Hej
tänkte dela med mig av lite bilder från avslutade och kommande projekt här hemma, Huset är från 1936 och var från början en domänverksgård som sen styckats av, tomt på ca 5000kvm med magasin, garage, traktorgrage, gammal drängstuga, jordkällare och en friggebod.

Efter inflyttning satsade vi på omdränering och utvändig isolering av källaren, då vi ville ha en tvättstuga i källaren istället för i badrummet, vilket inte är så stort.

DSC_0435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tog inte så mycket bilder på dräneringen, detta fick jag dock med, jag hade veckorna innan kapat upp en oljetankt i pannrummet och släpat ut, lite förvånad blev man när de hittade en till liggande mot källarväggen, som tur var inte fylld med nåt.
 
Om jag bott i något som hette Mellangården hade jag hittat på ett annat namn för stället.
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Thomas Lundquist
Jag tycker det är ett fint namn :D. Sen beror det kanske på "vems" man tänker på :) , men i det här fallet så är det ju deras gård.
 
Hrm, Mellangården är inte hela namnet på stället ;)

tanken kapade jag upp senare med stor vinkelslip och körde till återvinningen.
DSC_0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


igenfyllt, ska få sjunka ihop ett tag innan vi kan snygga till det mer, jag snabbar på processen lite genom att köra några varv med traktorn och packa till jorden.


DSC_0451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett par till bilder innan utsidan är klar, snygg altan va? iaf enligt mäklaren:)
DSC_0352.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0353.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

några månader senare, marken packad, det var förut gräsmatta där bilen står parkerad, den skrapade jag bort med schakblad på traktorn och jämnade till hela området framför huset, under parkeringen ligger markduk, ett lager 0-18, sen naturgrus som farsan kunde ordna lite billigt åt oss, så skönt att inte dra in mängder med lera i huset eller bilarna längre:)
DSC_0461.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

grunden målad med silikatfärg, nytt räcke/staket på veranda och balkong, missade att ta några kort på det gamla räcket men det var fallfärdigt och bara målat på utsidan, tidigare ägare lite lata kanske...
den skarpsynte kanske ser att även källarfönstren bytts ut mot pvc med isolerglas, skönt att slippa kalldrag och is/kondens på insidan nu, sen att man slipper underhålla dem, de sitter ju ganska utsatt, de gamla karmarna var lite ruttna i botten men inte så farligt ändå med tanke på att de suttit sen -36...
 
Redigerat:
Det är ju iofs nästan omöjligt att bygga altan på ett sådant hus, men dendär var bland det värsta jag sett. En kanin på 500 kg hade nog varit enda godtagbara ursäkten..;)
 
De som bodde här innan hade en gigantisk hund, vägde säkert 80-90kg, därav den massiva dörren på altan, och avsaknad av fungerande lås på ett par dörrar, ev tjuvar hade förmodligen ångrat sig ganska snabbt...

träden i trädgården har fått växa fritt så länge grannen kan minnas (han har bott här i 75år) så det finns många stora träd som står lite illa till, jag har sågat ner några av dem, bla denna tallen som dels såg för gräslig ut, sen täckte den magasinstaket med tjocka lager barr, och lutade lite fel också.

Så fram med motorsåg, bågsåg och gamla bettan, Fordson Dexta:)
sågade bort en massa grenar först så långt jag nådde, sen klättra upp och börja kapa av stammen på mitten ungefär, var lite orolig för att den skulle ramla åt fel håll om man försökte såga ner hela på en gång, bäst att inte chans:)

DSC_0510.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



klättra högt upp och fästa ett rejält band, sen spänna lite med traktorn...
DSC_0508.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jodå det kommer lite...
DSC_0540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dexta vs tall 1-0
DSC_0541.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har fått två jonsered motorsågar av farsan, över 20 år gamla men funkar perfekt, undrar om en ny maskin håller lika länge?
DSC_0549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bara stubben kvar, mycket ved och ris blir det med... synd man inte har nått att elda i.
DSC_0556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.