Ska till och kakla väggarna i vår tvättstuga. Just nu är det målad glasfiberväv på dessa, under är det putsade gråsuggor. Går det att kakla direkt på väven, eller måste jag riva ner den? Den sitter nämligen rätt duktigt, om man säger..., så jag hade hoppats på att slippa det extra omaket. Någon som vet/har erfarenhet?
 
Tog och sökte lite i forumet, tyvärr efter det att jag hade skrivit min fråga. :rolleyes: Tydligen är det ingen bra ide att kakla på väven. Därför har jag ägnat de senaste tre timmarna med att skrapa väv. Kom jag 1,5 m2, så var det inte mer. :mad: Det funkar skapligt med en vanlig glasskrapa, däremot är det hopplöst att få bort limmet under och komma ner till putsen. Har någon ett tips? Det är "bara" 5-6 m2 jag skall ta bort lyckligtvis, så att hyra någon superduper-maskin känns inte nödvändigt. Så finns det någon därute som gjort samma sak som jag gör nu, som kan dela med sig av tips, så är jag mycket tacksam!
 
Normalt avråder man från plattsättning på färg. I badrum skulle jag alltid starkt avråda, men i torra utrymmen så tycker jag nog att man kan köra på om man vet att färgen sitter ordentligt och om man rengör den nogrannt innan. Naturligtvis ska det vara ett bra underlag, typ gipsskiva eller massiv vägg. Med fördel används också en särskild primer före plattsättningen, typ Schönox PX.
 
Du har säkert tagit bort väven, kaklat, byggt om och satt upp väv igen sen det här skrevs ;) Men:

Funkar det inte att ta bort väv med en sån tapetångare. Gjorde det för ett år sen på en tapet, höll 30 sek - 1 min på tapeten, sen föll den bort som en våtservett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.