När vi flyttade vårt larms centralenhet var installatören väldigt noga med att påpeka att den måste sitta i ett utrymme som är larmat utan fördröjning. Jag förstår tänket att en inbrottstjuv inte ska kunna gå direkt till centralenheten och slå sönder den och därigenom hindra larmet från att gå igång. Men vad är fördelarna med detta, för min del? Om vi säger att inbrottstjuvarna vet vart enheten sitter (ska de slå ut den så måste de ju veta det) så kan de ju helt enkelt bara undvika det utrymmet och koncentrera sig på intressantare utrymmen? Om vi utgår från det finns det avsevärt intressantare placeringar för vissa komponenter för att bättre täcka upp möjliga ingångar.
 
Normalt har du ju 30-60 sek fördröjning för att du själv ska kunna gå in och stänga av larmet inann det utlöser.
Vet tjuven då vart centralen finns så hinner man rätt mycket med en yxa på 30 sek......
Sitter larmet i ett utrymmy där det är omedelbart larm så får man iväg larmet innan det är för sent
 
Hos mig behöver tjuven bara gå ett varv runt huset och klippa telefonledningen.
några sirener hörs inte till grannarna.
men larmcentralen sitter lång in i huset med direktverkande sensor.

protte
 
Mitt larm är fördröjt 30 sekunder om man kommer in genom ytterdörren. Går man in 3 meter så ser en rörelsedeckare dig och löser ut larmet direkt!

Men om personen hade vetat var larmenheten var, och kunnat komma åt den utan att lösa ut rörelsedeckaren och även inom 30 sekunder så skulle juh det sen aldrig gå ett larm och personen skulle kunna springa runt i hela huset en hel natt!

Som det är nu går larmet om man tar sig in annat än huvudentre. Via huvudentren har man 30 sekunder på sig att slå rätt kod annars larm. och skulle det ens vara möjligt nå huvudcentralen så går ändå ett larm runt den.
 
Utomhus och inomhussiren som är sabotagesäkrade?

GSM-modul?

Internetuppkoppling?

Allt ovan har då jag!
 
Man får ju komma ihåg att man behöver några sekunders fördröjning på tjuven även i en direktlarmad zon.
Det tar ju trots allt lite tid att ringa upp larmcentralen och få iväg larmet också
 
Mats: det är ju också något. Vet tjuven vart enheten sitter och har yxan med sig behövs ju bara någon sekund på sin höjd för att slå ut centralenheten (om han gått in via huvudentren, och varför skulle han välja en annan väg om han vet hur larmet ser ut?)... Och då kan den inte ringa upp larmcentralen alls utan tjuven har bara sirenen att bekymra sig för?
Alternativt (om han har spanat och sett vart rörelsegivarna sitter) har han 30 sekunder + uppringningstiden (ett par sekunder?) + larmcentralens reaktionstid (vi kan säkert räkna med ett par minuter, de ska ju ringa upp och kolla att det inte är falsklarm, varsko väktare o.s.v.) + utryckningstiden (allt från 10 minuter upp till en timme, beror på vart väktaren befinner sig och andra omständigheter).

Tycker det verkas som att om själva ska larmet ha någon effekt (på så sätt att väktaren ska kunna hindra någon från att försvinna med ens egendom) måste man bygga ut det ganska ordentligt och dessutom se till att det tar förbaskat lång tid att faktiskt ta sig fram när man väl kommit in i huset?
 
Ett väldigt bra tips är en kamera som både spelar in och går att kolla live tex via smartphone! Då kan både larmcentral och ägare se vad som händer, plus att har man tur får man lite material att identifiera med!

Sen anser jag larm vara mer avskräckande än något annat, just att inbrottstjuven väljer ett annat hus än de larmade!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.