Tjena!
Nu är det dax att fixa ett badrum i huset. Själv har jag knappt hållt i en hammare. Till hjälp har jag folk som har koll på byggande men inte på regler. Därför tänkte jag försöka kolla upp problem nr 1. golvbrunnen.
Jag har cc60 på reglarna i golvet, 22mm spånskiva. Jag ska på detta ha armering, golvvärme och flytspackel. Spacklet måste vad jag har förstått vara 13mm över golvvärmen. För att allt ska vara godkänt när jag har cc60 så måste jag ha minst 20mm spackel vid lägsta punkten golvbrunnen (har en certifierad snickare sagt).
Jag har nu köpt två olika purusplattor och klurar på vad som är tanken egentligen. (purus 223 och 300 multi). vilken ska jag använda? (Jag fattade inte riktigt när jag läste på deras sida)

http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/produktdatabas/?quicksearchquery=platta

Jag fattar som att spacklet ska vara i nivå med plattan. om plattan är 22mm, kan man inte skruva den i spånskivan och flytspackla mot den då? eller hur gör jag?
Vilken platta och hur ska jag tänka?

otroligt tacksam för svar!
 
T
Använd Purus 300 multi som du reglar upp för, sätter plattan på reglarna och använder distanserna som är 13 mm och som ligger med i påsen, sätt distanserna under plattan och skruva sedan dit brunnen. Sedan lägger du dit spånskivan vilket resulterar i att plattan sticker upp 13 mm ovanför spånskivan. Sedan flyter du till kanten på plattan och du har dina 13 mm flyt som är minsta tjocklek enligt reglerna (alltså inte 20mm som din "snickare" tror).
 
Tack för svar!
Men spacklet måste ju ligga 13mm över golvvärmen har jag för mig. Den ligger ju på spånplattan och armeringen och bygger upp en bit?
 
salbo skrev:
Tack för svar!
Men spacklet måste ju ligga 13mm över golvvärmen har jag för mig. Den ligger ju på spånplattan och armeringen och bygger upp en bit?
Du har ju fall på ytan och tunnast blir vid brunnen. Störst fall är runt själva brunnen så du får minst 20mm på golvet.
 
Den minsta spackletjockleken varierar lite mellan tillverkarna. Men 20mm låter onödigt mycket. Dubbekolla det där.

Däremot så är det viktigt att spånskivan blir skruvlimmad mot reglarna, dvs rikligt med lim på reglarna, skruva dit skivan. Och jag har för mig att det skall vara en herrans massa skruv också, typ 15cm mellan skruvarna.
 
spånet ligger redan där. När jag nu ska regla måste jag ju ta bort nån bit för att komma åt. Är det ok att såga upp ett hål och regla och sedan lägga tillbaka samma skiva igen eller blir det för stora springor då? Det kanske man kan läsa i regler nånstans men jag spontanfrågar här ändå. Om detta inte går måste jag ju ta bort hela golvet igen då det är spontat.
 
Det skall gå att lägga tillbaka samma bit, men då skall du ha stöd under alla kanter. En spånsiva måste alltid ha stöd under en kant eller skarv. Undantaget är de spåntade skarvarna på vissa fabrikat av golvspån, de kan få skarvas "i luften", men det gäller bara om tillverkaren specifikt skriver det i produktbladet.
 
Då ska det bara vara att få tag på en cirkelsåg. Finns billigt på Jula såg jag. är antagligen ren skit men den kanske håller en badrumsrenovering? Jag hade ju G i träslöjd för 20 år sedan så det här ska väl inte bli några som helst problem. ;)
 
Krilleman
Jag har en billig ÖB cirkelsåg som "akut-köptes" (179:) på en söndag för herrans många år sen, funkar än!
 
pjuh!! fy fasen vad dyrt!! tror dom kostade 100 spänn på jula nu ;) Det är ju nästan billigare än en vanlig fogsvans. fattar inte hur det går ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.