Finns det någon som har beställt skorsten från tyskland eller polen som kan rekommendera en bra firma som kan tänka sig att sälja till en svensk stackare som bara kan svenska och engelska?

Det blir ganska många meter skorsten i vårt hus och jag har surnat till lite av de skorstensofferter jag fått. Jag vill inte betala 20kkr för en skorsten och sedan dessutom betala 1kkr frakt! Hmpf..
 
www.kotly.com/
Har billigare skorstenar. Huruvida dom är godkända i Sverige vet jag inget om.
 
Hur funkar det med godkännanden på skorstenar? Har vi speciella regler eller räcker det med att de uppfyller några eu normer?
 
Jag är 90% säker på att det är CE-märkning och installation i enlighet med instruktionerna som gäller.
 
En polsk kille hjälpte mig att sätta in en ny skorsten då jag blev med vedpanna.
Det han satte in var IBF Kaminowe Classic. Jag letade fram pappren och det här är tillverkaren verkar det:

http://www.ibf.dk/pl/products/systemy-kominowe/classic

Han gjorde rubb och stubb för rimliga pengar. Jag fick papper av honom att lämna till sotaren, vilket jag gjorde vid första-inspektionen när den godkändes för eldning.

Kommer jag ihåg rätt tittade sotarn knappt på pappren, men jag fick beröm för skorstenen:
"Oh, det här är en fin skorsten. Det är bara såna här som tål alla sorters eldning. Riktigt fint."
Inga problem vid installationsbesiktningen alltså.

Jag kan så klart inte svara på vad sotaren går på, CE-märkning mm. Vad jag fattar måste väl IBF Classic ha CE-märkning?

Hur som helst är jag helnöjd med den :)
 
Polska och tyska priser kan verka lockande,det håller jag med om.Men trots vårt högre prisläge finns
det fördelar med att beställa av en svensk leverantör - språket.Du kan förklara in i minsta detalj för
leverantören hur du vill ha det - och förhoppningsvis få det.
- Men självklart kan du få det bra levererat från ex.vis Polen eller Tyskland också.
 
Nu är det inga speciella önskemål som finns. Skorstenen kommer bara att synas precis ovanför kaminen. I övriga delar så kommer den att vara dold/vindsutrymme. Med goda ritningsunderlag så tror jag inte att språket kommer att vara ett så stort hinder bara viljan finns...
 
Öhrlund skrev:
Polska och tyska priser kan verka lockande,det håller jag med om.Men trots vårt högre prisläge finns
det fördelar med att beställa av en svensk leverantör - språket.Du kan förklara in i minsta detalj för
leverantören hur du vill ha det - och förhoppningsvis få det.
- Men självklart kan du få det bra levererat från ex.vis Polen eller Tyskland också.
Engelska funkar nog alldeles utmärk i både tyskland och polen! :)
 
Min erfarenhet är tyvärr att icke-akademiker i såväl Tyskland som Polen kan ha det ganska tufft med såväl att tala som att skriva på engelska. Det gäller därför att hitta rätt återförsäljare som inte blint ignorerar ett mail på engelska.
 
Personligen har jag mycket bra erfarenhet från polska företag, de på kundtjänst brukar prata engelska flytande. Tyskland är värre..
 
Det låter ju jättebra. Jag får pröva med en polsk firma och kanske omvärdera min uppfattning.
 
Hoppas att det går bra.Innan du beställer,säg åt dom :" Kurwa,kurwa !"Det är det ord som är mest frekvent
bland de polacker jag jobbat bland och med.Då kör dom inte över dig och vet vad som gäller !Mitt inlägg vill
visa att polackerna tänker på ett annat sätt,har ett annat språk som vi inte förstår medan vi precist kan uttrycka
oss på vårt eget modersmål.Jag är ingen bakåtsträvare om nu någon får det för sig,men inser att om man exakt
vill ha det som man vill så måste man tydligt och klart kunna ge förutsättningarna.Och utrymmet för missförstånd
är mindre på vårt eget språk.Vad det är värt i kronor och ören får var och en själv fundera över.
 
Vi har köpt en segelbåt från Polen så jag har haft polska affärskontakter tidigare. Det fungerar lite annorlunda, inget snack om saken. Men jag tvivlar inte i min uppfattning om att de har samma yrkesskicklighet som vi har här.
 
Och Kurwa Kurwa tänker jag då rakt inte säga... vill bara påpeka det. Tror Polacker precis som alla människor vill bli behandlade med respekt.
 
Min vän från Slovenien tycker att Kungens kurva är ett festligt namn. Hon undrar vem det kan tänkas vara?

Åter till ämnet: kolla in VVS-experten, dansk firma, numera i sv ock. Jag valde en Scancore G0-skorsten därifrån när jag uppförde min nya skorsten. Pimpstensbetong i enkelblock. Murade själv, gick inte som en dans men nästan. Betydligt billigare än allt jag hittat: tycker som du att priserna på modulskorstenar ofta är hutlösa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.