Idag har vi frånluftsvärmepump och kamin som uppvärmningskällor. Vi funderar på att byta till radiatorer och jordvärme. Vi har torpargrund och huset är 107 kvm på ett plan. Min sambo är gräventreprenör och gräver därför jordvärmen ganska billigt. Han tänkte sen dra ledningarna till radiatorerna i grunden. Nån som har erfarenhet av det? Nån som vet ungefär vad det går lös på? Några tips? Kommer det att löna sig? Alternativ? Intresserad av allt i ämnet! :)
 
Tips 1: Om ni är någorlunda händiga gör ni allt själv och spar "lätta" pengar. Köp eller hyr ett pressverktyg så går det snabbt.

Tips 2: Dra Alupex och isolera allt som går i torpargrunden (tex. med armaflex på träs på), så att inte värmespillet blir allt för stort där. Låt inte ledningarna ligga mot marken utan häng upp dem i trossbotten, om möjligt.

Tips 3: Titta på värmepumpsforum för dimensionering av systemet i grova drag.

Kostnad, tja grejerna kanske kostar er ca 2000-3000 kr/radiator totalt, beroende på ledningstjocklek, längd och storlek på radiatorerna.
 
Supertack för svaret norrbottenstorpet! :)
 
Tar gärna emot fler tips....
 
Nu har min sambo forskat i detta lite till och det verkar som att man ska ha olika grovlek på slangen beroende på hur långt ifrån pumpen ledningen är. Stämmer det tro? Vi har mer elr mindre förkastat iden om att dra i grunden. Kommer nog att försöka dra i golvlisterna istället pga att det blir dyrare att isolera slangen. Känns oxå som att vi kanske måste leja för arbetet om det är så avancerat som dom säger. Nån som vet ca vad det kostar om man lejer rörmockare för arbetet? Behöver snabba svar då vi ska på banken på fredag och måste ha nåt ungefärligt att komma med.
 
Räkna med ca 5-7 tkr per radiator ink mtrl, arbete.Eftersom huset är ganska litet och det finns torpargrund så kan man som norbottenstorpet skrev dra rören i grunden och borra sig direkt upp mot radiatorn så den blir bottenkopplad.Man kan använda sig av tex uponor combipex rör i rör och isolera dem väl med t ex. nätmatta som man klipper till i rätt storlek.Fördel för detta är att ni kan ha en fördelare för värmens slingor nära värmepumpen.Att dra synliga rör går det med men blir inte lika fint, då många tycker att det estetiskt störande.En annan sak är att man får borra en hel del håll genom innerväggar och ibland så bråkar det ordentligt med just håltagningen.Innan man bestämmer sig för utanpåliggande rör så måste man tänkt ut värmerörens väg från pannan till sista radiatorn gärna ta dit en kunnig fackman som man kan bolla sina ideer med.

mvh
 
Redigerat:
Jag drog synliga rör på innerväggarna när vi konverterade. 29st radiatorer totalt och tog ca 5dagar. Vi valde att använda elförzinkadestålrör och thermopanels radiatorer. Thermopanel har ett mycket smidigt sätt att ansluta radiatorerna till stammen. TP4 heter det om jag minns rätt.. Vi tog hjälp av en rörfirma som gjorde dimensionering, materiallista och gjorde ritningar osv. Sen tog vi med dom till ahlsell och handlade. Landade på ca2500kr/rad
 
Vet av de som lagt in vattenburet genom att dra stamledningarna upp på vinden och sedan avstick neråt till varje radiator, Betydligt enklare då man slipper dörröppningar etc.
 
snufffsan skrev:
Nu har min sambo forskat i detta lite till och det verkar som att man ska ha olika grovlek på slangen beroende på hur långt ifrån pumpen ledningen är. Stämmer det tro? Vi har mer elr mindre förkastat iden om att dra i grunden. Kommer nog att försöka dra i golvlisterna istället pga att det blir dyrare att isolera slangen. Känns oxå som att vi kanske måste leja för arbetet om det är så avancerat som dom säger. Nån som vet ca vad det kostar om man lejer rörmockare för arbetet? Behöver snabba svar då vi ska på banken på fredag och måste ha nåt ungefärligt att komma med.
Min poäng var att av de rörjobb jag lejt för kände jag mig lite blåst på just konverteringsarbetet med tanke på hur lätt jobb det var. Det klarar en normalhändig som planerar väl. Om ni är osäker på dimensioneringen, ta hjälp för en beräkning.

Att ni sedan kanske lejer för installationen och intrimning av värmepumpen, det är något mer komplext.

Dra mycket hellre rör i krypgrunden än synliga. Det blir fult, massvis med kopplingar och svårt att dölja. Visst finns det system för att dra i lister, men de är mycket dyra och jobbet kommer att ta många gånger mer tid än om man kan arbeta i krypgrunden. Det enda jag ser av min rördragning är två vita rör 8 cm rakt upp från golvet direkt in i radiatorkopplet. Jag hade sparat 15 000-20 000 kr på kanske tre dagars jobb.
 
Hej Norrbottenstorpet . Förlåt en undran. Dra rör i krypgrund låter frysvarning för mig ! Du kanske inte bor i smällkalla Naimakka men nog kan det bli jävligt kallt i övriga Norr -och Västerbotten likaså.Har du otur så kommer dom här strömavbrotten som enligt expertis är osannolika.Jaja.Det vet vi ju hur det är med det.Jag har full respekt för att folk tycker det är fult.Var och en måste ju få ha sin egen smak.Trevligt att läsa era inlägg ialla fall.
 
Frysrisk? Tja visst bor man på en plats där långvariga strömavbrott är någorlunda sannolika så bör man fundera och förbereda någon åtgärd. Men det oavsett om rören är i grunden eller i boutrymmet. Man vinner naturligtvis tid ju varmare rören är placerade.

Det kan vara så enkelt som en batteri-likströmsomfomare -12V => ~ 230V så att cirkpumpen går att driva samt alternativa värmekällor, typ eldstäder, gasolkamin eller fotogenkamin. Är man dessutom borta från hemmet mycket kan man fundera över något larm som meddelar om strömbortfall.

Jag bor själv på landet och har "aldrig" strömavbrott på vintern (Luleåälven producerar och näten är robusta, de nära ledningarna är nedgrävda). Jag har möjlighet att lösa mina egna förslag, men då jag bedömer ett långvarigt avbrott mycket osannolikt har jag inte strömomformaren inkopplad. Dock saknar jag larm, men planerar en lösning.

En bedömning från fall till fall, helt enkelt.
 
Om ni kör PEX så klarar den frysning.

Har man en markvärmepump så borde man väl kunna koppla ett vanligt elverk till den och cirkulationspumpen och, så att man får värme och varmvatten som vanligt. Då finns risken för frysning i princip bara om strömmen går medans man är borta långvarigt, såvida man inte sätter någon slags automatik på elverket.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Oj vad vi velar fram och tillbaka :). Blir nog kanske så att vi drar i grunden trots allt. Och kanske gör min sambo jobbet med det själv. Är inte så orolig över långvariga strömavbrott.

Nästa fråga då. I dag så kan vi ju inte styra rum för rum vilket är väldigt störande då man ju vill ha en annan temp i sovrummet än övriga rum. Eftersom det oxå blir svinkallt i rum man stänger dörrarna till när man eldar så vill vi ju kunna styra de olika rummen separat. Hur löser man det? Termostat i varje rum? Kostnad?
 
snufffsan skrev:
så vill vi ju kunna styra de olika rummen separat. Hur löser man det?
Robustast och säkrast är att göra ett noggrant arbete med dimensionering av radiatorer i förhållande till varje rums värmebehov och sen lägga lite tid på att strypa in varje element med hjälp av radiatorkopplet. Sen styr värmepumpens shuntning av rätt temperatur till huset som helhet.

Vad man kan tänka på är att ifall huset har stora glasytor mot söder/väster och/eller kamin/vedspis. Samma gäller om man lagar mycket mat långkok bakning etc. så kan det var skönt (och ekonomiskt) att kunna reglera bort övertemperaturer i vissa rum tillfälligt. Detta måste göras med separat termostat på varje radiator, eller åtminstone för varje rum. Men det räcker att förbereda och sen göra det i efterhand om det upplevs som ett problem. Men mitt tips är att låta värmepumpen sköta reglering centralt för minsta rappel.
 
Till snuffsan.Jag känner att jag vill lägga till ytterligare information: 1457 VVS-företag med ungefär 17500 anställda är anslutna till något som heter "Säkervatten".I Säkervattens branschregler kap. 2:13 står det :"Tappvattten- eller värmeledningar får inte monteras i ouppvärmda utrymmen som till exempel krypgrund eller vind.Tappvatten- eller värmeledningar får inte heller monteras i isolering i golv,ytterväggar eller vindsbjälklag."
Regler att tänka på även för den som gör jobbet själv.Reglerna finns där,inte utan anledning. Lycka till med ert projekt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.