Vi ska lägga nytt tak och har fått offerter på tegel och plåtpannor. Just nu ligger där ett gammalt tegeltak ifrån 1963 men vi kommer troligtvis inte behöva byta ut så mycket av råsponten. Prismässigt kostar tegeltaket efter rotavdrag 75 000 kr och plåtpannor 66 000 kr. Prisskillnaden var mindre än jag hade trott och det lutar åt att satsa på tegel. Vad är plus och minus med respektive material och finns det andra faktorer att tänka på? Hur är det med livslängden?
 
Jag skulle lägga tegel tycker det är snyggare och ingen färg som kan flagna. Med plåtpannor om du trampar fel kan då få stora bucklor i plåten vilket inte går att få ut. Med plåten kommer du nog behöva måla om någon gång och med tegel byta läckt och papp efter 40-50 år.
 
tegeltak blir ju ofta fula med tiden...mossa på om man har träd nära...
bättre då med glaserade tegelpannor..där inget fastnar på
ska man ha plåt finns ju zinkplåt...som man slipper rmåla om....vet inte om den bleks med tiden...
 
Ska det va plåt ska det va en riktig bandtäckning annars går det bort.
 
tjena skrev:
tegeltak blir ju ofta fula med tiden...mossa på om man har träd nära...
bättre då med glaserade tegelpannor..där inget fastnar på
ska man ha plåt finns ju zinkplåt...som man slipper rmåla om....vet inte om den bleks med tiden...
Aluzink kan bli väldigt miss färgat om man har träd nära.
 
tjena skrev:
tegeltak blir ju ofta fula med tiden...
Tänk att man kan tycka så olika...
Enligt mig är nya tegeltak ganska fula, men allt eftersom tiden går blir de snyggare och snyggare.
 
  • Gilla
gasolgrill
  • Laddar…
Jag håller med Stefan N alla gånger!
Sedan är jag ganska mycket emot material som ska likna andra material, ex marmor immitationer osv....

Nä lägg plåt men då ska det se ut som plåt (bandtäckning) eller lägg tegel om det ska se ut som tegel =)

/Plåtslagare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.