Göran.
Se där. Riktigt bra. Då vet och känner du väl till problematiken. Jag ser genast "vilken sida" du representerar.
Vid "Elofssons bilverkstad", så använder "Elofsson" den bit jag enligt din teori (ca 200 meter bort via vägen - 150 meter fågelvägen) föreslås, för att ploga in Sin snö. Rakt över vägen, in på den plats där det enligt teorin skulle gå att stå.

Det finns ingen som helst anledning att jag skulle stå så långt från fastigheten, när jag har långt mycket större plats direkt vid fastigheten. Fånigt att ens föreslå.

Jag står inte som jag står, för att det roar mig, jag står så för att det inte finns andra alternativ. Det finns dessutom ingen som helst "rättighet" eller annan anledning att ploga sönder mina bilar, oavsett var jag står. Ännu mindre anledning när det finns mer plats vid tomtgränsen, än vid tomten.

Det du kallar "hårda ord", är inget jag upplever "hårt", utan bara en fortsättning på just det jag beskriver. Jag har aldrig parkerat så det försvårat någon trafik. Jag är mycket medveten om vad som pågår och jag är direkt nogsam med var/hur jag står, just på grund av situationen som är.

Var föreslår du att jag parkerar och var är dessa "utmärkta möjligheter" du nämner? De möjligheter som är finns just där snön plogas in.
 
De "ca 20 meter" som du upplever att snön driver från åkern, stämmer inte heller. Där jag står är det, vid denna snödrift från åkern", så att det till och med (vid flygsnö) blåser BORT där jag skall stå.

Just inkompetensen att inte veta hur man använder snöbladet är en sak jag påpekat tidigare. Det går att med precision avgöra och styra var snön hamnar. Som jag talat om tidigare, så har jag själv plogat snö i större omfatning och jag har aldrig haft dessa problem med att styra maskin, lastbil, snöblad. Hade jag inte klarat av det, så hade jag aldrig fått ploga.
 
  • Gilla
bearz
  • Laddar…
Just det du beskriver med "skyldighet", försöker jag uppfylla, hela tiden. Det omöjliggörs genom att ännu mer snö plogas in. En snöslunga hade aldrig rått på de enorma mängder snö som plogas in. Totalt handlar det om långt mer än 100 kubikmeter. Jag kan, om så önskas, mäta och skriva en uppskattning om hur mycket snö i kubikmeter det handlar om.

Problemet hade inte funnits alls, om jargongen hade varit annorlunda.
 
Göran.W
Jo jag känner mycket väl till problematiken med snö och precis där du står driver det över mycket snö och det är helt omöjligt att få den med sig med en plogbil när bilarna står där dom står.
Du har hela den stora asfalterade planen att stå på till vänster om huset.
Sen är det väl lite att man får gilla läget med för det driver några enorma mänder snö över åkern och den kan dom omöjligt få med sig förbi bilarna med vanlig plogbil.
men vist hade det kunnat skötas snyggare.
Är lite förvånad över att dom inte lägger upp snön vid busshållplatsen för det gjorde dom för.
 
Det är väl tur iaf att dom mängder snö du beskriver inte förekommer så ofta, det är väl bara 2 vintrar det här årtusendet so far......
 
Tack för resonabel nivå Göran.
Den drivsnö du känner till, hamnar vid långsida och en sträcka på ca 4-5 meter. Det blir en driva där som inte går att göra något direkt åt. Det behövs inte heller, då det är mycket gott om plats i alla fall. Sedan är det en sträcka på ca 15 meter som är i princip snöfri när drivsnö blåser upp vallar. Den platsen fylls med snö av dem som plogar. I princip är det denna del som är vettigast att använda för parkering.

Sedan kommer ett mellanrum där huset slutar, fram till kommunens bussplan/stora planen. Där har jag erbjudit att släppa snö, om den inte kan plogas ytterligare 5 meter fram till planen som är tillräckligt stor för att svälja långt större mängder med snö. Jag har dock ingen "bestämmanderätt" eller rättighet att hänvisa snön dit, utan jag kan bara erbjuda plats på egen tomt. Och då är det i så fall där om plogriktning, väg och förhållanden skall övervägas och tänkas för enkelheten och det mest praktiska.

Hade allt plats inte funnits som alternativ, då gick inget att göras. Det hade varit förståeligt då och delvis accepterat från min sida. Jag hade kanske ”knorrat”, men det hade varit en ofrånkomlig verklighet som inte kan kringgås lika enkelt.
 
Ja, visst är detta tur och underlättar på alla vis. Jag slipper dessutom engagera mig alls, vilket är den klart bekvämaste situationen jag kan få.

Jag har fått det här tre vintrar. Tre bilar sönderplogade. Även om det inte kommer några mängder med snö ... Så "uppstår" problemet i alla fall. Då det snöar lite, så kan jag ta bort det som plogas in i alla fall, trots att det hade gått att justera bladet med joystick, styrspak eller vad den just för vändan aktuella plogaren har för sätt att styra plogen och trots att de i princip är snöfritt innan plogen kommer och lämpar av snön just där.

Fram tills dess att jag inser att det är omöjöigt ppå grund av jargong och inte begränsat av begränsningar, så är jag otroligt flexibel och ser mängder med lösningar, diskuterar gärna och ser i första hand den mest praktiska lösningen som alternativ.

När jag efter en mängd försök att lösa problem på ett vettigt vis fått helt klart för mig att det är dumhet det handlar om, då har jag inte längre förmåga att jämka. Jag vet inte varför.
 
Som snöröjare skulle jag aldrig få för mig att åka och rensa infarter till fastigheter oavsett snömängd, då har jag genast ett arbetspass som är tre fyra gånger så långt.
 
xisten
Som snöröjare skulle jag aldrig ploga upp så mycket snö och bevisa den totala inkompetensen som görs.
Det finns ingen som helst anledning att de som plogar vägarna skall skotta enskilda husägares infarter.
Av samma anledning, så finns det heller inte stöd för att ploga in i den mängd som görs heller. Det finns
till och med regler/lagar som tydligt påpekar att det inte skall uppstå olägenhet. Om olägenhet uppstår, så
är väghållaren skyldig att vidta åtgärder som minimerar densamma.

Det hade räckt långt att arbetspasset som snöröjare tar betalt för uppfylles.
 
Göran.W
DSC_9069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad inte baabwaf nämt är att bilarna faktiskt stå på kommunal mark och inte den egna tomten.
Bara att titta på bilderna http://hem.passagen.se/baabwaf/svevia/ och där ser man tydligt att dom står på kommunens mark för dom äger minst marken in till lyktstolparna så det klagas på att kommunen lägger snön på sin egna mark och då får man inte mycket gehör.
Det är ju lite svårt att föra en dialog med snö röjarna när dom lägger snön på kommunal mark.
Det har tom planterats en häck utanför en lyktstolpe på kommunal mark.
 
Redigerat:
  • Gilla
llehs och 1 till
  • Laddar…
Göran.
Ge dig.
Självklart står jag "på kommunens mark", när jag inte kan komma in på tomten.
Hur menar du att jag skall göra? Röjningen får fortfarande inte orsaka olägenhet.
Kommunen och staten, är dessutom vi själva ...
 
Göran:
Lyktstolparna står ca 1,5 meter från vägkanten. Snön plogas in mer än 4 meter.
När vallarna blir höga, så är de ca 3 meter höga (dock inte hela vägen, utan som punkthöjder). 1-1,5 meter är nog den vanligaste höjden. Jag har i princip aldrig klagat på att snö läggs på kommunal mark.
 
Helt och hållet på baabwaf's sida. Vilken idiotkommun.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Göran.W
Ett av problemen kan vara ut du faktiskt satt en häck på kommunens mark med god marginal som gör det svårare för dom att få med sig snön utan att ta med häcken för såna här problem var det inte ens vintern 95 tror jag det var då inte ens plogbilarna kom fram utan att köra fast efter 3 dagars snö storm.
 
Göran:
Jag finner det lönlöst att argumentera med dig. Inte för att jag har problem att argumentera, utan för att jag inser hur dumhet tillåts ta överhand. Jag tror att det bara är i Skåne och den mentalitet som finns i just Skåne som sådan här saker blir stora problem. Ja, storstäder har liknande problematik men där beror det oftast på en faktisk platsbrist, vilket det inte gör i det här fallet.

Du som känner till orten så väl. Du känner säker till vägens förlängning, där det gula huset, rakt fram i bild som du kopierat olovligen. (om jag nu skulle hålla på som du själv gör). Vid det gula huset finns det en mycket större plan, grönområde och plats än vad som finns där vi diskuterat hitintills.

Till vänster om fönstren som ses i bild, så är det två dörrar/ingångar. Senast denna vinter plogades snön upp rakt mot dessa dörrar/trappor. Ingen plats alls användes vid den stora ytan asfalt och ingen plats vid grönområde. All snö lades framför dörrarna.

Ytterligare till vänster, en fastighet bprt, så finns en gammal smedja. Där brukar också snö plogas upp i extrema mängder. Det är svårt att även med maskin ta bort denna snö, då det plogas upp så mycket. Hur skall de som har den fastigheten bära sig åt för att komma åt fastigheten, tycker du?

Fastigheten diet till vänster, utanför bild, har samma problem på båda sidor av tomten. Fullt upplogat ut mot vägen som bilden är tagen från och vägen (lantmannagatan) är totalt blockerad också.

Fastigheten till vänster om där den vita bilen står på bild, har också inplogat så mycket att det inte går att ta sig varken ut eller in på tomten.

Hus åt höger i bild, mot hållet Vollsjö, innan 70-skyltarna (stadsplanerat) plogas det in så det med svårighet går att ta bort med maskin på de två första fastigheterna.

Så här kan jag fortsätta att rabbla på en mängd hus på orten. Jag avstår att utveckla vad jag personligen tycker om dina argument.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.