Jag sitter och letar efter en lämplig digital höjdavläsare till min vertikalfräs. Tanken är att köpa en eftermarknadshistoria och skruva fast. Jag har letat en del på nätet, men är inte riktigt säker på att jag har hittat rätt än. Kraven är hög kvalitet, nogrannhet (minst 0,1mm skall kunna läsas av), stora och upplysta siffror. Sen får den gärna komma ihåg vilket läge den stod i när man slår av och på den.

Har hittat denna, men undrar lite över kvaliten. Dessutom saknas den bakgrundbelysning på displayen.
http://www.eagleamerica.com/product/v424-0160/router_access_-_router_height_adjustment

Sen finns det wixeys variant, har inte riktigt koll på den heller:
http://www.rockler.com/product.cfm?page=21509

Någon som har tips om andra varianter? Eller som har praktiskt erfarenhet av dessa eller några andra höjdavläsare?

Funderar också på om man kan köpa någon av de ovan och sen komplettera med en större, belyst display? Är det "standard" på kablage etc för sådana prylar?
 
Här finns en del trevliga saker i UK:
http://www.machine-dro.co.uk/
De har både Wixey och lite seriösare prylar.

Visst vore det trevligt att ha en digital på fräsanhållet också? Det går att kombinera i samma instrument. Nu blev jag sugen på att bygga!

Edit igen:
Med digital både på höjd och anhåll borde det bli otroligt enkelt att ställa in fräsbordet för fräsning med normalt sett komplicerade saker, t.ex mitre-lock-bits. Med ett anhåll som alltid vet avståndet till spindelcentrum och om man kan nollställa höjden med en metallplatta+multimeter med förbindelsetest+ krokidilklämma osv. (be mig förklara om det är oklart hur jag tänker), så bör man enkelt kunna räkna ut rätt koordinater om man känner materialtjockleken.
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Funderar också på om man kan köpa någon av de ovan och sen komplettera med en större, belyst display? Är det "standard" på kablage etc för sådana prylar?
Tycker att båda produkterna liknar varianter av de billiga asiatiska digitala standardskalorna som man finner i alla billiga skjutmått och liknande. Normalt brukar dessa gå att kommunicera med över något av två olika udda seriella protokoll (varav det ena är riktigt skitigt). Min uppfattning är att det är så de båda länkade produkterna fungerar.

Har dock inte sett någon bakgrundsbelyst display till dito men har fått igång en egen lösning på detta där man med en mikrokontroller läser av skalorna och visar på en bättre display. Kommer hamna i mitt fräsbord vad det lider.
 
mattiasp skrev:
Här finns en del trevliga saker i UK:
[länk]
De har både Wixey och lite seriösare prylar.

Visst vore det trevligt att ha en digital på fräsanhållet också? Det går att kombinera i samma instrument. Nu blev jag sugen på att bygga!

Edit igen:
Med digital både på höjd och anhåll borde det bli otroligt enkelt att ställa in fräsbordet för fräsning med normalt sett komplicerade saker, t.ex mitre-lock-bits. Med ett anhåll som alltid vet avståndet till spindelcentrum och om man kan nollställa höjden med en metallplatta+multimeter med förbindelsetest+ krokidilklämma osv. (be mig förklara om det är oklart hur jag tänker), så bör man enkelt kunna räkna ut rätt koordinater om man känner materialtjockleken.
Det hade absolut varit trevligt med en digital på anhållet också, men ser inte riktigt framför mig hur det skulle funka? Har inte parallellförflyttning av anhållet.

Hänger med hur du menar ang förbindelsetest för nollställning av höjden. Använder idag en spillbit eller motsvarande, snabbt och förvånansvärt precist.
 
phl skrev:
Har dock inte sett någon bakgrundsbelyst display till dito men har fått igång en egen lösning på detta där man med en mikrokontroller läser av skalorna och visar på en bättre display. Kommer hamna i mitt fräsbord vad det lider.
Låter mycket intressant. Poängen med digital är ju att snabbt kunna läsa av ett exakt värde, och sen snabbt kunna repetera. Så en exakt utrustning med lite halvdålig display gör ju bara halva jobbet känns det som. Ska bli intressant att spana in din lösning.
 
Det finns avläsare med belysning det är bara en prisfråga. Sedan blir dom lite större.
Men frågan är om det verkligen behövs, vist det vore trevligt. Men jag har aldrig haft några som helst problem med att se på min digital till sågen eller på skjutmåttet för den delen.

Mitt kellen skjutmått är absolte. Den har även en utgång och är det inte standard på dom utgångarna?
Och här finns tex en avläsare http://www.axminster.co.uk/axminster-single-axis-remote-reader-prod796418/

Men det finns massor på ebay av dom där kina eller var dom nu är tillverkade skalorna som man ser överallt tycker alla ser lika dana ut i alla fall.

Och en tiondels mm är nog det sämsta som finns som upplösning. Och på många skalor till träbearbetnings maskiner är det bara tiondels mm skalor. Men det verkar som alla dessa billiga skalor har hundradelar.

Pär
 
Det här företaget är väldigt trevliga att ha och göra med.
Dom har faktiskt en väldigt smidig upplyst display. Men jag tror dom bara har magnet skalor och det gör att man får meka lite mera. Måste limma magnet remsan på en bit aluminium tex. Den största fördelen med magnetskalor är att dom inte är lika känsliga för damm och att avläsaren till magnetbandet inte är så känsligt vid montage kan vara upp till 1-2 mm glapp mellan avläsare och magnetband.

http://www.elgo.de/en/products/position-indicators/battery-powered/az17e.html

pär
 
Jag provade en av mina favo siter när jag behöver leta efter något och det fanns några. Här hittade jag 148 företag som säljer/tillverkar DRO digital readout.

http://www.directindustry.com/

Pär
 
pär h skrev:
Mitt kellen skjutmått är absolte. Den har även en utgång och är det inte standard på dom utgångarna?
Dett finns två (om inte fler) protokoll på de där billiga kinaskalorna. Mycket möjligt att vissa avläsningsenheter/displayer kan tolka mer än ett protokoll dock.
 
Kom på att anledningen till att det inte finns så många små enheter med belysning och det är att dom flesta går på batteri och lyse käkar massor av ström.

Min digitala stänger jag aldrig av och får byta batteri vart annat år ungefär och den har då ingen belysning.

Pär
 
Tack för alla svar! Ska läsa på och återkommer sen med fler nybörjarfrågor!
 
Masses skrev:
Har handlat här flera gånger: [länk]
Riktigt bra priser på skalor! Ska köpa en och sätta på klyvanhållet till justersågen!

Pär, har du handlat från Elgo, dvs vet du vad man får ge för en 2 meters skala komplett med display?
 
Den absolut största fördelen med magnetskala är själva montaget. Pickupen/läshuvudet sitter inte fast på skalan. Det gör allt så mycket lättare om man skall ta bort något. Går tex att montera under befintlig skala på tex en bordssåg.

Nej jag har inte handlat ännu. Tänker montera en på kapanhållet.

Gruvberget har du 2 m klyvbredd ?

Senast när jag kollade i sensommars så kostade magnet bandet ca 600 kr metern och det går att köpa per dm och displayen ca 2700 sedan tillkommer momsen tror jag och det priset var ifrån den svenska återförsäljaren och det gäller z16 något sådant heter den det är i alla fall den dom säljer mest av.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.