Jag behöver temporärt (för en månad eller så) lösa frågan av att jag inte har en vvb och inte heller kan fixa det just nu (måste riva en vägg för att komma åt vvb som gått sönder).
Jag funderar därför på att på amazon köpa en engelsk "electric shower", typ en sån här: http://www.amazon.co.uk/Triton-Sevi...49XG/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1357943962&sr=8-2

Är dessa tillåtna att installera i Sverige? Om ja, är det en elektriker eller röris som gör det? Är det komplicerat (det är ju för att lösa ett temporärt problem)?
 
9,5 kW, det blir trefas 16 A. Ingen vanlig stickpropp alltså. Risken finns också att huvudsäkringen går om du duschar varmt och lagar mycket mat samtidigt.

Genomströmningsberedare kallas den sortens varmvattenberedare som alltså värmer vattnet direkt.
 
Får man ha en sån av den mycket enkla konstruktionen som installeras på väggen i duschen (som man gör i England)?
Finns det någon variant som är såpass "svag" så den kan användas med stickpropp (jag söker ju den enklaste nödlösning, som ändå är bättre än en campingdusch, att använda temporärt istället för att duscha kallt)?
 
Priset drygt 3000kr
 
Även 3,5 kW innebär att du troligen måste säkra upp till 16A, och då måste du har 2,5mm ledningsarea, vilket du troligen inte har till badrummet.

Är det bara en månad så föreslår jag en campingdusch. Häll i 3 liter kallvatten och 2 liter kokande vatten så borde du ha 45-gradigt vatten som räcker till en snabb dusch. Som en bonus så kanske man vänjer sig av med att stå och dröna i duschen,
 
Går det inte att koppla in en beg tillfälligt?
för 500-600 har du en beg som funkar....
 
ccf skrev:
Är dessa tillåtna att installera i Sverige? Om ja, är det en elektriker eller röris som gör det? Är det komplicerat (det är ju för att lösa ett temporärt problem)?
Kan inte se några skillnader mellan de Engelska reglerna i BS 7671 och de Svenska i SS 436 40 00 på denna punkt. Båda tillåter "vattenvärmare" och "duschpumpar" under förutsättning av den är fast ansluten och avsedd för område 1 i ett badrum, och att JFB finns.
 
Krilleman
Köp en liten beredare på blocket för en 500:- och koppla allt med vanlig PEX provisoriskt.
 
Tack för alla bra svar. Idag har jag införskaffat en campingdusch på jula:http://www.jula.se/campingdusch-20-l-759003
Dock hade de slut på transformatorer så jag får vänta någon dag innan jag kan prova den.
jag skall också kolla upp det här med att installera en begagnad vvb provisoriskt (det blir ju att ställa den mitt på badrumsgolvet - skall höra med min rörmokare om han kan hjälpa till (för jag antar att det inte är ngt man kan göra själv (?)
 
Det går utmärkt att koppla in den själv....köp den och be om hjälp här så kommer det lösa sig både snabbt och lätt :)
 
Korvgubbe
Du kan nog bli förvånad över campingduschen. Just de där påsvarianterna har jag hört lite blandade kommentarer om från vänner, mest negativa. Men jag gissar att du inte kommer att använda solen till att värma upp vattnet utan fyller med rätt temperatur från början och då är nog de flesta klagomålen jag har hört OT. Kvarstår bara några om dåligt vattentryck.

Vad det gäller 5 liters varianten som man pumpar upp tryck i så är dessa förvånansvärt bra!
Har själv en sådan som används i båten och ett torp, helt otroligt att man med god marginal klarar att duscha på (mindre än) 5 liter vatten. Inte ens kvinnor med långt hår som ska tvättas har klagat på vare sig effekt eller att vattnet tar slut.
 
På något sätt så känns det lite hårigt att ha 16A i duschen. Sen tror jag att brittiska hem har lite sämre VVS-standard än svenska. En sån där passar ju bäst om man inte har en varmvattenberedare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.