I mitt kommande badrum så blir det en glipa på mellan 15-20mm nere vid golvet när jag trycker upp väggskivorna mot taket.
Behöver jag fylla den springan med fix (eller något annat) eller kan jag sätta tätbanden över denna springa?
Jag planerar att använda Schömox system.
 
Jag skulle vilja säga nej, se till att få skivorna så tätt du kan mot golv och fixa springan uppe vid tak istället.

Kan inte säga att jag är expert på området men vid renovering av två badrum hos kund så fick jag tydliga instruktioner av plattsättaren att skivorna skulle vara så dikt an det bara gick mot golv.
Risken för sprickbildning och framtida problem blir större om du väljer att gjuta igen ett 1,5-2cm glapp mot golv hellre än mot tak. Sen kan du kanske välja att sätta en list vid tak eller kanske sänka taket för att få det att passa bättre. Alternativt gjuta/spackla uppe vid tak där det inte är lika kritiskt om det skulle spricka och ge upphov till problem med fukt.

Min personliga åsikt.
 
Har du så högt till tak så inte skivorna räcker till då ??

Oavsett så skall alla springor fyllas ut innan tätskiktning utförs. :)
 
Tack för svar.
Takhöjden är 251,5cm mellan plattan och färdigt takgips.
Väggkivorna är 250cm, men visst kan jag ställa skivorna direkt på golvet och lösa springan i taket på något vis.
 
Men om det ska flytas på golvet (om det inte redan är gjort), så fylls väl glipan igen?
/Thomas
 
Helt riktigt, men i mitt fall är det en platta på mark som är så grymt bra gjuten att det inte behövs en enda mm spackel någonstans.
 
Gabbe1 skrev:
Helt riktigt, men i mitt fall är det en platta på mark som är så grymt bra gjuten att det inte behövs en enda mm spackel någonstans.
Är fallet fixat redan när de göt plattan?
 
Ja precis, svagt fall i hela badrummet och lite mer i själva duschdelen. Jag är mycket imponerad över hur skicklig gjutarna var som fixade detta på samtliga golvytor i bygget som har golvbrunn. Jag behövde bara visa var väggarna skulle stå och förklara hur jag ville ha det.
 
  • Gilla
gryden och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.