Hej,

Är det någon som har koll på/erfarenhet av om nexa LCMR-1000 reläpucken:

http://www.nexa.se/LCMR1000Relamottagare.htm

går att använda utomhus? Tänkte lägga den i en utanpåliggande dosa i en oisolerad bod för att kunna styra utebelysningen som sitter på byggnaden inifrån huset. Funkar det eller kommer kylan göra att pucken lägger av? Ser inget i dokumentationen om vilken omgivningstemperatur den är godkänd för ...

Någon som använder dem "utomhus"?

Tack
 
Har den i centralen i mitt kallgarage. Signalen går från huset till garaget på 15 m avstånd och genom bägge väggarna utan problem. Det borde alltså funka bra. Å andra sidan har jag en vanlig uttagsmoterad mottagare i garaget till motorvärmaren och den trilskas, speciellt vid låga temperaturer, då får jag oftast gå ut på bron för att det ska funka.
 
Den är uppenbarligen avsedd för torrt inomhusklimat även om bruxet inte säger något alls om krav på miljön. Kylan borde inte ställa till det på annat sätt än att reläet kärvar. Värre är det med smuts och kondens. En regelbunden kontroll borde hålla detta i schack.
 
Hej,

Tack för synpunkterna, då testar jag. Sätter den i en tät dosa så då borde inte smuts och damm vara något problem. Det är inte uppenbart fuktigt i byggnaden så det ska nog gå. Lägger den av så lägger den av, de är ju inte jättedyra. Alternativet är att gräva ned 15 m kabel för att få en brytare inne, vilket är betydligt värre ....
 
Gör ett 3 mm hål i botten på dosan, så kan ev kondens vatten rinna ut.
 
Tack för tipset om håll i dosan. Jag instalerade nyss pucken, funkar så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.