Vi kan komma att köpa en gammal skola (byggd i slutet av 1800-talet) där vi tänkt oss att renovera och bo på nedre våningen. På övervåningen finns en "lägenhet" och en stor kallvind, där vi inte tänkt göra något i första läget.
Nedervåningen består av en lägenhet och två skolsalar, stommen är av ungefär 6" timmer med panel på utsidan. Tak och golv är isolerade med sågspån, vet inte hur mycket men 200mm kanske.
Stora gammla fönster som man inte har råd att/vill byta, men som man lär renovera.
Nedervåningen är på strax under 350m2, takhöj i nedre lägenheten är kanske 3,5m och i salarna och hall 4,4m! Vi har inte obegränsat med pengar så mycket skulle vi bli tvungna att göra själva. Och nu till det jag funderat på en del, då den är så pass stor och står i Dalarna så måste den isoleras, utsidan är mycket fin med massa snickarglädje så att isolera utsidan är uteslutet. Hur gör man då? Någon typ av cellulosafiber känns kanske bäst i ett så pass gammalt hus, men kostar ju en del extra. Hur skulle det fungera med glasull i väggar och golv, å sedan fylla på med spån på vinden? Så värst "mycket" fukt lär det ju inte behöva bli i inneluften då det är så pass stora luftvolymer det handlar om och bara en liten familj som bor där? Två skorstenar finns det, men dom kommer antagligen bara att användas för myseldande i en kamin eller så.
Synpunkter och idéer?
 
Uppvärmningssystem? Val av en bra och driftsmässigt billig värmekälla blir nog en viktig prioritering.

Tilläggsisolering av en timmerstomme SKA göras utvändigt om alls. Annars kommer temperaturgradienten vara brant på insidan timret, dvs timret kan frysa och ånga från huset kan skapa fryssprickor i timret. Men om man inte kan/vill byta fasaden, återstår att se över mössan och täthet.

På en vind kan man oftast mycket lättare tilläggsisolera och taket gör mest för den totala ekonomin. Cellulosaisolering är ett bra val även i lösull, jag har det delvis själv.

Täthet av fasaden som helhet och kring dörrar, fönster, golvlister osv kan göra mycket. Om det inte drar kalluft, blir den upplevda värmen mycket bättre.

Av ventilationsskäl borde ni gärna elda regelbundet i eventuella eldstäder. Det tillför ju dessutom mycket för ekonomin om man kan köpa ved till vettiga priser.
 
Värmekällan kommer i så fall bli en flispanna i en annan närliggande byggnad.

Vart kan man läsa om timmer och isolering, forskninng?

Allt som kan hända med invändigt isolerat timmer som röta och sönderfrysning mm. Borde inte det lätt kunna undvikas om man har bra frånluftsventilation? En liten fläkt i ett badrum tex som hela tiden ser till att det inte blir övertryck i huset. Hur mycket fukt vandrar ut i väggarna även om man har ett litet undertryck i huset?

Och varför fryser inte oisolerat timmer? Man har ju fortfarande en varm fuktig sida och en frusen sida på timmret.

Många frågor! :)
 
Ska ni renovera väggar invändigt sätt upp windstopper duk så slipper man värsta draget, beroende på golvens skick skulle jag byta ut sågspånet där mot modernare med bättre isolationsvärde.
fönster, börja med att byta att tätlister och se om det finns innerfönster att sätta i under kalla delen av året.
 
tycker precis som sir_daniel att en vindduk eller papp skulle göra mycket, i mitt gamla torp jag bodde i som bara var panel, timmer, spånskiva så drog det ganska mycket på vindiga dagar, enda rummet som var omgjort så upplevde man det mycket varmare när man slapp snålblåsten invändigt.

och detta är ju något man kan göra i samband med ytskicktrenovering och som tidigare talare se över isolering på vinden det kan vara ganska ont om sådant
 
Nu är en tredjedel av huset isolerat och färdigt, vi flyttade in strax före jul. Vi kommer lägga upp bilder på instagram från renoverande: @torrvalsfolkskola.
 
Gör en projekttråd här på byggahus med MYCKET bilder! :)
 
M
Jag är osäker även på användandet av papp, lite av samma anledning som isoleringen. Timret kan komma att bli väldigt kallt.
Hade i så fall hellre försökt dreva mellan varje timmer isåfall för att hindra luften att dra in men samtidigt hålla insidan något uppvärmd från rummet.

Jag tror att isolering av golv och vind väger högre än att täta timret. Vi har inte tätat eller isolerat timmer hos oss.
 
M
Såg först nu att mycket var klart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.