Det finns ett väldigt bra sätt att bygga billigare och det är att inte blanda in Skanska. Visst, dom kan pressa priser på det dom köper in, men samtidigt ska dom ha vinst till ägarna, direktörslöner, riskpåslag för ev. osålda bostäder osv. Om dessa pengar istället läggs på yrkesstolta hantverkare och bra material så behöver det inte bli dyrare, snarare tvärt om. Vill man absolut köpa nytt från löpande bandet så är Skanska bra, vill man ha prisvärda bostäder finns det bättre sätt.

Edit: Det må vara Skanska, JM eller annat stort bolag. Bolaget ska ha vinst och riskpremie, det får husköparen betala.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Den sk låga standarden gällde väl fram till 80-talet el så?

För mig är det normal standard. Dagens standard anser jag vara extremt överdriven. Inte konstigt att det är dyrt att bygga och renovera. (Och då menar jag inte enbart pga elstandarden, utan det är säkert likadant på en massa områden. Många bäckar små ...)
 
KungAnka skrev:
Det finns ett väldigt bra sätt att bygga billigare .

Edit: Det må vara Skanska, JM eller annat stort bolag. Bolaget ska ha vinst och riskpremie, det får husköparen betala.
Bara gilla läget med marknadsekonomi, alternativet är väl att flytta till nordkorea
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Oldboy, ja el är väl en av det "billigaste" på ett nytt hus. På ett nytt hus är väl elinstallationen av en "normalanläggning" ca 5 % av byggkostnaden och har så varit i måååååååånga år, minst sedan 80-talet. Jag har varit med och byggt hus där bara bänkskivorna kostat mer än hela eljobbet och det i "vanliga" hus.
 
Nimajneb skrev:
Bara gilla läget med marknadsekonomi, alternativet är väl att flytta till nordkorea
Tja, antingen det eller så bygger man i egen regi. Vad som känns mest Nordkorea, att fixa själv eller att betala dyrt för massproducerad skit som man via propaganda blir övertygad om är bra, det är upp till var och en. Antar att du tycker H&M, Dressman och IKEA är prisvärt också?
Jag tror att slit och släng kommer att bli ute om några år. Bo Klok huset som var så billigt att köpa är nog inte lika kul att sälja.
 
Nimajneb skrev:
Bara gilla läget med marknadsekonomi, alternativet är väl att flytta till nordkorea
Tror du inte det finns något mitt emellan?
 
Bo.Siltberg skrev:
Tror du inte det finns något mitt emellan?
Nix...allt är svart eller vitt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.