Har bilat källargolv och isolerat , lagt vattenburen värme i 10 cm betong.
Hade tänkt att lägga laminat/parkett golv på detta, jag vet att det inte är att rekommendera, men golvet kommer att hållas varmt året om.
Kan jag lägga golvfoam eller underlagsskiva direkt på betongen och sen parkett ?
Betong golvet är ju inte helt slätt. Är det någon som kan rekommendera bästa sättet att göra.
Rummet är 30 kvm.
 
  • Gilla
TNN
  • Laddar…
Flytspackla golvet och följ sedan golvtillverkarens anvisningar så går det nog jättebra.
 
Ett alternativ till att flyta är ju att slipa golvet. Funkar antagligen det med men rökutvecklingen är ju inte så rolig inomhus. Du MÅSTE hyra en bra damsugare att koppla till slipen. Jag skulle nog också välja att flyta golvet, men är man inte bekväm med det så....
 
Eftersom du har golvvärme i betongen ska du lägga så lite som möjligt mellan betongen och golvet. Alltså ingen foam eller skiva. Kanske bara byggplast.

Om betongen är för ojämn får du spackla eller slipa enligt tidigare inlägg.
//Jonas
 
Jag hade kollat med leverantören av golvet du väljer att köpa för jag VET att en del leverantörer har krav på att man ska ha ett undergolv först av t.ex 6mm masonite samt byggplast...

Foam lägger man alltid för att få ett mjukare golv att gå på samt ta upp de ojämnheter man inte får bort genom spackling.
 
Har inte flytspacklat förut , det blir spännande:wow:
Det är 30 kvm ,så det blir kanske inte helt lätt eller billigt?
 
Finns speciella underlagsmaterial om man har golvvärme som endast är 1,6mm.
 
Fuktspärr av åldersbeständig plast och golvfoam lade jg efter konsultation med en golvfirma.
 
Byggmax hade en foam som passade för golvvärmen när jag var där innan jul. Andra tillverkare har säkert också. Vanlig foam isolerar lite för bra. Traditionellt kör man med golvpapp/grålumppapp när man har golvvärme.
 
stake skrev:
Fuktspärr av åldersbeständig plast och golvfoam lade jg efter konsultation med en golvfirma.
I en källare som här har man ju oftast (ska ha) plast längre ner i konstruktionen så poängen med en plast även ovanför betongen är inte solklar även om golvtillverkarna alltid skriver så. Här borde det bli samma klimat på ovan och undersida golv ändå, utan plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.