Har en lite undran!

Jag tänkte regla på en väggbit som är yttervägg, samt isolera etc..

´Hur går ja tillväga med "ångspärren" i befintliga yttervägen, skall man öppna och ta bort för att sedan sätta ny innanför nya vägen jag bygger?
vägen är cirka 1 meter bred och 0.2m djup.

Tacksam för svar.
 
Ångspärren kan sitta 1/3 in i väggen, så det beror på tjocklek på befintlig vägg och den nya.
 
Har du ångspärr i yttervägen, har du kontrollerat det eller är det en gissning? Hur gammalt är huset?
I hus med ångspärr så brukar ytterväggarna ha en hyfsad isolering redan.
 
det är en gissning huset är från 67, :)
 
Tveksam till om du har något, så en gissning blir att du inte har plast i väggen.
Jag hade nog ändå rivit bort de gamla väggskivorna och kollat befintlig isolering så den är bra och intakt utan hålrum.
Men det är ju lite beroende av konstruktion, t.ex. Hultsfredshus använde under en tid fiberplank och då kan du regla direkt utan att plocka bort något.
Personligen hade jag inte satt in någon plast i väggen vid denna typen av tilläggsisolering, däremot OSB+Gips på väggen. Och se till att du inte har några springor vid tak och golv, utan att det blir tätt.
Beroende på vilken grund du har skulle jag kolla hur det är isolerat i den delen. I vårt -60 talshus med källare var inte bjälklaget fyllt mot yttervägg och det märktes att det var kallare på golvet. Så vid renovering har jag passat på att öppna golvet vid yttervägg och fyllt bjälklaget mot ytterväg och 600mm innåt, blir en halv isolerskiva, men enbart i samband med byte av golv. Gjorde stor skillnad speciellt där vi hade hörn med två ytterväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.