Vilken hustillverkare ligger på 1:a plats? Är mest populär att att anlita? Och vad beror det på? Vem är på 2:a och 3:e plats?
 
Mikael_L
Vad menar du med 1:a plats?
Säljer flest hus per år?

I så fall ligger säkert älvsbyhus bra till. Fast jag har inte koll på de olika tillverkarnas volymer.

Älvsbyhus bygger väl nåt mellan 800 och 1000 hus per år.
I denna artikel påstås det byggas ca 5000 hus/år i Sverige, vilket jag tycker lät lite ... :eek:
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6717259

BWG Homes AB som äger bl.a. Myresjöhus och Smålandsvillan säljer väl totalt ca 1000 hus, så stämmer detta + 5000/år skulle det bara vara ca 3000 hus/år att dela på för övriga tillverkare ...
Tja ...

edit:
Ja det kanske inte är en alltför dyster prognos i vilket fall:
http://www.bwghomes.no/no/Aarsrapport2011/Aret-2011/Den-svenske-virksomheten/
Där man kan se att under byggtoppen runt 2006-07 byggdes det tydligen ca 13.000 småhus i sverige, för att nu de senaste åren droppa neråt 5-7.000 st.
 
Redigerat:
Här hos oss i Östergötland tror jag Eksjöhus var störst, såg någon statistik på de olika hustillverkarna och hur mycket de hade levererat men jag vet inte om det var i år eller i fjol. Återkommer med info.

/
Johan
 
Tuca skrev:
Sveriges största husleverantör är utan tvekan Älvsbyhus.
Se [länk]

Sedan följer som tvåa Fiskarheden, trea Eksjöhus, fyra Myresjöhus och femmaTrivselhus. Allt enligt Byggfaktas statistik för 2012.
Utan tvekan vet jag inte, de är ju bara lite större än FH. Men störst är de.
 
Mikael_L
Du tvekar alltså på det?

Jag säger i i alla fall helt tveklöst att Älvsbyhus är Sveriges största hustillverkare. Det tvekar jag inte alls över.

*ler*


edit:
Ska man förövrigt kalla fiskarhedenvillan för hustillverkare?
Såvitt jag förstått levererar dom bara materialsatser ...
I så fall ska kanske även Beijers och XL-bygg kallas hustillverkare?
Det enda fiskarheden gör är väl att stående virke såsom reglar och fasadbräder är kapat i rätt längd. Det går som regel även att beställa från brädgårn.
 
Redigerat:
Haha

Helt rätt det där om FH. Om de räknas kanske den största hustillverkaren är lösvirkeshus, vet dock inte vart deras HK ligger... :D
 
troja skrev:
Haha

Helt rätt det där om FH. Om de räknas kanske den största hustillverkaren är lösvirkeshus, vet dock inte vart deras HK ligger... :D
Borlänge.

Att jämföra FHV med Beijers och XL-Bygg är nog att ta i lite va? :)
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Att jämföra FHV med Beijers och XL-Bygg är nog att ta i lite va? :)
Japp, absolut ... ;)
(Dom bistår ju trots allt byggherren med en hel del annat (som jag förstår) t.ex.ritningar och bygglovshandlingar.)

Ska vi placera FHV som en ren hustillverkare då? Eller som något slags mellanting mellan en "riktig" hustillverkare och en ren materialsäljare?

edit:
Det är väl i sak inte speciellt intressant. Börjar man med det där, så ska väl sen alla andra hustillverkare också graderas efter hur deras insats ser ut. Om det är deras egna bygglag eller annan arbetskraft. Om dom bygger 100% i sin egen fabrik eller inte ...osv.
 
Redigerat:
Nej det blir många underkategorier då helt plötsligt.. :)
 
Är inte en av anledningen till att Älvsbyhus är så stora pga att dom bygger hela områden med hus? Om man bara går på enskilda villor som beställs av privatpersoner så borde ju FHV vinna...
 
Om det vore så enkelt att det bara var att bygga stora områden med hus för att få dem sålda skulle inte alla andra hustillverkare också bygga områden med hus? Det är ju fritt för alla att köpa tomter och bygga massor av hus. Eller förstod jag dig fel?
 
Det är ju helt enkelt olika affärsidéer, dom byggföretag som köper stora områden för att exploatera tar större ekonomisk risk och deras fokus är förmodligen lika mycket på markexploatering som på husbyggande. Min poäng var att det är intressant att se vilken husleverantör som är mest populär av de köpare som har ett helt fritt val. Där är jag inte säker på att Älvsbyhus skulle komma lika högt upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.