Hej,

Efter att jag för ett par dagar sedan inspekterade kallvinden ordentligt i vårt nyinköpta hus har jag hittat mer (antagligen) svartmögel på masoniten i kallvinden än vad jag trodde fanns.

kallvind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag avser riva hela ovanvåningen under året. Frågan är dock, är detta fort nog? Min fru har blivit livrädd för att vistas i huset tillsammans med vår 6 månaders tjej och jag vet själv inte riktigt hur farliga dessa "svarta prickar är".

Så, hur farligt tycker ni det det är? Har min fru rätt att det är direkt olämpligt att vistas i huset förrän allt är om rivet och omgjort?

MVH
 
Det finns väl ingen ventilation mellan vinden och huset i övrigt? Det enda problemet med mögel på en kallvind är att det kan skada byggnaden och i ditt fall ser den skadan ut att vara relativt liten.
 
Nä, finns ingen avseed ventilation. Inte ens tillluft i nock som ventilerar utrymmet. Dock finns en inspektionslucka, borde jag hålla den öppen eller stängd (båda alternativen är möjliga då ovanvåningen idag inte används). Varmare luft upp borde ju ge mer kondens och fukt, men å andra sidan ventilera ur och torka upp, eller?
 
Det ska självklart inte finnas ventilation mellan kallvinden och huset i övrigt, men eftersom du frågade om risker att vistas i huset ville jag bara kontrollera att kallvinden var avskiljd från övriga huset. Är den avskiljd som en kallvind brukar vara så är det alltså inte någon risk att möglet där påverkar inomhusklimatet. Jämför med t ex en krypgrund; det är nog inte alla sådana som är särskilt lämpligt att vistas i.

Många förespråkar en måttlig ventilation på en kallvind. Inte mycket ventilation eftersom utomhusluften ofta innehåller mycket fukt, men inte heller helt stängd ventilation eftersom den lilla fukt som ändå kan uppstå i kallvinden då har möjlighet att ventileras ut. I min kallvind på sk tredje vind anser jag att en ventil i varje gavel blir bra. Återstår att se om jag har rätt!
 
Jag tycker din vind ser ut som många andra vindar, inkl min egen. Det är väldigt svårt att förhindra påväxt i en kallvind.
 
Göttans! Tack för svaren.

Då fortsätter jag på inslagen väg och river enl. plan senare under året. Man blir lätt lite övernojig (iallfall "jag") som förstagångsförälder :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.