ImageUploadedByByggahus.se1357996450.393864.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej.

Vi har en öppen spis som är öppen åt båda hållen. Hur gör man för att elda så att det inte osar in?
Vi vill sätta täta glas dörrar på båda sidorna. Har ni nåt bra tips på företag i Stockholm?
Vad kan det kosta?
 
Hemmakatten
Tricket är att se till att det blir drag upp i skorstenen och hur man får det tvistar de lärde alltjämnt om. Det handlar om hur lång skorsten du har, hu rbred skorstenen är, hur du lägger in veden och hur mycket du lägger in, hur tilluften är konstruerad om det överhuvudtaget finns någon, om det är undertryck eller inte i huset mm mm.

Jag är ingen expert men jag har lärt mig hur våra spisar fungerar och jag tror du helt enkelt får prova dig fram. Men jag tvivlar på att det går att eldfa osfritt i en spis med två öppna sidor. Glas köper du i närmaste glasmästeri. Det är ett specialhärdat glas som man använder. Men frågan är om du kan stänga in eldstaden helt. Har du tilluft direkt inne i spisen eller tas luften direkt från rummet?

På bilden ser det ut som att det sitter gångjärn på sidorna av spisen. Har det suttit dörrar där tidigare? Vi köpte ett litet glas till en spisinsats för 6-7 år sedan. Det kostade då uppåt en tusenlapp. Här måste du även se till att ha nån slags ram till glasen och med ett handtag så att du kan öppna. Du kan även gå till en butik som säljer spisar och insatser (typ Elda-butikerna) och be om råd.
 
Hej. Jättetack för info. Vi har mässingdörrar som ska sitta i gångjärnen. Ventilationen/draget i huset är ett fsx system. Det finns inluft underifrån/sidan av öppna spisen. Kan ha varit en kanal som kommit utifrån. Men idag är det en lucka nere till höger utanför öppna spisen. Dvs draget blir inifrån huset. När vi tänder upp så öppnar vi ett fönster och har stängda mässingluckor. Då blir det bra drag upp i skorstenen. Men när vi vill de lite myseld och öppnar luckorna på ena sidan så puffar det ut alldeles för mycket rök trots att draget går upp i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.