Någon som kan tipsa om köksblandare som inte avger bly? Vi har nu en blandare från Gustavsberg (nordica) som har för höga gränsvärden, den skall bytas ut.
 
Om du inte har mätt upp höga halter i ditt eget tappvatten, skulle jag nog påstå att ett byte är en hysterisk åtgärd.
 
Vad är anledningen till att du ska byta ut den, är det något som du mår dåligt av? Eller är det någon annan anledning?
 
Passar ni på och byter alla PRK-kopplingar, kulventiler, T-rör och andra mässingkrökar på den inkommande vattenledningen? ;)
 
  • Gilla
Yrrol och 1 till
  • Laddar…
För att besvara TS fråga: Finns ju blandare helt i rostfritt från t.ex. Strand. De är helt blyfria:

"Det pågår en diskussion inom VVS-världen angående användadet av bly i blandare tillverkade av mässing. Rostfritt stål är ett av de få alternativen som garanterat inte ger ifrån sig bly."
 
Med erfarenhet av min fru så måste detta komma från en larmrapport i Aftonbladet

Protte
 
  • Gilla
Andreas_H
  • Laddar…
Det är ju bara vattnet som har stått i kranen en längre tid som kan bli förorenat.
I Boverkets undersökning som Enk Projektet länkade till får kranarna stå med vatten i
under ett dygn.
Och vattenmängden i kranen är väl högst en halv deciliter.

Vem använder den första skvätten vatten när man öppnar kranen?
Och använder den bara en gång per dygn?

Man väntar väl alltid ett par sekunder innan man fyller vattenkokaren, kastrullen eller saftglaset
för att få "friskt" kallt vatten.

Om man vill ha varmvatten låter man det rinna tills det är varmt.
Men varmvattnet är väl bara till disk och dusch/bad, inte för konsumtion.


Således snarast ett ickeproblem!
 
Tack Esox71 för information.
I EU är gränsvärdet för bly 5 mikrogram, i Sverige 20 mikrogram. För spädbarn menar EU gränsen går vid 2 mikrogram bly/dag. Kranen, Gustavsbergs Nautic Chrome Sink mixer avger 1,9 mikrogram bly i pH 7,5-9 (kommunalt vatten) men om vattnet har lägre pH (som i en del brunnar) avger kranen ca 12 mikrogram/dag. Alltså mycket över europeiska gränsvärden, speciellt för barn.
I vetenskapliga och medicinska artiklar har man diskuterat och konstaterat ämnets (bly) effekter på hjärnans utveckling; ADHD, inlärningssvårigheter t.ex.
Barn tar ibland vatten själva ur kranen. Visst kan man lära dem spola ordentligt först..men finns möjligheten att slippa onödigt bly så tar jag den. Avfällningen av bly är ju beroende som ni säger av rörsystem, vattenkälla, pH.
Om jag kan slippa onödig utfällning av bly så tar jag den möjligheten.
Om jag mått dåligt? Ja, kanske, särskilt på måndag morgon.
 
M
Varför är det bly i mässingen/kopplingarna/kranarna över huvud taget? Bly har man ju vetat varit giftigt sen lång tid tillbaka?

EDIT: De där Strand-kranarna var rätt dyra i katalogen.... Men det kanske finns andra märken?
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Varför är det bly i mässingen/kopplingarna/kranarna över huvud taget? Bly har man ju vetat varit giftigt sen lång tid tillbaka?
För att de skall gå fortare/lättare att svarva/fräsa. Bly fungerar som smörjmedel vid skärande bearbetning. Dessutom så gör det delen vattentät vid gjutning (små hålrum som annars uppstår kan, om man har otur kopplas samman. Bly, tätar dessa hålrum).

Förutom att det som sagt måste stå vatten i ett dygn för att man skall kunna mäta några nämnvärda blyhalter (och ingen, inte ens barn i ett hushåll lär använda kranen så) så avtar dessa dessutom snabbt vid användningen. Det är alltså bara fabriksnya kranar som avger bly i någon nämnvärd omfattning. Så en kran man haft i några år kan man lugnt låta vara kvar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är det ok med rostfritt då? :rolleyes:
 
patrikke skrev:
Är det ok med rostfritt då? :rolleyes:
Nej. Det innehåller nickel som är en känd allergen... Så om du vill vara rädd så finns det *alltid* något att vara rädd för... ;)

(Nej, jag orkar inte slå upp om just kökskranar innehåller något nickel, och dessutom så är det fråga om en kontaktallergi vid höga halter nickel, så risken borde vara ungefär lika stor som risken för blyförgiftning av din mässingskran).
 
Det var dit jag ville komma. Allt är farligt. Det är farligt att leva tom.:eek:
 
patrikke skrev:
Det var dit jag ville komma. Allt är farligt. Det är farligt att leva tom.:eek:
Jo, det är en förutsättning för att kunna dö... Samtidigt så skall vi naturligtvis ta bort bly där det inte behövs, blyad bensin var t ex ett gissel som kunnat kopplas till mycket otrevligheter. Men tetraetylbly i bensin spelar samtidigt i en helt annan division än metalliskt bly i många andra tillämpningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.