pär h skrev:
Rojek är i alla fal inte ett nytt märke har för mig att det bildades runt 20-30 talet. Fast det säger väll inte så mycket om kvaliteten på maskinerna. Men jag har följt märket i snart 10 år och förbättringarna dom gjort är väldigt bra.

Hastigheten på klingan har ingen betydelse. Det finns återförsäljare i sverige kommer inte i håg vem men någon maskinnasare var det i alla fal. Kanske Burbage

Pär
Burbage har PK-250A i lager för omgående leverans och till samma pris som Hammern. Dock med kortare släde än Hammern. Men som jag förstod det så går det att dela en fullstor skiva på tvären med det kortare bordet på Rojek sågen. I broschyren står det att såglängden är 1200mm med 1200mm släde.

Men Rojeken kommer med ritsaggregat, klyvanhållets låsning är kullagrad och löper längs stålaxel och om jag förstod Pär h rätt så behöver man inte mäta om för att man vinklar klingan 45 grader?.

Mycket intressant maskin den där Rojek.

Jag var iaf och tittade på en Hammer B3 Winner med comfortpaket. Den gav ett mycket gediget intryck. Det som framkommit i denna tråd tycker jag stämmer bra med vad jag upplevde under den korta stunden jag var där. Maskinen var inte inkopplad så jag fick bara torrköra den lite, men kul att klämma och känna lite.
Överlag kändes den mindre än trodde.
 
Men rojeken kan man väll få med 2m bord?. Vilket absolut är att föredra.

Pär
 
pär h skrev:
Men rojeken kan man väll få med 2m bord?. Vilket absolut är att föredra.

Pär
Jo, absolut.
Jag ska försöka komma iväg och titta på en Rojek imorgon.

Har du haft möjlighet titta på en i verkligheten?
 
Vad kul jag har inte själv sett nya motorupphängningen utan bara talat med säljare om den. Så granska den gärna och lämna utförlig rapport.
Ja jag har klämt på den gamla modellen

Pär
 
Dzet skrev:
Bax, Har du upplevt något problem med Snipe med H410?
Den finns där, jag ser den, men har svårt att känna den med fingrarna.
Med Hammern hade jag en ordentlig snipe som jag fick kapa bort.
Om detta är märkesrelaterat eller beror på justeringar av de individer jag äger/ägt vet jag inte.
 
Som sagt så var jag och tittade på en Rojek, dock var det den lite större maskinen PK-320A. Men motorupphängning, släde osv. skall vara densamma. Den största skillnaden som slog mig direkt var slädens bredd. (Rojek 360mm, Hammer 290mm.) Den kändes mycket stabil och löpte mjukt och fint. Det är ganska mycket massa i en så pass lång/stor släde så den kändes tung att starta och stoppa. Men man får komma ihåg att den är 3200mm lång också. Släden var även maskinbearbetad med lite ojämnt resultat.
Jag mätte också hur mycket klingan förflyttade sig i sidled. Och på hammern var det gissningsvis 3-4mm och på Rojek 1-2mm. Alltså måste man mäta om även på Rojek.

Över lag så tyckte jag inte Rojek hade samma finish som Hammer'n. Skalor hade det typiska "kinesiska" typsnittet. Grov/ojämn bearbetning. Kapanhållet satt ledad med en skruv. (Hammer har en axeltapp.) Tröga reglage för att höja/sänka/ tilta klingan. Reglaget för ritsklingan satt ivägen för veven för att höja/sänka så man slog i handen varje varv..

Aja, det blev så att jag handlade Hammer hela vägen iaf. ( B3 winner comfort, N4400 och A3-31) Plano-maskin fixade fina priser så jag slog till. Nu gäller det bara att isolera garaget innan leveransen kommer i mitten på mars :/.

Tack för era synpunkter.

Mvh David
 
  • Gilla
Anders 1920-tal och 1 till
  • Laddar…
Grattis hoppas du blir nöjd! Då har du ett mål att jobba mot nu.
 
Valde du till den nya kuttern till hyveln? Om inte -överväg att ändra så att du får den. Jag har läst allt som finns att läsa om den. Det är tyvärr inte så mycket, men det finns lite på Yahoos Felder owner's group. Det verkar vara en option man skall välja, även om den kostar lite extra.
 
  • Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
Dzet skrev:
Aja, det blev så att jag handlade Hammer hela vägen iaf. ( B3 winner comfort, N4400 och A3-31) Plano-maskin fixade fina priser så jag slog till. Nu gäller det bara att isolera garaget innan leveransen kommer i mitten på mars :/.
Skoj. Då förväntar vi oss några coola "uppackningsvideor" (ala http://www.youtube.com/watch?v=MdnE6MFosgM&feature=player_embedded) och mycket bilder vid leveransen osv.. ;)
 
mattiasp skrev:
Valde du till den nya kuttern till hyveln? Om inte -överväg att ändra så att du får den. Jag har läst allt som finns att läsa om den. Det är tyvärr inte så mycket, men det finns lite på Yahoos Felder owner's group. Det verkar vara en option man skall välja, även om den kostar lite extra.
Menar du spiral cuttern? http://landingpages.felder-gruppe.at/felder-en/silentpower-2/
Den silent-power var ganska dyr vill jag minnas (lite över 5000+moms till A3-31).
Den kutter som ingår är en treknivscutter med vändskär.
 
Japp, det är spiralkuttern jag menar. Den skall, förutom att den går betydligt tystare, ge bättre resultat på urslagskänsligt virke. Eggarna är uppbyggda av små vändskär i hårdmetall, vilket innebär att man bara vänder fram en ny egg när man har fått en skada i eggen. Och det får man ju som ett brev på posten. Hårdmetallen gör att du får en livslängd som är uppåt 20 ggr längre än snabbstålsknivarna. Snåla hellre på något annat som du senare kan uppgradera. Kuttern lär inte vara möjlig att uppgradera om man skall tro den officiella infon från Hammer
 
mattiasp skrev:
Japp, det är spiralkuttern jag menar. Den skall, förutom att den går betydligt tystare, ge bättre resultat på urslagskänsligt virke. Eggarna är uppbyggda av små vändskär i hårdmetall, vilket innebär att man bara vänder fram en ny egg när man har fått en skada i eggen. Och det får man ju som ett brev på posten. Hårdmetallen gör att du får en livslängd som är uppåt 20 ggr längre än snabbstålsknivarna. Snåla hellre på något annat som du senare kan uppgradera. Kuttern lär inte vara möjlig att uppgradera om man skall tro den officiella infon från Hammer
Det var värst.. Jag trodde den gick att uppgradera senare. Ringde faktiskt Plano och frågade nu och den går vad dom vet inte att uppgradera senare.
En uppsättning stål till spiralkuttern kostade ca 2000+m och vändskär till treknivskuttern kostar ca 400+m.
Frågan är om den är värd pengarna? Jag kan forsfarande ändra i min bestälning..
 
Ja, men vad jag förstår levereras båda kuttrarna fullbestyckade. I spiralkuttern har varje vändskär 4 eggar i hårdmetall. Jag skulle tro att man får en enormt lång livslängd innan man behöver nya skär. De 2000 kr +moms ligger således mycket långt i framtiden, och jag kan nästan garantera att det kommer att gå åt ett flertal skär till treskärskuttern innan det skulle vara dags att vända fram den andra eggen på spiralkuttern. Min mening är att du bör beställa spiralkuttern. Om det är ekonomin som sätter gränsen, skulle jag hellre spara på något annat. Kanske rentav vänta med bandsågen till senare.
 
Glöm inte vad Mattias skrev om skador på eggen. Kör du i en spik eller annat elände behöver du troligtvis bara vrida ett skär 90 grader. Du kan mao fritt möblera om mellan skären och bara byta några av dem om de är slitna på alla sidorna.

Personligen sliter jag knivarna i mina hyvlar olika hårt på olika positioner. Exempelvis sällan man kör fullbredd på planhyveln och även om jag försöker att alternera var jag matar in ämnet blir det större slitage i mitten på knivarna. Med vändskär kan man lätt möblera om efter behag och skärpa.
 
Ni gör ett bra jobb att övertyga mig!
Jag ringde Plano och uppgraderade hyveln med spiralkutter. 4900+m.
Säg nu inte att det är något mer jag behöver uppgradera bara.... :)

Hur som är jag är tacksam att ni tar er tid.

Mvh David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.