Med äldre hus läser man ju mkt om vikten att fortsätta elda efter byte av uppvärmningskälla för att hålla vinden torr.

Min fundering(ungefär som att fråga hur långt ett snöre är)..Hur mkt / ofta kan man tänkas behöv elda för att det ska göra ngn skillnad? Räcker det med myseldningen ett par timmar på kvällarna,några kvällar i veckan?
 
I mitt hus saknar myseldningen fullständigt betydelse för luftfuktigheten på vinden.

Jag har nämligen aldrig noterat att RH sänkts när jag eldat och då brukar jag ofta elda i ca. 6h så att murstocken hinner bli riktigt varm (dock enbart under helgerna).

Förmodligen måste murstocken tillföras värme dygnet runt för att värmen som avges uppe på vinden skall hinna torka ut vinden (d.v.s. sänka RH)?

Ovanstående gäller ju i mitt hus. I andra hus kanske man kan notera märkbara skillnader?
 
Håller helt med de som anser att fuktigheten inte direkt påverkas av en varm murstock. Har själv två skorstenar, Den ena med pelletspanna och braskaminsrör och den andra med en kakelugn kopplad. Vad som däremot påverkas är en viss skillnad i temperaturen på andra våningen när det eldas i båda skorstenarna kontra bara i pelletspannan.
 
P
Märker inte heller någon skillnad vid eldning i kamin. Varken temperatur eller RF ändras nämnvärt.
 
Vad använder ni för att mäta?har tittat en del på väderstationer med trådlösa enheter men skulle vilja få datan nersparad så jag sen kan tanka över den till datorn,fast det kanske är overkill?
 
Inreda vinden det är det bästa man kan göra. (y)
 
Verkligen ett insiktsfullt svar som tillförde väldigt mkt till tråden jugend
 
olofh skrev:
Verkligen ett insiktsfullt svar som tillförde väldigt mkt till tråden jugend
Nä det var väl inte så seriöst.
Skall tillföra värde istället. Det är väldigt beroende på vad för typ av hus du har om det ger problem.
Har du ståhöjd på vinden? Blåser det på vinden? Upplever du att det är bra ventilerat huset? Det behöver inte vara något problem bara för att man inte eldar längre.
Men jag tror på Pelpets inlägg.
 
P
olofh skrev:
Vad använder ni för att mäta?har tittat en del på väderstationer med trådlösa enheter men skulle vilja få datan nersparad så jag sen kan tanka över den till datorn,fast det kanske är overkill?
En Oregon utan någon loggning. Vet inte om den visar rätt då den nästan alltid ligger runt 86-88 nu på vintern.
http://www.kjell.com/sortiment/el/v...rometrar/oregon-scientific-emr-812-hgn-p48660
 
Nja,förstod din välmening jugend. Är ju dags för takbyte inom närmsta åren och då är tanken att det också ska isoleras. Just jag har ett 30-tals hus.2 vån + vind (kattvind på 2a vån) där det är fullhöjd i mitten men brant tak så krypnivå längs sidorna. Gavelfönster är orginal så kan nog räknas som att det blåser rätt friskt där. Murstock mitt i huset

Frågeställningen var även lite sådär allmänt löst,för jag tycker man läser det på många ställen men undrar lite om det överhuvudtaget ger någon skillnad att bara myselda ett par kvällar i veckan. Känns som det krävs mer,vilket ju också fått stöd. Så blev väl mätningsgrejdn ett sidospår,alltid kul med prylar ;) men de ska ju också vara så pass bra så man kan lita på dom
 
Ska man mäta och logga så kanske man ska tråckla ihop ett 1-wire system.
 
pelpet skrev:
Ska man mäta och logga så kanske man ska tråckla ihop ett 1-wire system.
1-wire är ju melodin om man ska logga.
 
olofh skrev:
Nja,förstod din välmening jugend. Är ju dags för takbyte inom närmsta åren och då är tanken att det också ska isoleras. Just jag har ett 30-tals hus.2 vån + vind (kattvind på 2a vån) där det är fullhöjd i mitten men brant tak så krypnivå längs sidorna. Gavelfönster är orginal så kan nog räknas som att det blåser rätt friskt där. Murstock mitt i huset

Frågeställningen var även lite sådär allmänt löst,för jag tycker man läser det på många ställen men undrar lite om det överhuvudtaget ger någon skillnad att bara myselda ett par kvällar i veckan. Känns som det krävs mer,vilket ju också fått stöd. Så blev väl mätningsgrejdn ett sidospår,alltid kul med prylar ;) men de ska ju också vara så pass bra så man kan lita på dom
Jag tror definitivt din vind är frisk. Påminner faktiskt om ett av mina hus. Jag har mansardtak på det huset och kattvindar. Vissa av dessa är inredda. Men på vinden har jag ett antal fönster och det är dragigt och känns friskt där. Vi har även öppnat upp för ventilation i takfoten. Tror det är där du skall titta om du skall titta någonstans. Öppna också där isf. Glöm dock inte att sätta för så att du inte får ett fågelnäste där uppe sedan. :)
 
skulle avråda ventilation i takfoten. Den kan göra mer skada än nytta så som det har hänt på min kalvind. Takfotsventiler ordnades enligt 80-tals påhitt och fick verka i ca 20 år. Det har resulterat i halvrutet undertak längst takfoten vid ventilerna. Luktade illa där uppe trots att skorsten används. Nu finns det inga takfotsventiler längre och det luktar friskt, inga pågående fuktskador. Så var försiktiga , ventilera inte för mycket!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.