Det lär säkert gå. Kanske tar mer tid än en hyrmaskin. Har själv slipat ner ett par golv med en oscillerade 125mm maskin. Knäna tog dock för mycket stryk.
 
Ska du bara bättra på ytan går det nog bra... Jag tycker dock att Bauhaus Hercules (1695 kr) fungerar bättre... Den har motorn på plattan och jag tycker den är bättre balanserad...

Du får börja med rätt grovt papper eftersom du inte kan använda mycket tryck...

//Anders
 
Jaha? Då stämmer det.
Tack!

Edit. En lämplig dammsugare till denna?
 
Redigerat:
Jag hittar inget info om den här maskinen är oscillerande eller bara roterande :(
Har någon av er en?
 
Den där är ju en så kallad Giraff som målare använder för att slipa spackel typ...

Betvivlar starkt att det blir bra att använda en sådan till att slipa annat...
 
Att hyra en maskin över en helg skulle ju kosta mindre än att köpa en sån för 1995:-

Jag körde med en HTC420 som kostar, på en hyresmarknad nära mig, 390kr per dygn plus moms att hyra.
 
  • Gilla
hc77
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Den där är ju en så kallad Giraff som målare använder för att slipa spackel typ...

Betvivlar starkt att det blir bra att använda en sådan till att slipa annat...
Saken är att just en giraff måste införskaffas. Frågan är om det går att slippa golv med denna! Att matta ner är inga problem. Det vet jag redan. Man bara lägger (fäster) en vikt på 2 kg och kör på!
 
Det beror nog på det befintliga golvets nuvarande skick samt vilken typ av behandling du ska göra. Om golvet ska bli trärent och om det dessutom måste jämnas ut, skulle jag som fd golvslipare starkt rekommendera en hyrmaskin avsedd för golvslipning.
 
Ja. Idag har jag fått svar från tillverkaren. Maskinen är roterande. Ej oscillerande. Således funkar det ej till golvet.
Att matta ner, ja. Att avverka trä, nej.
 
Vill du bara matta av ytan för att lacka ett nytt lager utan att behöva ligga på knä i några dagar med en handmaskin? I så fall kan du hyra en roterande skurmaskin med tillhörande slipnät, finns olika grova. Efter några minuters övande på hur maskinen beter sig kan du sedan matta av din yta snabbt, typ 10 min för 20 m2.

En sådan maskin bör du kunna hyra hos någon golvslipare rätt billigt. Sjukt tråkigt och tidsödande att slipa golv med handjagare ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.