Har ett hemmabyggt släp som är byggt på ett Kabe-chassie från 82. Har nu bytt all belysning till led men nu då besiktningen närmar sig börjar jag fundera på om mina positionslyktor blir godkända.
Ungefär såhär ser dom ut:
Visa bilaga 76321Visa bilaga 76322
Är vitt sken framåt,orange åt sidan och rött bakåt.
Dom långa sitter fram jäms med framlämmen så man skall se dom i backspegeln. Dom korta sitter bak på sidan av stammen där all övrig belysning sitter. Nu anledningen till att jag blivit tveksam. Har ett svagt minne av att man (som i mitt fall) inte får ha rött ljus bakåt fram på vagnen , eller vitt ljus längst bak. Kommer inte ihåg vart jag fått det ifrån och har letat igenom div förordningar utan att hitta något. Enda jag hittat är att det är andra regler på ett så gammalt släp , bla behöver det inte vara e-märkta lyktor , men har inte hittat något om detta. Pratade lite snabbt med teknisk kundtjänst hos bilprovningen men dom kunde inte ge mig något svar utan tyckte jag skulle prova besikta :screwy:
 
man ser inte bilderna
 
peternicklas
Sök på trafikverket så hittar du rätt svar. vitt fram, orange på sidorna samt rött bakåt. Sedan har du vissa avstånd som ska uppfyllas mm.
 
Provar igen...
800362H.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
800364.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Forumet kraschade då jag la in ämnet så det blev dubbla och den som bilderna fungerade i blev borttagen.
 
peternicklas skrev:
Sök på trafikverket så hittar du rätt svar. vitt fram, orange på sidorna samt rött bakåt. Sedan har du vissa avstånd som ska uppfyllas mm.
Har du någon aning om i vilken text jag kan hitta det? Har som sagt läst igenom en del men inte hittat något om just detta.
 
Göran.W
Kolla bland lastbils tillbehör för där finns det godkända led belysningar
 
Dom jag har är identiska med dom på bilden och e-märkta. Så lyktorna i sig är godkända , det är bara jag som blivit lite tveksam då jag har för mig att det finns vissa regler ang placering av vitt och rött.
 
Det som gäller för den årsmodellen är om jag förstår rätt direktivet 75/756/EEC, det står där i bilaga 1 punkt 3.7 att man får kombinera olika lyktor i samma lykta så länge de klarar kraven för de delar som är inbyggda i den. Vidare säger punkt 3.13 att främre sidopositionslykta ska vara vit, och att bakre sidopositionslykta ska vara röd. Punkt 1.5.15 att den främre sidopositionslyktan är den lykta som markerar fordonets bredd och närvaro när man ser det framifrån, och punkt 1.5.16 att den bakre är den som markerar fordonet när man ser det bakifrån. punkt 4.9.4.3 säger att den främre ska vara monterad framtill på fordonet och 2 till antalet, och 4.10.4.3 att den bakre ska monteras baktill och vara två till antalet. Så långt kanske det låter som man inte kan ha rött och vitt både fram och bak, men då gör vi istället så att vi kallar den bakre vita och den främre röda för breddmarkeringslykta enligt punkt 4.13 så har vi löst problemet, eller..?
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=DD:13:05:31976L0756:SV:PDF
 
peternicklas
NEj.aldrig vitt bakåt eller rött framåt som fast belysning. Breddmarkering används tillsammans med varning för bred last.
 
peternicklas skrev:
NEj.aldrig vitt bakåt eller rött framåt som fast belysning. Breddmarkering används tillsammans med varning för bred last.
Ingen har väl sagt rött framåt och vitt bakåt? Läs det av mig länkade direktivet så ser du att breddmarkeringslyktan inte bara används för bred last utan är obligatorisk på allt över 210cm, och det finns inget hinder vad jag sett att sätta sådana på sånt som är under 210cm om man vill.
 
peternicklas skrev:
NEj.aldrig vitt bakåt eller rött framåt som fast belysning. Breddmarkering används tillsammans med varning för bred last.
Var det så som frågan är ställd? Jag tolkar det som om belysningen lyser rött bakåt, men är monterad i framkant på vagnen. Och då är det väl ok bara det röda är riktat bakåt?
 
Kanske måste förtydliga mig lite. Finns inget vitt ljus bakåt (utom backlampor) och inget rött framåt. Frågeställningen gäller att jag har 2 ljuspunkter på varje sida som ger vitt ljus framåt och rött bakåt (samt orange åt sidan). Släpet är mer än 2.10 brett och totallängden är 6,70 om det spelar någon roll.
 
peternicklas
När jag håll på med lastbilar så var det klart och tydligt vad som gällde. Vitt framåt, rött bakåt samt endast orange åt sidorna. Vissa lampor hade 2 glas och de kunde monteras men alla 3 färgerna. Vissa tyckte det var snyggare att ha rött glas bakåt och vitt framåt oavsett var på sidan de satt, detta är inte tillåtet. Vitt ljus ska sitta i släpens framkant och rött i släpens bakkant. Ljus däremellan som kan ses från sidan skall vara oranga. Detta kunde ibland tolkas olika beroende på vem som skulle besiktiga fordonet men polisen hade en klar uppfattning. DOF dina lampor kan nog anses klara kraven då du har en ren orange lampa åt sidan.
 
Tack för förtydligandet. Då slapp jag göra fel. Håller själv på med en vagn byggd på gammal husvagn.
 
Glöm inte vit reflex fram samt orange på sidorna har det på min kärra iallafall, eller har det försvunnit kanske..:cool:

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.