D09
Hur gick det? :)
 
D09, här kommer status so far:

Alla kontrakt utom grund har nu ett sista betalning på 10% till efter slutbesiktning.
Därutöver har alla slutdatum. Lagom till Midsommar ;)

Jag har dock bara skrivit under snickeriet och grunden då de andra behöver klargöras lite med innehåll (typ standard-innehåll som bytts ut, men ändå är med).

Imorgon ska de börja förbereda och blottlägga berget för sprängningen. Detta är på en offert skiljt från grundofferten, på löpande, men med specade enhetspriser.

Låter det som vi är på banan?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Bra jobbat. :)

Håller tummarna att allt löper på bra för dig :)
 
Tack!
 
Hemmakatten
Vi har byggt vårt hus och gäststuga/bastu, arkitektritat, i lösvirke på delade entreprenader. Köpte avstyckad tomt (mkt stor naturtomt vid sjö) och har gjort allt från "scratch". Antalet entreprenörer har säkert varit över 20 stycken. Vårt bygge blev försenat 1½ år pga att vi inte hittade entreprenörer som antingen hade tid eller som vi litade på. Men när vi till slut hittade grävare och sedan snickare så löste allt sig eftersom en duktig yrkesman bara omger sig med andra duktiga personer.

Vi har kört ALLT på löpande räkning och avtalen har i de flesta fall varit betydligt mindre specificerade än dina avtal. Vilket naturligtvsi inte är att rekommendera. Avtal behövs ju enbart när man inte är överens och vi har lyckligtvis varit överens med alla entreprenörer.(Jag är dessutom en gammal grinig ekonomichef som har tecknat många avtal i min profession.)

Jag tror att det handlar om att man ska ha förtroende för sina entreprenörer och dessutom ALDRIG någonsin betala något i förväg. Allt har för oss löpt smidigt förutom fönstertillverkaren som vi var tvungen att anlita besiktningsman och jurist för att få rätsida på (vi hade som sagt inte betalat något i förväg vilket var helt avgörande vid förhandlingen). Vårt bygge har nog tagit mer tid än ett prefab-bygge, delvis pga att vi velat ta god tid på oss att bestämma oss vad gäller detaljer och inredning mm, delvis pga att det är mer än ett heltidsjobb att själv vara samordnare.

Som sagt, betala INGET i förskott. Ditt avtal med olika stoppdatum för betalning kan, om du har otur, innebära att du kommer att betala innan vissa moment är utförda. Vi betalade, till snickare och grund-o markentreprenören, i efterskott var 14:e dag för arbete och för eventuellt material som var levererat under den perioden. Alla övriga entreprenörer betalades efter att arbetet var klart (t.ex. elektriker, rörmokare, målare, plåtslagare med flera).

Till syvende och sist så handlar det nog om en balans mellan kontraktnoggrannhet och tillit. För mycket detaljer blir lätt en ogenomtränglig sörja som går att strida om i evigheter. För lite detaljer i kontraktet kan fördröja och stjälpa hela bygget.
 
Redigerat:
Vet. Man vill ju inte vara jobbiga kunden, men när man har lite erfarenhet (de flesta bygger em gång?) och det handlar om så stora pengar är ju det nästan enda vägen. Fick ni avrapportering på tid nedlagd och material använt då varje varannan vecka? Det är nått som jag skulle vilja ha på vågat schaktjobb som gårmpå löpande.
 
Hemmakatten
Ja, snickaren förde arbetsdagbok varje dag med uppgift på vad som gjordes varje dag. Han hade även två andra snickare som han redovisade. Kopior på alla inköp skickades med. Vi hade ett avtal om att han la på 10% på materialinköpen.

Grund- och markanläggaren redovisade också allt material och la på 12% på dessa fakturor. Helt okej enligt mig för dels har de billigare inköp dels är det ett merarbete med inköpen. Vi har haft mycket (och dyra) grund- och markarbeten inklusive gjutning av murar, uteplatser, gäststuga, gångvägar, strandröjning mm så den firman var här i många veckor.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.