Hej jag är lite sugen på att köpa en tomt på 2500kvm.
Det är bra pris, så jag kan betala kontant, men har inte riktigt nytta av den på några år.

Finns det någonting jag kan och får göra medan den bara står?
Och vilka fasta kostnader bär den med sig?

Den ligger ca 10 min motorväg från en större stad.
Därför funderar jag på att "stycka upp den" i 8 kolonilotter på kanske 300kvm styck och sedan ta ut 500kr/st för dessa för perioden April-Nov 2013, 2014 etc. tills jag behöver använda den. 500*8=4000 kr vilket skulle täcka realvinsten om jag hade satt pengarna på ett räntekonto.

Att göra detta bör ju inte vara något problem. Men sedan tänkte jag att folk kanske vill ha små bodar med redskap etc., Vad för man uppföra på en tom tomt utan särskilda tillstånd?

De måste ju inte odla morötter heller, om de vill ställa en släpkärra där så får de väl göra det?Etc. Etc.

Men just, får man uppföra någon sorts tillfällig byggnad? Typ uppställning av båt på vintern där nån vill bygga ett enkelt båthus?

MVH

Nicklas
 
Redigerat:
Tror ingen vill lägga ner arbete på att skapa en kollonilott om de bara får hyra i 2 år. Försök komma på något annat istället.
 
Nej, du får inte bygga nåt utan bygglov.
 
Prova att helt enkelt hyra ut tomten som den är, i sin helhet. Det kanske finns någon som behöver en plats för att lägga upp schaktmassor för något bygge i närheten eller liknande.
 
Krullert skrev:
Hej jag är lite sugen på att köpa en tomt på 2500kvm.
Det är bra pris, så jag kan betala kontant, men har inte riktigt nytta av den på några år.

Finns det någonting jag kan och får göra medan den bara står?
Och vilka fasta kostnader bär den med sig?

Den ligger ca 10 min motorväg från en större stad.
Därför funderar jag på att "stycka upp den" i 8 kolonilotter på kanske 300kvm styck och sedan ta ut 500kr/st för dessa för perioden April-Nov 2013, 2014 etc. tills jag behöver använda den.
Min första tanke är att är det ont om yta att odla sina grönsaker i området? Annars så känns det lite svårt att hitta folk som vill ha ett bra land för grönsaker eller liknande och som är beredda att lägga pengar på en kolonilott när de vet att ni troligen kommer att jämna allt med marken inom två år.
 
Du bör nog titta lite på vad marken kan ha för taxeringsvärde, som byggbar tomt. För obebyggda tomter skattas efter samma principer som den "gamla" fastighetsskatten, dvs det blir väldigt hög skatt om tomten har ett skapligt taxeringsvärde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.