Ställer nu mitt hopp till er på forumet att försöka få ordning på mina problem. Jag har en Gaselle 70 som jag eldat i ca 1 år nu. Har inte lyckats få till vad jag tror är inställningar för spjällen riktigt. Det är så att pannan brinner bra med fin låga (dock mer gul än blå) så länge jag har rejält med glöd längst ner. Efter ett tag så brinner det slut på glöden så att det blir som ett litet hålrum vilket får till följd att lågan i koppan blir svagare och svagare vilket i sin tur leder till att tempen sjunker och det börjar blå/svartryka ur skorstenen. Då måste jag ruska om i vedmagasinet så att glöden/veden trillar ner och direkt får jag det att brinna i koppen igen. Sen går det en halvtimme ungefär för att sedan bli lika igen.
Varför blir det på detta vis?? Tycker jag har provat det mesta men hittar inget som man kan säga att där blev det en riktig förbättring. Har det blivit bättre så har det varit bara tillfälligt.
Jag vet inte vad som är själva grundorsaken, om det är att veden hänger sig eller om det är fel inställningar på spjällen. Brukar göra en startbrasa på 35-40min tills jag får en fin bädd. sedan lägger jag större bitar i mitten och sedan runda lite mindre klabbar ytterst hela vägen upp, alltid med barken neråt så att det inte ska hänga sig. Men det hjälper inte. Har en skorsten i block 5,5m hög med 180mm i diameter.
Finns det nån med en likadan panna som man kan bolla lite funderingar med?
 
H
Minska på sekundärluften till pannan så slutar veden att hänga sig.
Har själv en baxi panna, om veden hänger sig där så har jag haft för mycket sekundärluft
 
Det har jag redan testat utan resultat tyvärr. Används inte sekundärluften till att justera lågan? Hur har den med en upphängning att göra? Jag försöker fortfarande lära mig..
 
Det finns ju några här på forumet som har samma panna. Använd sökfunktionen och skicka dem ett PM så kan du säkert få hjälp och tips.
 
Tack så mycket för det. Jag ska skicka ett pm till han. Fler råd utav andra tar jag tacksamt emot.
 
Bubas skrev:
Ställer nu mitt hopp till er på forumet att försöka få ordning på mina problem. Jag har en Gaselle 70 som jag eldat i ca 1 år nu.
Hej!
Jag har eldat ett par tre år i vår Gaselle 70. Första året hade jag kvar 80 cm ved och den delade jag på mitten så att den blev 40 cm. Detta var inte bra för primärluften gick förbi veden framför och bakom och veden hängde sig. Dessutom var det mycket torr barrved som inte vägde mycket.
Andra året använde vi björkved som var kapad i rätt längd och kluven till armgrov ved och då blev det inga hängningar om veden staplats rätt.
Pannan är listigt konstruerad på så sätt att det finns en bred springa ovanför vedinkastet som öppnas när vedluckan öppnas. Detta gör att det inte kan ryka in om luckan öppnas under eldning. Vid uppstart är springan dock till hinders och därför har jag av leverantören fått rådet att täcka denna springa vid upptändningen med ett kluvet vedträ som suger sig fast där av fläkten. I botten av förbränningsrummet låter jag alltid en bädd av aska finnas och på denna lägger jag några klenare vedbitar över förbränningsspringan och några nörmala bitar vid varje kant. Ovanpå detta knölar jag ihop en eller två tidningar och eller kartongbitar. Jag tänder papperet och startar sedan fläkten samt sätter för det övre luftutsuget samt viker för luckan så långt det går pga vedbiten i övre springan.. Tidningarna brukar brinna ut på ett par minuter och man hör hur gasen tänder nere i förbränningsskålen genom att det uppstår ett förbränningsdån. Nu öppnar jag luckan och lägger in vedträden noga med barken nedåt. Genom att pannan har en så kraftig fläkt skapa snabbt en kraftig glödbädd längst ned och vedmagasinet kan lastas i lugn och ro tills det är fullt.
När lastningen är klar kollar jag om det är bra fart vid glödbädden och om jag vill att det ska bli bättre fart tar jag bort det övre vedträt en liten stund så att lågorna äter sig lite upp i magasinet. Sedan sätter jag tillbaka vedträt igen och hör då att det brinner så att det dånar. Strax tar jag bort vedträt och stänger luckan. Sedan kan man i sikglaset se en bra gul/blå låga och från skorstenen kommer ånga. Rökgastemperaturen är nu i början c:a 150 gr och stiger till c:a 200 gr. Några dragluckor finns givetvis inte i rökkanalen eftersom den starka fläkten är instrypt till rätt luftflöde utan skorstenens påverkan.Pannan brinner nu så i dryga 2 timmar och sedan stannar den ju automatiskt.
Primär och sekundärluft har betydelse, men det verkar inte vara så kritiskt. Jag har monterat Lamdasond för att försöka bygga en styrning, men det visade sig att det fungerar rätt bra med en fast inställning.
För närvarande enligt följande: 2. varv på vänster o höger primärluft och 7 varv på övre skruven för luften vid luckan, Den nedre primärluftskruven är öppnad 8 varv.
Den nedre förbränningsskålen ska alltid hållas så ren som möjligt och utrymmet under skålen ska hållas fritt från större askmängder. De bakre tuberna ska hållas rena och fläkten borstar jag ren med en diskborste som förvaras under sotningsluckan. Turbulatorerna ska finns i hela sin längd i alla konvektionsrören och de behöver inte sotas.
Det viktigaste med denna typ av panna är att ha bra björkved. och lägga in veden noggrant.
//Bosse

.
 
Hej!
Tack för ditt svar. Den sista meningen du skrev var ju lite tråkig då jag endast har tillgång till barrved. Men jag tycker att det borde gå att få det att brinna utan strul även med barrved. Sen antar jag att du menar sekundären som är öppen 8 varv? Kommer du ihåg hur spjällen stog när du eldade barrved? Jag tycker att vi borde kunna ha ungefär samma inställningar på spjällen då ju inte skorstenslängd har så jättestor inverkan på en sugfläktspanna.
Jag har läst dina tidigare inlägg om din panna och lambdastyrning och vill minnas att du hade primärspjällen rejält stängda och sekundär enligt instruktionsbok.

Hur lång är din ved? Är det väldigt noga att den är 47-48cm? Eller går det med 45?
Som det är nu tycker jag det brinner snabbare i bakkant så att det hänger sig även i framkant lite grann

Men jag ska testa att göra exakt som du beskrivit vid tändning och uppstart. Jag brukar annars göra en rejäl startbrasa och tycker det har funkat bäst. I övrigt så gör jag som du, lägger barken neråt och packar väl.
Jag har ganska klent klyvet, ca 10cm tjocka klabbar. 15cm som grövst. Kan det ha med saken att göra tro? Jag ska prova leta på lite grövre några eldningar få se.
 
kulle
Rent logiskt tycker jag du kunde prova att öka primären lite, för jag upplever det som att en viss övertändning bara är bra ( i en atmos iallafall )
Men jag kanske är helt ologisk haha
Kan va värt att prova
 
Tror du skall slopa dom runda bitarna vid sidorna det blir en låsning där,hur mycket spjällen är öppna har inte mycket med att göra om träden hänger sig ,spjällen skall justeras så det blir en bra färbränning
 
Bubas skrev:
Sen antar jag att du menar sekundären som är öppen 8 varv? .
Ja givetvis!
Energiinnehållet i barrved är mycket mindre än i björkved (lövved). om det är så att lågan dör ut måste det till mer primärluft och mindre sekundärluft. Man får inte blåsa på för mycket sekundärluft för då används inte all luft till förbränningen utan den kommer att kyla förbränningsskålen istället. Vid inställning av en vedpanna finns det ingen genväg utan det gäller att ligga på knä och kolla lågan i siktglaset, räta på benen och kolla skortstensröken. Eftersom olika bränsle skiljer sig åt får man prova sig fram tills inställningarna blir bra. Man kan ta med en bok till pannrummet och övervaka hela eldningscykeln tills det blir bra.
Vi har eldat i en Veda 70 sedan 1980 tills vi nu bytte panna. Det var mycket enklare att elda vad som helst i denna panna, men verkningsgraden var inte så hög, men även denna panna fick jag ägna mycket tid åt i början och även ändra förbränningsrummet innan den blev användbar.
Du har inte angett hur stor tank du har och vilken laddningstemperatur du använder.
//Bosse
Tillägg: Veden bör ha full längd dvs minst 50 cm. Annars kan luften smita rakt ned bakom o framför veden och då blir det inte rätt funktion på primärluften. När jag hade 40 cm ved var jag tvungen att lägga den på tvären så att det inte blev ett "Hål" upp i veden och jag var tvungen att peta till veden så den åkte ned med jämna mellanrum..
Det finns en och annan barrbit i min ved och det spelar ingen roll, men att bara elda med barrved tror jag inte fungerar så bra i denna typ av panna.
 
Redigerat:
# Bosse
Vill minnas att vi diskuterat fläktvarv / kapacitet
,kör du fullt varv eller reglerar ner när förbränningen kommit igång ?
Man får inte blåsa på för mycket sekundärluft för då används inte all luft till förbränningen utan den kommer att kyla förbränningsskålen istället
-Precis här tror jag att många vedeldare med omvänd förbränning har fel inställning -med en lambda sond upptäcker man hur lite sekundär luft som egentligen behövs ;)
 
Men jag tror inte lågan dör utav för mycket primärluft utan för att glödbädden blir för långt från springan i.o.m. att det bildas ett hålrum ovanför springan som jag skrev i mitt första inlägg. Ökar jag primären mer så får jag övertändning i hela mag. Det har säkert att göra med vedstorleken.
Tanken är på 5000liter och intemp i pannan ca 65grader. Ut ur pannan 80 grader när jag inte har nån bra låga och 90-93 när det brinner bra. Så det finns ju bra med effekt när det funkar som det ska. "Laddomaten" är en ESBE LTC100.
 
"Man får inte blåsa på för mycket sekundärluft för då används inte all luft till förbränningen utan den kommer att kyla förbränningsskålen istället"

Kanske därför jag aldrig sett att keramik eller plåtskålen bkivit röd av värmen??
 
Bubas skrev:
"Kanske därför jag aldrig sett att keramik eller plåtskålen bkivit röd av värmen??
Det är just detta man ska kontrollera i siktglaset att plåtskålen blir röd av värmen. Genom att skålen är så het blir den lätt deformerad om den inte hålls ren och jag har köpt en reservskål och den använder jag nu.
När jag nu kollade i vedutrymmet såg jag att bottenspringan blivit bredare i bortre delen. Jag har märkt nu på senare att veden brinner slut lite fortare i bakkanten och detta måste vara anledningen. Det är de bortre keramikblocken som blivit nötta i kanten mot springan. I morgon ska jag kontakta VedSol om detta problem.
//Bosse
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.