Bakgrund:
Jag håller på att uppföra en liten komplementbyggnad på 22 kvm. Hela skalet är klart, d vs tak, ytterväggar, isolering, vindskyddsfolie, etc. Innerväggar påbörjade och vid i stort sett hela konstruktionen har jag satt ångspärr. Dock återstår lite av den sista väggen, där jag skall ha en toa och bastu, där det följdaktligen också blir deras egen fuktspärr som kommer in senare under bygget. Därav att jag inte satt någon ångspärr där. Således är c:a 80 % av huset ångspärrat så här långt under byggperioden.
Huset håller jag nu uppvärmt till c:a 17 grader under byggperioden.

Problemet:
Jag håller nu på att sätta upp de sista av innerväggarna mot toa/bastu och fick då för mig att sticka in handen och känna lite bakom isoleringen. Döm om min förvåning då det var väldigt fuktigt mot den kalla sidan och på sina ställen dröp nästan isoleringen av vatten mot vindskyddsfolien. Särskilt fuktigt är det uppe vid väggen mot takfoten och jag tänkte först att det kanske blivit något läckage från taket efter all snösmältning, som sedan runnit in i väggen.
Men det verkar som om hela väggen, från golv till tak, är mer eller mindre fuktig bakom isoleringen.

Hur är detta möjligt?

När man börjar fundera lite på logiken i det så kan det ju vara så att eftersom nästan hela huset är ångspärrat, förutom denna gavelvägg, så har all fukt som finns i det varma utrymmet ingen annanstans att ta vägen annat än ut genom de delar av isoleringen som saknar ångspärr. Typiskt är det ganska varmt uppe vid taket och där sker det mesta av kondenseringen när varmt möter kallt.
Nu har det den senaste veckan varit några plusgrader ute här i stockholmsområdet men tidigare var det ju ganska kallt och bistert och då kan förstås skillnaden mellan kallt och varm varit mycket större vilket kan ha påskyndat processen.

Men vad gör jag nu? Att bara låta det bero känns vanskligt. Lite fukt ska ju fungera att torka bort i distansen mellan vindskyddsfolien och ytterpanelen men så här mycket? Det finns ju risk för mögel.
Jag har inte haft möjlighet att känna bakom den del som är ångspärrad eftersom alla innerväggar mot dessa delar redan är satta.

Är det verkligen rimligt att det blir så här mycket fukt i en konstruktion?
Vilka är era rekommendationer efter det här?
 
Finns det verkligen ingen som har någonting att säga i ämnet?
 
Jag hade samma problemför ett par veckor sen. Fick bara för mig att stoppa in handen bakom och känna och märkte då också att det var blött. Vi plockade ner all isolering och satte igång en avfuktare, fukten försvann snabbt. Vi har inte satt någon plast på denna vägg då vi fortfarande väntar på att elektrikern ska dra klart sina kablar. Vi skar dock hål på en annan vägg som var plastad och stoppade in en hand. Där var det inte blött. Vi tejpade igen där vi skurit ut och vi är väl inte speciellt oroliga. Det kondenserar för att plasten inte finns där och för att vår ventliation inte är igång ännu. Tråkigt när man kommer på att man gjort en tankevurpa men ingen större skada skedd :)
 
Problemet i mitt fall är dock att jag satt igen i stort sett alla väggar utom mot en gavel där badrummet är, eftersom det ju skall vara badrummets tätskikt där och således ingen plast/ångspärr också. Där kan jag visserligen ta ned isoleringen men jag vet inte hur det ser ut bakom de andra väggarna och om det där är fukt, behöver jag då plocka ned allting! Det vore förstås förödande att ta ned alla väggar igen då ju allting nästan är klart sånär som på målning.
 
Det borde inte vara fukt bakom de andra väggarna men det är ju egentligen ingenting man kan garantera. Själv har jag plast även där jag kommer ha våtrum men jag kommer ha ett högre ånggenomgångsmotstånd i tätskiktet som stryks på i badrummet, på så sätt smiter inte fukten ut och "stannar" mellan tätskikten så den inre är tätare än den yttre. Har du nån ventliation?
 
Ventilation har jag satt in, två ventiler vid golv och tak respektive. Däremot var jag lite sen med detta så ventilationen kan ha varit något bristfällig i början, därav kondensen. Har dragit ned värmen i huset också så att det inte skall bli så stora temperaturdifferenser.

Däremot så skulle jag starkt avråda dig från att göra på det viset du beskriver med två ångtäta skikt! Du kommer ovillkorligen att få problem om du stänger in fukten (för det finns alltid lite fukt i den luft som är instängd mellan tätskikten). Vid temperaturväxlingar har fukten ingenstans att ta vägen.
Du kan säkert läsa mer om detta i Boverkets byggregler eller Byggkeramikrådets föreskrifter.
Jämför med att lägga en igenknuten plastpåse framme på ett bord några dagar. Varierar temperaturen bara lite, t ex med sol omväxlande med kyla så kommer du snart se fukt inne i påsen.
 
Jag vet att risken för att fukten vandrar ut och stannar vid det andra tätskiktet finns men om ångegenomgångsmotståndet på det ytte är 2000 000 s/m och det inre är 3000 000 s/m så fungerar det. Jag har diskuterat detta med en fuktexpert som är konsult inom det området. Denne menade att så länge det innersta tätskiktet är av högre tal så gäller inte varningarna, det är endast om man väljer ett inre tätskikt med lägre tal.
 
Har svårt att gå in och säga emot men problemet är ju om man inte följer Boverkets byggregler och BKR och det visar sig bli något fel i framtiden som kräver försäkringsåtgärd. Då riskerar man att stå utan ersättning. Men det finns säkert andra här på forumet som har bättre koll på detta.
 
Konstigt att det står skrivet som det gör i BKR egentligen. Läser man hus AMA så står det även där att man kan ha dubbla skikt så länge det inre är tätare. Jag litar på den jag varit i kontakt med då han dagligen föreläser om fukt och arbetar inom området,det återstår väl att se om han har rätt.
 
Nu skall jag inte svära på att det var i BKR som jag läste det. Jag har läst det och vet att just denna sak ibland diskuteras på forum. Som sagt, det finns säkert andra än mig som har åsikter i detta. Nu blev det dessutom lite off-topic från själva ämnet.
 
Mikael_L
ida_aker skrev:
Jag vet att risken för att fukten vandrar ut och stannar vid det andra tätskiktet finns men om ångegenomgångsmotståndet på det ytte är 2000 000 s/m och det inre är 3000 000 s/m så fungerar det. Jag har diskuterat detta med en fuktexpert som är konsult inom det området. Denne menade att så länge det innersta tätskiktet är av högre tal så gäller inte varningarna, det är endast om man väljer ett inre tätskikt med lägre tal.
Det stämmer, på ett rent teoretiskt plan.

Men i praktiken kan jag tycka att det skulle vara lite hårt och ganska vanskligt att förlita sig på en sådan fuktprojektering. Då gäller det verkligen att de uppgivna teoretiska värdena på skikten verkligen är korrekta och att utförandet verkligen blir rent teoretiskt perfekt.
Tänk om man råkar rolla på lite för lite tätgucka på nåt ställe eller klistra en remsa aningens slarvigt.

Sen kan det vara 100% rH i badrummet och samtidigt ganska hög rH utomhus vilket betyder att ångtrycken mellan de olika skikten inte alls stämmer på det viset. Att det är större ångtrycksskillnad över 3Ms/m tätskiktet än vad det är över 2Ms/m tätskiktet, och då blir det tokigt.
Men man ska nog titta på årsmedelvärden i vilket fall, så då bör detta sista scenario vara en ickefråga så länge det finns någorlunda fungerande ventilation i huset, dvs att alla fönster inte är fulla med imma på insidan hela vintern genom.
 
Det finns två läger i den här frågan. Vissa ställer sig till att ta bort plasten och vissa tycker att den ska sitta kvar. Det finns uppenbara problem med båda. Vi kommer att ha en FTX ventliation som ställs på undertryck.
Men som TS skrev, vi är lite off topic :)
 
Mikael_L
Jag själv lät plasten vara kvar i ytterväggen, men jag försökte ordna liten möjlighet för utrymmet att torka ur genom att göra det 6-7 cm brett, utan luft och ångbromsande isolering och lite öppningar åt olika håll runt om.

Jag tycker själv att det där var ett jättesvårt val att göra ...


Vad det gäller TS fråga så skulle jag tro att det helt enkelt är följden av det saknades ångspärr i kombination med kyla utomhus.
Då ser ångtryckskillnaden mellan inne och ute helt enkelt till att det drivs vattenånga genom väggen.
Sen når vattenångan en temperatur någonstans i väggen där vatten fälls ut och så blir sakta allt blötare.
Jag skulle inte tro att du har vatten i någon annan vägg, om det bara är korrekt plastat.
 
Ja, det är som sagt svårt att komma åt att känna på övriga väggar.
Jag har gjort mitt bästa för att försöka få ångspärren så tät som möjligt i skarvar, övergångar, etc. Jag har ju också läst mig till hur alla instruktioner också understryker detta. Trots det så är det väldigt svårt att få det helt tätt. Många delar i skalet blir ställen där det kan passera fukt, exempelvis vid elcentralen, kontakter och framför allt vid övergången mot badrummet, där jag ju lämnat öppet. Här blir det ju oundvikligen så att kondens kan ta sig ut. Hur är det egentligen tänkt att man skall göra här?

Det som oroar mig mest är att det nu blir kvar fukt i isoleringen som sedan inte torkar ut på väldigt länge och som börjar mögla. Då är det ju bara riva upp hela huset. Har satt in ventliation i hopp om att det skall torka ut men det går ju sakta när det är minusgrader ute.
 
Detta med plast eller inte i yttervägg bakom tätskiktssystem är en komplicerad fråga. Det är tillåtet med plast bakom tätskiktet. Om man väljer att inte ha plast MÅSTE man se till att plast och tätskiktet sluter tätt där plasten och tätskiktet möts, annars får man stora problem där om det finns minsta glipa. Det problemet är större för att det går ut i den bärande konstruktionen, medans om man har plast så är det bara skivorna och möjligtvis installationsskiktet som berörs. Så jag törs säga att sätt plast och satsa på ett bra tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.