Som rubriken antyder: ska jag kvistlacka råsponten (inomhus) innan jag målar den med vit lasyr? Ja eller nej, bu eller bä?
 
Redigerat:
Ja, har redan läst den och några andra. Blir dock lite förvirrad, i alla inlägg som jag läst säger man både ja och nej. Inget entydigt svar. Men så är det ju i och för sig ganska ofta.
 
Ursäkta, jag läste nog inte hela inlägget. Då kvarstår självfallet din fråga. Jag håller med dig om att det ofta blir så här med vissa frågor. Entydiga svar är alltid trevligt, men ibland förefaller svaret bero på just de omständigheter som råder för huset ifråga. En sak som funkar på ett ställe, funkar inte på ett annat. Har du frågat någon lokal färgbutik, målarfirma eller så?
 
Nja, jag brukar undvika att ställa frågor till personalen i byggvaruhusen annat än på vilken hylla som varorna ligger. Undantaget är väl mer nischad fackhandel, där brukar de kunna veta. Jag brukar ringa tillverkaren och fråga. Kanske blir det nu också.
 
Om du skulle täckmålat så hade svaret varit otvetydigt, JA du skall shellacka innan målning.

Problemet med lasyr är ju att färgen blir "genomskinlig" och shellacken är mörk till färgen. Så du kommer att se det shellackade området igenom lasyren. Om du inte shellackar så kommer det att synas en mörk knast igenom lasyren och efter ett tag så blir det gult på och omkring knasten.
Det blir inte bra hur du än gör därför är det svårt att råda.
Om du skall lasera skulle jag personligen nog föredragit att se knasten igenom färgen. Men å andra sidan skulle jag täckmålat istället om jag hade använt icke kvistfritt trä.
 
Nej jag går aldrig in på byggvaruhus om jag vill ha svar på frågor. En lokal färghandel med riktiga målare, där brukar man få bättre svar.
 
Nej!!!!
 
Oftast när man väljer en vit lasyr är att man vill kunna se träytan på panelen. Är det ditt önskemål? Om så är fallet hoppa över kvistlacken. Kvistlacken ger oftast en blank yta och en liten upphöjning så att man kan se lackade områden och du får ingen sugeffekt från träytan när du sedan lägger på lasyren.
Kvistar är ju en del i strukturen, även träytan, och kommer att synas men det bör bli minimal missfärgning som oftast blir med täckfärg vilken får en tydligare markerad gul färg.
Använder du en lasyr som ger en nästan täckande utseende, dvs du får kvar en trästruktur men ett "täckande" skikt så man inte ser träytan, då skulle jag använt kvistlack.
Hoppas att det kan ge en viss vägledning.
 
Vårt hus hade omålad allmogepanel på en del väggar när vi flyttade in för 12 år sedan. Vi målade dem med vit linoljefärg, utan att kvistlacka. Vissa väggar täckmålades, och andra laserades, (dvs endast ett tunt lager linoljefärg lades på). Nu tycks det mig som att mestadels en täckmålad yttervägg har fått kvistgenomslag, medan täckmålade innerväggar huvudsakligen inte har fått det. Vidare tycks de laserade väggarna (yttervägg) inte ha fått kvsistgenomslag i färgen/lasyren. (Kvistarna syns naturligtvis, men jag tycker mig inte se några "extra" kvistgenomslag/missfärgningar/auror.)

Det kan kanske vara skillnad mellan olika typer av färg, men jag skulle rekommendera att inte kvistlacka. Det blir relativt tjocka lager/fläckar med blank kvistlack, och som tidigare nämnts så tror jag inte att det blir bra med lasyr.
 
oceanis skrev:
Om du skulle täckmålat så hade svaret varit otvetydigt, JA du skall shellacka innan målning.

Problemet med lasyr är ju att färgen blir "genomskinlig" och shellacken är mörk till färgen. Så du kommer att se det shellackade området igenom lasyren. Om du inte shellackar så kommer det att synas en mörk knast igenom lasyren och efter ett tag så blir det gult på och omkring knasten.
Det blir inte bra hur du än gör därför är det svårt att råda.
Om du skall lasera skulle jag personligen nog föredragit att se knasten igenom färgen. Men å andra sidan skulle jag täckmålat istället om jag hade använt icke kvistfritt trä.
Ja, det är precis som du beskriver det som jag också tolkat alla tidigare svar. Således både ja och nej kan man kanske säga.
Om jag ger lite mer bakgrund så är det den hårdaste råsponten med gott om kvistar och annat. Å andra sidan vill jag ha det lite "rått" och att träet skall framträda. Det är en mindre stuga i skärgården och taket ska vara vitt och väggarna, som också är råspont, blir grålasyr.
 
Problemet med kvistlack är ju att man aldrig träffar bara själva kvisten, utan det blir alltid lite utanför och då kan det ju bli problemet som beskrivs här i tråden, d v s att pigmentet från lasyren inte går in i träet.
Får nog göra en provstrykning ikväll och se resultatet. Kanske tar några bilder och postar här.
 
Gjorde en provstrykning på ett område med och utan kvistlack. Ingen märkbar skillnad, antar att skillnader kan eventuellt uppträda efter en längre tid. Så det slutade med att jag strök hela taket utan kvistlack innan.
 
Tänk bara på att det kan ta år innan kvistgenomslag syns. Men som sagt, är det laserad yta så tror jag det blir mindre synligt än om du skulle täckmålat, man vill ju se träet igenom och då kan man kanske leva med det. Framförallt så är det ju skänt att slippa kvistlacka ett helt tak :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.