Hej!

Har kollat lite på tvättmaskin och torktumlare!
Sambon säger att dom ska vara svarta men jag tycker det är lite dåligt med svarta maskiner att välja mellan....

Har kollat på ett Bosch och ett asko paket.... Finns det något mer förutom gorenje??

Jag skulle helst vilja ha en värmepumpstumlare men boschen är kondenstumlare!/
Vad ska man egentligen ha? Fördelar/nackdelar?
Tips på andra svarta maskiner eller tips på vad man ska ha för funktioner eller inte behöver för funktioner??

Är asko bland dom bästa maskinerna som dom ja pratat med vill få det att låta?
 
Hej ..
Svart eller Vit är en smak sak men visst den svarta sticker ut , men det är lättare att få tag på dom vita som är mer traditionella då menar jag i framtiden om någon av maskinerna behöver bytas ut.
Du kan gå in Gränsbyggdens köpcentrum.se,,, där hittar du ett stort urval av maskiner och av olika märken ..
Värmepumpstumlaren är en nyhet som skall vara väldigt energisnål att använda..
Miele är ledande i kvalitet men också den dyraste , från Väst tyskland..
siemens / Bosch även de från Väst Tyskland..
sen har du Whirlpool .......
Asko har jag aldrig hört talas om så den kan jag inget om..
Vänligen
Eti..
 
Redigerat:
Svarta kommer nog försvinna lika snabbt som vitvaror med färg gjorde på... 70-talet?
 
Och alla fingeravtryck syns.............

protte
 
Asko har sitt säte i Vara ... Och har byggt cylindas svensktillverkade maskiner i många år ... Dom produkter som det har stått Asko på har tills för ett par år sedan bara gått på export pga av något avtal med cylinda eller något liknande. Mycket hög kvalité på deras "våta" produkter (disk tvätt tork)

Mvh
 
Jo de e klart.. Svarta maskiner har ju sina nackdelar vad det gäller rengöring...

Asko är svenskt ja, och enligt vår säljare mer kvalitet då dem inte var lika plastiga som övriga tillverkare inkl miele... Inte lika många lösa delar o allt va det nu var.... Verkar iallafall väldigt bra med tanke på vad man läst/hört..

Värmepump är bra ut energisynpunkt men annars då? Går inte åt samma höga temp, betyder det att inte kläder har samma tendenser till att krympa som i en vanlig kondenstumlare?
Kan tänka mig att dom låter lite mer med pga kompressorn men det spelar nog ingen roll för oss ändå!

Något speciellt man behöver i sin tvättmaskin? Finns ju massor olika utrustningar, sensorer och funktioner...
Bra med 1600varvs centrifug? Tror vi bara har 1200 nu så tror säkert det duger me en 1400 med för den delen....

Är det vettigt med en sådan man kan koppla på varmvattnet??
Bygger nytt hus med frånluftsvärmepump (nibe 750)....
Kanske går fortare samt energin...
 
1600rpm är givet... ;)
 
  • Gilla
JoakimJohansson
  • Laddar…
JoakimJohansson skrev:
Asko är svenskt ja, och enligt vår säljare mer kvalitet då dem inte var lika plastiga som övriga tillverkare inkl miele...
Oj, nu svor du i kyrkan!
 
Jag centrifugerar bara i 700 rpm eftersom jag har fått för mig att kläderna slits mer annars. Det märks speciellt på pikétröjor där fållarna möts och det blir en hård "klump". Till exempel i armhålorna och där knappöppningen slutar.
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Kör du 1400 och däröver så sliter det hårt på maskinen om tvätten ligger i minsta lilla obalans .
vad då varmvatten ..skall du skölja kläderna med varmvatten eller är det dubbla slangar eller hur menar du...?????
Och hur går det då med energin..??
det är ju klart , går det inte att sälja en cylinda så får man ju döpa om dom till asko alltid lurar det någon.
Nej tacka vet jag Miele dom är stabila och helt skakningsfria, dom har klass på sina maskiner ..
Jag demonstrerade en Miele för en kund, lade i två par jeans och körde i gång, när kläderna var riktigt blöta vred jag fram till centrifugeringen och ställde en cigarett på maskinen med filtret nedåt. När maskinen var färdig så köpte kunden maskinen , det han såg var helt övertygande..
Eti..
 
Jag kör 1600 rpm och har aldrig haft problem med att det skakar...kanske mest pga att jag inte sitter på maskinen.....att kläder slits snabbare är säkert möjligt men dom flesta kläderna jag har slits inte ut....antingen krymper dom eller växer jag.....;) alt tröttnar jag och köper nya iaf......
 
Det går ju att lacka själv eller lämna in på lackering om den maskin du vill ha inte finns i rätt färg.
Min far gjorde det med sina kyl och frys då han ville ha dom blåa. Kommer inte ihåg vad han betalade men det var inte överdrivet dyrt
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vet faktiskt inte hur det var med vattnet... Antar att det är dubbla anslutningar då... Ska forska i det....

Nja lacka om känns sådär på nya grejer :/
 
Det är väl då det är enklast att lacka om, inga repor att fylla igen.

protte
 
Nyfniken skrev:
Oj, nu svor du i kyrkan!
Vi har köpt en diskmaskin från Asko (har dock inte fått den ännu). Vi var inne på Miele men säljaren (som tydligen själv hade Miele hemma) rekommenderade oss att välja Askos modell. Om vi blivit grundlurade återstå att se men vi tyckte att inredningen i Askos diskmaskin var mer flexibel än i den från Miele de också hade i butiken och vi gjorde faktiskt vårt val baserat just på att vi tyckte att inredningen verkade bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.