Hej,
Vi har ett soutterängrum där vi strax innan jul rev upp parketten. Under parketten ligger en platonmatta och under den en plastmatta. Det var ventilerade socklar i rummet. Plastmattan var bortriven i ena hörnet och där var det mögel på mattan, golvet och undersida parkett. Den underliggande betongplattan var våt.
Vi har rivit ut parketten, rullat bort platonmattan och rivit ut hela plastmattan och ska nu slipa bort resterna av den så att vi får ett rent betonggolv under. Så snart vi tagit bort allt som låg i hörnet torkade fukten upp och försvann. Möglet har vi tvättat bort. Tapeterna på väggarna är inte skadade och det har inte varit fuktigt på plattan mer än i det hörn där möglet var. En fuktmätning har inte visat några extrema nivåer.
Men hur går vi vidare sen? Vi vill inte riskera att det blir mögel och stillastående fukt igen.
Huset är byggt 83 och är inte omdränerat. Måste vi gräva upp och dränera om på utsidan? Eller är det bara att lägga på platon och parkett eftersom det nu inte finns något material som kan mögla under?
 
Trist att läsa. Men före ni fixar insidan måste ni undersöka och åtgärda varför det kommer in vatten/fukt. Annars är det förmodligen ogjort arbete. Om det är omdränering kan jag inte säga men det är iallafall rätt att börja felsökningen utanför väggen.
 
Att en (oisolerad?) platta som varit instängd under en plastmatta i 25 år är blöt är väl inte direkt något konstigt. Mitt råd är att låta plattan vara naken åtminstone fram till våren så får den torka upp ordentligt. När snösmältningen sätter igång och det blir rejält blött i marken kan ni ta en ny titt och se om dräneringen fungerar som det ska.
 
Ja plattan är oisolerad (tror jag iaf) men det enda ställe där den var blöt var där plastmattan var borttagen. Resten av plattan har varit mer eller mindre så torr en sån platta kan vara.
 
Tirre skrev:
Ja plattan är oisolerad (tror jag iaf) men det enda ställe där den var blöt var där plastmattan var borttagen. Resten av plattan har varit mer eller mindre så torr en sån platta kan vara.
Ok. Då kan man ju fundera på varför just detta hörn är särskillt utsatt. Har du stuprör ner längs detta hörn? vart leds vattnet sedan? ned i en brunn eller ut i det fria?
 
Se över dränering och lägg in ventilerat golv typ Nivell eller Granab med mekaniskt utsug av luft. Då kan ni vara säkra på att ni har ett system som fungerar. Det kostar ju tyvärr en hel del men ser man till värdeökningen av huset med ett sånt system så är det alla gånger värt det!

Mvh,
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.