Har inte sett någon beskrivning / bild på hur stomreglar och mellangolvsreglar möts på toppen av en murad källaryttervägg. Någon som har ett tips?

-nets
 
Kan det vara såhär du menar? Först en syll, sen golvreglar som går ut från syllen och en kantregel som spikas fast i golvreglarna. Efter det en ny syll sen kör du på med väggreglar.

Untitled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, absolut så.

nets
 
Eller så fäster du en bärlina (samma dimension som golvreglarna) invändigt på de stående reglarna, på denna bärlina placerar du sedan golvreglarna med balkskor.

Det går åt mindre virke, det blir mindre köldbryggor och det går dessutom att ha en obruten plast på ytterväggen förbi mellanbjälklaget.
 
Tack Gabbe1. Hyr reser jag i så fall stommen? Måste jag bygga ett tempärt bjälklag över källaren?

nets
 
Jag reste stommen, satte en sen plastremsa med skarvmån bakom bärlinan. Nu var det för min del ett mellanbjälklag men det torde inte spela någon roll..
 
Men, hur reser jag väggarna utan att ha något att stå på?
nets
 
Först en syll som du ställer väggreglarna på precis som vanligt. Sedan hänger du en bärlina på insidan väggreglarna. I bärlinan fäster du balkskor som du lägger bjälklaget i.
 
Du får använda en byggställning, det är svårt att bygga lösvirke utan byggställning hur man än vänder o vrider på det.
Alternativet är att bygga färdiga block som lyfts på plats med kranbil.
 
Ett annat alternativ med mindre köldbryggor är att sätta den nedre Syllen på källarväggen för att sedan lägga golvåsarna. Mellan golvåsarna reglar du upp ytterväggen på samma syll som golvåsarna ligger på.
 
Jag antar att det är som Huggans bild ovan, men att man flyttar ner väggreglarna till samma nivå som golvreglarna, och ser till att som inte krockar. Det är nog så jag tänkt det själv, utan att riktigt ha de det klart för mig.

Kanske man till-och-med skruvar ihop golvreglar med väggreglar? Det borde under alla omständigheter vara möjligt att bygga mellanbjälklaget, och sedan väggstommar. Får tala med min KA.

Tack för all hjälp :)

nets
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.