Är husspekulant och kollar i område med mestadels äldre hus (från sekelskifte fram till 60-tal). Vi är helt okunniga på renoveringar och känner inga hantverkare att fråga. Om vi köper ett renoveringsobjekt kommer vi alltså låta hantverkare göra allt på helentreprenad. Det jag skulle vilja ha hjälp med är mellan tummen och pekfingret vad helrenoveringar kostar. Jag vet att det är svårt att uppge men vi själva har ingen aning om det går på 1 milj eller 3 milj. Har tagit ett exempel hus och försökt googla fram prisuppgifter. Tar gärna emot synpunkter på om det verkar rimligt (inkl arbetskostnader) samt om vi uppenbart missat något som behöver göras. Är det högt eller lågt räknat?

Rör sig om 50 - tals villa, ett plan, platta på mark, tegel, stomme i trä, garage i anslutning till huset där taket går i ett över hus - garage.

Byta värme från olja till fjärrvärme 200 000
kök 200 000
2 badrum varav ett där det idag inte ligger att badrum 400 000
Byte av samtliga fönster 150 000
dra om elen 100 000
Putsapå teglet 300 000
Bygge av carport med förrådsutrymme 150 000
Bygge av inglasad altan samt trädäck 150 000
Övrigt; samtliga yskikt invändigt inkl nya innerdörrar med foder och samtliga lister, riva några väggar och flytta någon vägg samt bygga 2 sovrum av garaget 400 000
Tak behöver inte göras.

Tack på förhand.
 
Priset handlar mycket om hur bråttom du har. Måste allt bli klart på en månad? Ja, då hör du av dig till en jätte och får dessa priser du angett. Är det inte bråttom alls, samt att du är beredd att undersöka marknaden lite, då kan du få ner priset betydligt.

Du har inte räknat för högt!
 
Du har räknat jättehögt. Vissa saker undrar jag om det ens behövs fönster tex. Elen antar jag att du vill ha som en nyinstallation annars kostar ju det en bråkdel av det där.
 
Det är så svårt att ge några råd när någon frågar såhär. Vilken standard ni förväntar er på t ex kök och badrum kan ha större betydelse än själva arbetskostnaden på just de posterna. Dvs det går att bygga kök för 50kkr och för 500kkr - allt beroende på vad man stoppar in i köket. Även bland "normalkonsumenterna" så skiljer det sig mycket. Vissa stoppar in ett helt okej IKEA kök, andra tittar på mer exklusiva märken.

Vi gjorde våra badrum (ganska små) för totalt 60-80kkr styck. Då valde vi ganska basic modeller för inredningen. Samt enkelt kakel som var anpassat för att vara neutrala och enkla att lägga. Sen hade vi ROT avdrag på arbetet för just dessa men det finns ju en gräns för hur mycket ROTavdrag man får per person och år.

Det är ytterligare en anledning till att låta renoveringen ta lite tid.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Tack för svar!
Kök och badrum är nog det vi möjligtvis har lite koll på ungefärligt pris utifrån den standard vi vill ha. Dock ingen som helst koll på hur mycket extra det kostar att gör badrum där det idag inte är något badrum. Någon som vet? Vad gäller ytskikt vill vi att det ska vara nytt och fräscht därav byte även av fönster lister dörrar och foder även om man säkert hade kunnat måla på det som finns.. På de posterna kommer vi vilja ha dyrare än det billigaste man kan få tag på men jag upplever ändå att sådana saker verkar vara relativt små poster i sammanhanget, förutom fönster...
 
Hej FrökenV, välkommen till ByggaHus-forumet!

Jag kan inte ge några svar på dina frågor, men har ändå lite funderingar.

Du radar upp byggnadsdelar som du vill byta ut/renovera, och mitt intryck är att det inte är rätt hus för dig.
Det nästan enda du inte skall göra något åt är det som man oftast måste åtgärda på 50 år gamla hus,
dvs tak och dränering.
I stället skall du ge dig på att byta dörrar, foder och andra detaljer.
Och bygga nya badrum och sovrum.

Borde du inte i stället satsa på att bygga ett nytt hus?

Sedan undrar jag lite över ekonomin.
Du kanske köper huset för 1,5 miljon, och renoverar det för 2 miljoner.
Vad är värdet därefter?

Det är ju fortfarande samma gamla hus, visserligen uppfräschat, i samma område.
Men kommer det att vara värt 3,5 miljon? Vad säger banken (som troligen får vara med och lösa finansieringen)?

Eftersom jag själv numera är Hallänning vore det intressant att få veta var objektet ligger,
och kanske även vilket hus det är.
Törs du avslöja det ;)
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Vatten och avlopp?
Värme?
 
Summorna är nog ganska ok, men priset på ytskikt beror enormt mycket på vad man vill ha.

De körde något renoveringsprogram på tv för ett tag sedan, där de skulle bygga om köket. Budget 900000:-.
De drog över med 50%, dvs 1,5Mkr på köket...
På byggvaruhuset kan du få laminatgolv för 49:-/m2, eller så kan du köpa exklusivt plankgolv, för 4995:-/m2

Sedan undrart jag, som Knock on wood och Enk Projektet, om du inte skall göra något åt avlopp, vatten och framförallt isoleringen, både i väggar och tak.
Om jag skulle lägga så mycket pengar på ett femtiotalshus, så tror jag att jag skulle titta på isoleringen och att det skulle få följder för ventilationen.
När du skriver att taket är ok, så antar jag att det betyder att det är lagat "nyligen". Om man har lagt om taket, utan att isolera det, så vet jag inte vad man skall göra. Att slita ner ett nytt tak för att isolera känns dumt, men att låta det vara känns också dumt :-S

Sen är det intressant som Knock On Wood sa, kommer huset att vara värt 3Mkr efteråt?

/ Fredrik
 
Jag skulle faktiskt kunna spetsa till min kommentar ytterligare lite grand,
så blir det ännu tydligare vad min poäng är
Den avsedda poängen alltså, ni kanske tycker att det är poänglöst :surprised:

Här kommer det:
Köp fastigheten, riv den gamla kåken, bygg ett nytt hus på samma plats, precis som du vill ha det.

För två miljoner får man väl ett skapligt enplanshus med modern standard och låg driftskostnad.
Inklusive nya fönster, dörrar och foder.

Men då är det väl enklare (och billigare) att köpa en obebyggd tomt och bygga?
 
  • Gilla
Lidd och 4 till
  • Laddar…
Tack för era svar! Förstår precis vad ni menar så jag får väl förklara varför vi efter att ha letat ett tag även börjar snegla åt renoveringsobjekt. Vi letar enbart hus centralt och det finns inga tomter att köpa. Det finns relativt få hus ute till försäljning över huvud taget. Som sagt ett område med äldre hus och äldre människor som säljer dem. Få hus är renoverade. De som är renoverade går prismässigt ca 1,5 - 2 milj över de icke- renoverade. Vi har redan innan jag ställde frågan ang renoveringsbudget här förstått att vi kommer billigare undan om vi köper ett som redan är renoverat men i brist på något sådant till försäljning har vi funderat på renoveringsobjekt med bra läge. Inser dock att vi nog ska ha is i magen och leta lite längre efter ett sådant hus vi egentligen vill ha.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Renovering kostar ungefär 50% (typ) mer än vad du förväntar att den ska kosta.
Själv hade jag förväntat att renovera för 2-300 k. Alltså hade det kostat mig 400 k.
Ni funderar på att renovera för 2 milj. Då kommer det sluta på 3 milj...
 
Jag undrar dessutom om ni inte genom en renovering av denna kaliber kommer få en rejäl portion av dubbelboende. Bygga extra badrum och flytta väggar kan vara väldigt krävande stora projekt om man bor mitt i ombyggnationen. Jag skulle definitivt hålla mig till det man måste göra, typ oljepannan och beroende på skick ett badrum, för att sedan bo in hust och få en riktig känsla för det som behövs. Varför? Jo, det skulle kännas snöpligt att inte ha ekonomiskt utrymme för en takrenovering eller dränering bara för att man satt in nya fönster (återbetalning på kanske upp till 20år) eller ett andra badrum...
 
haavard skrev:
Renovering kostar ungefär 50% (typ) mer än vad du förväntar att den ska kosta.
Själv hade jag förväntat att renovera för 2-300 k. Alltså hade det kostat mig 400 k.
Ni funderar på att renovera för 2 milj. Då kommer det sluta på 3 milj...
Fast det beror lite på tycker jag. Om man bor in sig inser man att man kan göra vissa saker själv ganska enkelt och om man inte stressar så löser det sig. Jag har satt av 1 Mkr för ett hus som jag har. Det kommer det inte att kosta att fixa till det på långa vägar - helt enkelt för att när jag bott in mig inser jag att man kan göra väldigt mycket. Och man blir mer nöjd med slutresultatet. :)
 
200000 per badrum? Ska du klä det i guld och diamanter?
 
Mikael_L
stake skrev:
200000 per badrum? Ska du klä det i guld och diamanter?
Bortlejt kan det mycket väl kosta 200'.
Antingen pga högt vald standard eller lika gärna pga dålig upphandling.

Det är väl inte helt ovanligt att folk betalar 200' för ett badrumsbygge som borde kostat 100' ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.