Hej!

Om inkommande är 2.5mm2 är det då okej att använda en av (max) 4mm2 QuickConnect anslutningerna på en Hager QuickConnect PE/N block, eller finns det konvention om att inkommanda alltid placeras i bakre (max) 16mm2 skruvanslutningen ?

Tack på förehand.
 
Oj, fick forum-felmeddelande på första post, og sen dubbelpost. Börjar ju bra :)
 
Bara lite förtydligande...

Det är en undercentral som bytas, därför matning med 2.5 kvadrat. Dvs.:


  • Huvudcentral/TN-C
  • => 3x16A diazed
  • => 5G2.5
  • => Hager Gamma undercentral/TN-S

Det går ju säkert att montera matande PE och N i hissklämmorna på respektiva PE og N-block, men är där något som talar emot att använda QuickConnect'en ? Är den för överskådlighetens skull förbehållet gruppanslutningar?

pe-block.jpg
 
Redigerat:
Kan ju vara bra att ha reserv för framtida gruppledningar. Mer överskådligt med matande i botten som du skrev, därefter gruppledning 1 längst till vänster osv. Förutom detta tycker jag inte det är nåt större fel att snabbansluta matande ledare i din lilla central, detta gör man ju när man kopplar ihop 2 block också. Man kan ju även märka upp snyggt. Vet inte om besiktningsman kan ha någon anmärkning, ser inget speciellt på tillverkarens hemsida.
 
Jag skulle nog ansluta inkommande i hissklämman - den är avsedda för detta medan snabbanslutningsplintarna är avsedda för gruppledningens N resp PE. Blir mer intuitivt. Likaså använda hissklämman för bygling etc, om inte plintarna sitter bredvid varandra för finns en bygel att stoppa dit på ovansidan.
 
Tack för svar :)

Slugge skrev:
Mer överskådligt med matande i botten som du skrev
Ja, det kanske sänker risken att någon i framtiden råkar koppla ut t.ex. matande nolla, även om man självklart kan märka upp.

Slugge skrev:
...detta gör man ju när man kopplar ihop 2 block också.
Ja, om inte man användar en bygel.
nollbygel.jpg
Slugge skrev:
Vet inte om besiktningsman kan ha någon anmärkning, ser inget speciellt på tillverkarens hemsida.
Nej, jag hittar inte heller något. Kanske någon som är van vid Hager vet?
 
Bo.Siltberg skrev:
...finns en bygel att stoppa dit på ovansidan.
:rolleyes: (y) Bo.Siltberg hann svara först.

Bo.Siltberg skrev:
Jag skulle nog ansluta inkommande i hissklämman - [...] Blir mer intuitivt.
Jap, var så jag tänkte.

Hissklämman: 2
QuickConnect: 0

Hissklämman blir det ;)
 
passdel skrev:
Tack för svar :)


Ja, det kanske sänker risken att någon i framtiden råkar koppla ut t.ex. matande nolla, även om man självklart kan märka upp.


Ja, om inte man användar en bygel.
[bild]

Nej, jag hittar inte heller något. Kanske någon som är van vid Hager vet?
Ja, bygeln snabbansluts väl?
Håller med om fördelarna att skruvansluta, samtidigt, varför då använda QC-systemet om 1 skruvansluts och exempelvis 2 snabbansluts? Kunde ju köpt mindre plintar med fler anslutningsmöjligheter eller en färdig minicentral i så fall?

Men det blir som sagt bra att ansluta på den stora klämman, känns mest logiskt, sen kommer gruppledningarna i tur och ordning, men ändå bra fråga om man FÅR göra så.
 
Snabbanslutningsplinten tål väl den ström som den största ledaren tål, om det nu är 4 mm². Det ska heller inte finnas risk att den lossnar vid omkoppling av andra ledare etc, så Hager kan nog inte neka.

4 mm² räcker för just denna central, men i "vanliga" centraler vill man kanske ha 6-10 mm² som intern förbindning.

Till sist kan man fundera över de allmänna installationsreglerna om överskådlighet och identifierbarhet etc.
 
Gillar inte bygeln. Sitter inte fast så bra... byglar alltid med kabel.
 
el_richard skrev:
Gillar inte bygeln. Sitter inte fast så bra... byglar alltid med kabel.
Jaså? Jag kan inte påstå att jag lider av samma uppfattning. Jag tycker att den bruka sitta väldigt bra.

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.