "smart" placerade i det skåpet kan jag inte se att det skulle bli speciellt omständigt.
 
Jo du har rätt, de första modellerna hade bara av/på funktion och med de nya så är knappen bara för att slå på tillförseln.

Nu ska det tilläggas att det faktiskt är lite gränsfall med de elektriska avstängarna då säker vattens krav är just att det ska finnas avstängare ovan bänk. Inget bolag har mig veterligen nekat ännu men i teorin finns en möjlighet att hävda att en elektrisk avstängning inte uppfyller villkoret. Jag hade inte nekat i nuläget men det följer inte riktigt säker vatten så vid fel skada så kan det utnyttjas för att sätta ned ersättning eller neka
 
Misse skrev:
Damixa uppger själva att den får lov att sitta i ett skåp (men det blir förstås lite omständigt eftersom man måste öppna skåpet varje gång). Jag antar att det har med att göra att det faktiskt inte är en avstängningsventil då den fungerar "omvänt" samt att man faktiskt måste använda den för att diskmaskinen skall få vatten (till skillnad från vanliga avstängningsventiler som man faktiskt kan låta bli att använda).

Försäkringsbolaget (i alla fall vårt) säger att de godkänner det rörläggaren säger ok till under förutsättning att VVS-företaget är auktoriserat att utföra Säkra Vatteninstallationer. Som jag uppfattade så godkände de ingen ballofix men jag tror att den här knappen skulle vara ok enligt dem men vi får se...

Har även försökt få svar från Säker Vatten AB angående Damixas knapp men tyvärr utan resultat.
Det är just där problemen kommer. Damixa tolkar det som att deras produkt får monteras i skåp men i praktiken så är det så att produkten förvisso uppfyller syftet med regeln i 2.5.4 men den matchar inte villkoret. Med Damixas system så finns det inte en lätt åtkomlig avstängningsventil ovan bänk utan man litar istället på en elektronisk avstängning.

Du kommer inte få något garanterat svar av Säker vatten då frågan är rejält infekterad sedan i våras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.