Har en del självdöda almar på tomten. Troligen dött av almsjukan. Normalt sett ska man såga ner de så fort som möjligt och bränna dem, för att förhindra spridning, men det är för sent, dels har de stått så här i några år nu, samt att även på många grannfastigheter ser det lika dant ut.

Så funderar på vad jag kan göra med dem. Det är många långa raka fina tjocka stammar. Kan jag såga ner dem och spara dem för att sen i framtiden såga upp och göra något skoj av det, eller är det bättre att göra ved av dem och elda upp? Just nu som de är om man klyver en bit luktar det ganska starkt, lite svampaktigt. Men har hört att så luktar alltid alm? Om man sågar upp det till virke, och gör ett golv eller en möbel av det, kommer lukter försvinna då eller är det kört?
 
Jag har tagit hand om några stockar från en alm som drabbades av almsjukan. Lukta gör det när man sågar och hyvla men inte när det är färdigbearbetat. Fattigmans-ek, gjorde ett par vinställ där de drabbade absolut trodde det var ek...

/Lukas
 
Det låter ju bra. Har en del projekt som jag skulle vilja göra av ek, bla vitrinluckor/fönster utomhus och inomhus bord osv, vem vet, kanske ett golv?

Så utseendet är som ek, är övriga egenskaper som ek också? Dvs hårt som ek, och lika rötbeståndigt som ek? Tänker på mitt utebord tex. Skulle vilja göra det och ha det obehandlant, möjligen oljat och stå ute året runt utan att det ska bli sabbat. Man kanske kunnde såga upp och göra trall av del, i olika bredder?
 
Jag har just färdigställt en liten tidningslåda och en pall som jag gjorde i alm och det är ett väldigt hårt träslag som mest ser ut som mörkare ask. Vissa delar hade en nästan rosaaktig eller grisskär nyans i det bruna som inte är så snygg så då kändes det som bets behövdes men jag hade en planka med mer vild ådring och jättefin färg. Den här är behandlad med linolja.
dsc_2568.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Va det av en almsjuk alm? Ingen lukt?
 
Jag köpte från Bröderna Holm så jag vet inte men den luktade inte så gott när man sågade i den - surt. Kan inte det där med almsjuka.
 
Redigerat:
Riktigt snygg låda. Fin färg och ådring på trävirket och väl utfört.
 
Tack!
Här är lite fler bilder.
DSC_2568-1024x731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_2571-1024x731.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_2552-1024x683.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lolukokasos
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.