Hej

Jag funderar på att köpa ett äldre hus med många rätt, och en del fel.
Jag hoppas att forumet kan hjälpa mig bedömma detta:

På gården står ett kombinerat dränghus/uthus/garage som inte fått nån omvårdnad på en 40-50 år eller så.
Huset består av en äldre del, gissar 1900-1920, med en enrumslägenhet. Under halva den äldre delen finns en källare, andra halvan står på plint. Garaget ser ut att vara tillbyggt (förlängning av huset) någon gång 1940-1950, en rad hålsten på mark som grund.

I källaren finns en gammal tvättstuga som har sett sina bästa dagar:
Bild1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mäklaren tyckte den var härlig, med berg i dagen...
Petar man lite på berget så flyttar det sig snällt, det är egentligen pulvriserat betonggolv.
Bild2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Murstocken tappar sin puts och teglet har en jämntjock grön gräsmatta av mögel.
Bild3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att detta inte är något att använda är klart, men jag kan, precis som förra ägaren, klara mig utan denna tvättstuga, det finns gott om utrymme i boningshuset.

Det jag funderar på är hur länge det kan tänkas stå upp.
Altså, kan uthuset komma i fara i närtid, eller kan jag stänga dörren och börja fundera på denna källare om 10 år eller så?

Tanken på att börja handgräva under huset (den del som står på plint) för att få ned dräneringsslang är inte direkt lockande, det finns en hel del annat att pyssla med.
Samtidigt så har bygnaden ett klart värde som kallföråd.

Kan det finnas någon annan enkel åtgärd som stoppar utvecklingen?

Tacksam för ideer och förslag!

/GeBe
 
en avfuktare stoppar väl möglet, fast det kostar ju lite el, jag trodde inte tegel kunde mögla, är det verkligen mögel?
 
Känns snarare som en påväxt av mossa, det verkar mer troligt än mögel. I synnerhet med tanke på såväl färg som omfattning enligt bilderna. Så länge du inte har något organiskt material där inne kan du nog vara ganska lugn avseende just mögelbiten. Vad överlevnadsgraden för själva byggnaden i övrigt anbelangar, överlämnar jag till de mer kunniga inom området :)
 
Här kommer en okvalificerad gissning:

Det är mossa, inte mögel. Mossans rötter orsakar vittring och frostsprängningar i tegel och betong. Den enklaste och billigaste åtgärden borde vara att sätta in en luftsolfångare som håller utrymmet torrt.
 
Forumet levererar som vanligt!

Mossa är nog en bra förklaring, jag kännde aldrig på muren under visningen.
Den där luftsolfångaren såg ju ut att vara en smart pryl, ingen driftskostnad lockar.
En luftafuktare skulle göra sama sak, men drar en hel del el.

Kan det tänkas att man kan göra mer av typ krypgrund av källaren genom att öka ventilationen, och klara sig på det sättet?
Källaren är byggd som halv suteräng, jag hade ryggen mot ett fönster då jag tog bilderna, så att ta hål i väggen känns relativt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.