är det normalt att förbruka 3000kw/h på en månad i ett enplanshus på 100kvm med källare?
har elpanna med med luft/luft pump, och conturakamin, vi är 2 st vuxna. fick en smärre chock när jag fick räkningen.

tror att kamin och luft/luft är felplacerade. har bott här i ett år så första hela vintern. blir dyrt detta.
 
3000 kWh/månad :eek: Något är väldigt fel där... Konstant förbrukning på 4,2 kW
 
Lessthan skrev:
är det normalt att förbruka 3000kw/h på en månad i ett enplanshus på 100kvm med källare?
har elpanna med med luft/luft pump, och conturakamin, vi är 2 st vuxna. fick en smärre chock när jag fick räkningen.

tror att kamin och luft/luft är felplacerade. har bott här i ett år så första hela vintern. blir dyrt detta.
Vilken temperatur har ni inne, hur är huset isolerat, långa duscher, elförbrukande utrustningar etc.
Att bara utgå från familjmedlemar och husstorlek säger mycket lite.
 
AndersS skrev:
Vilken temperatur har ni inne, hur är huset isolerat, långa duscher, elförbrukande utrustningar etc.
Att bara utgå från familjmedlemar och husstorlek säger mycket lite.
Temperaturen är nu på 20 grader ungefär- i källaren lite kallare. har bytt isolering på vinden i somras. vet inte hur väggarna är. inga 10 minuters duschar här inte. 5 minuter med stopp emellan intvålningarna :D.
elförbrukande utrustnigar. hmm. dator, två tv, vitvaror är från 2000 nångång när förra husägaren bytte köket.
torktumlare (används sällan) tvättmaskin, bastu med elagg men den är sönder så har inte använt bastu nångång.
 
Lessthan skrev:
är det normalt att förbruka 3000kw/h på en månad i ett enplanshus på 100kvm med källare?
har elpanna med med luft/luft pump, och conturakamin, vi är 2 st vuxna. fick en smärre chock när jag fick räkningen.

tror att kamin och luft/luft är felplacerade. har bott här i ett år så första hela vintern. blir dyrt detta.
Min förbrukning är ca 600 kWh el + 3000 kWh fjärrvärme i ett 1½-planshus på 124 m2. Så jag tycker inte det är orimligt en vintermånad. Eller är mitt hus också dyrt?

Vi är två vuxna och två småbarn och tvättmaskin/torktumlare används flitigt.

Sommartid ligger vi på några hundra kWh fjärrvärme för varmvattnet och samma elförbrukning.
 
Vi ligger på runt 5000kwh per år, dock då med oljepanna som uppvärmning och vattenburen värme.
nyisolerat hus, 3glasfönster och nya vitvaror.
 
Jag passar på att kapa tråden....
Vi har fått en 50%ig ökning av förbrukningen om vi jämför december förra året med 2011, 2749kWh mot 1870kWh.
vi har en liten elpanna med vattenburen golvvärme, luft/luft värmepump som är fem år gammal samt totalt 12kvm elgolvvärme.
Det känns som den vattenburna värmen inte funkar som den ska, golven är kallare än de brukar.
Borde man serva luft/luft aggregatet?
hur felsöka men?
behöver man felsöka en sådan förändring?
vänligen
fredrik
 
uhman skrev:
Vi har fått en 50%ig ökning av förbrukningen om vi jämför december förra året med 2011, 2749kWh mot 1870kWh.
Själv hade jag 30% högre förbrukning december 2012 än 2011. Det var betydligt kallare 2012. Att leta efter fel skadar knappast att göra ibland, men det måste inte vara fel att förbrukningen ökar.
 
Och är huset dessutom dåligt isolerat får kalla perioder större påverkan gällande förbrukningen.
 
har redan en OWL energimätare kopplad till mina tre faser in i automatsäkringsskåpet med en handdisplay. Efter att vara uppe i snitt 80kwh/dygn provade jag ett dygn nu att koppla bort elgolvvärmen i köket och skillnaden jag fick var.....

ett dygn med köksgolvvärme 63,48kwh
ett dygn utan köksgolvvärmen och med en värmefläkt i garaget gåendes ett par timmar 40,54kwh

alltså en skillnad på 22,94kwh/dygn gånger 30dagar = ca 688kwh/månad= period oktober till mars= 4128kwh


då har jag inte stängt av golvvärmen i badrummet och med tanke på det dåliga jobb det är gjort med badrummet på OV med golvvärme utan isolering och det blåser kalla vindar ute kommer aldrig golvvärmen upp i temp så att den slår av dvs säga att där är säker 20kwh/dygn där oxå.

Bor i ett hus byggt 1939 och har en luftspalt mellan taket på bottenvåning och golvet på ovanvåning på ca 20-30cm där det blåser iskall luft utifrån rakt igenom huset från takfoten där av iskalla golv på ovanvåning o en golvärme i badrum som ständigt ligger på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.