jag och maken ska bygga om svärföräldrarnas ladugård till bostad. ladugården är på 400kvm och vi ska tömma allt invändigt och bara ha kvar "skalet".
Taket är i bra skick, el finns och avlopp finns bara några meter bort.
Nu kommer ju frågorna. vi ska till banken på torsdag, och vill ha en idé om vad detta kan gå på att bygga ( vi ska med hjälp av svärfar bygga själva). har sett artikel om ett par som byggde om en ladugård för 800 000 kr, och vi hade väl hoppats på att inte hamna över miljonen.
behöver alla tips och råd vi kan få!
tack
 
låter som ett kul projekt. det går säkert att fixa för under miljonen, bara man inte svävar iväg med massa exklusiva lösningar! Men banken är nog intresserad av att se nån kalkyl på bygget innan dom lånar ut pengar till er?
 
precis som föregående talare så kommer allt gå mycket enklare med en bra kalkyl över utgifterna.

men jag har själv lekt med tanken att bygga om ett gammalt fuse till hus, och om du förverkligar drömmer måste du dokumentera bygget
 
Extremt roligt projekt. Hur gör man med grunden i ett sånt här projekt?
 
Jugend skrev:
Extremt roligt projekt. Hur gör man med grunden i ett sånt här projekt?
beror väll lite på förutsättningarna, men tanken som slog mig när jag lekte med tanken var att isolera och gjuta innanför grundmuren.

sen hur man gör om det är en timring på bara stenplintar så får man väll platsgjuta en kantbalk för att sedan isolera ovh gjuta som vanligt

men detta är ju mina tankar som lekmann när jag gick i dessa tankar själv
 
Har ni pratat med kommunen? Annars borde väl det vara steg ett. Så att ni vet att ni får bygglov för ett dylikt projekt menar jag.
 
Det finns ett Grand Designs avsnitt där ett par gör just detta. Det blev coolt. Men allt annat än mysigt tyvärr om jag får säga. :)
 
När jag tänker på det så finns det nog fler än en barn conversion i Grand Designs. Men den jag tänker på var också en jättelik lada. Kanske ännu mer jättelik än er t o m. Jag ska se om jag hittar avsnittet.
 
Åh ser att det kommit in en del svar :) kul! Vi ska naturligtvis ta kontakt med kommun. Har även tid hos vår bankman för att få info hur man går tillväga när vi ska stycka av bara byggnaden och bo på svärföräldrarnas gård. Mycket som är oklart innan vi kan börja men hoppas verkligen att det ska gå! Har också sett ett par avsnitt på grand design och husen blir riktigt häftiga! Vi vill bevara känslan av gammalt blandat med modernt! Just nu sitter maken och skissar på ritningen och vi försöker få ihop en summa på vad allt kan tänka sig kosta! Omöjligt enligt mig ;)
 
har ni funderat på hur det funkar om ni skulle bli "tvungna" att sälja lr liknande? när huset stär på föräldrarnas tomt!
 
Hur menar du? Av vilka anledningar?
Ekonomiska eller personliga?
 
Kanske i senaste laget, men en start kunde vara att kika på kostnaden för ett lösvirkeshus. Denna länk innehåller lite matnyttigt. https://www.byggahus.se/ekonomi/kalkyl-fr-lsvirkesbygge

Kalkylbladet är det jag främst tänker på.

Svårt men ju bättre kalkyl man gör från början, ju mindre risker...
 
Rent juridiskt talar vi om en byggnad på ofri grund. Den som äger byggnaden äger inte marken, vilket betyder att man inte kan erbjuda banken något pantbrev. För att ni ska ha en realistisk chans att få lån måste ni därför börja med att begära lantmäteriförrättning och enas med föräldrarna om ett köp av befintlig lagård med mark.

En avstyckning innebär ändrad markanvändning. Det är kanske ganska lätt att visa hur lagården inte längre behövs i jordbruket. Men dessutom måste ni för lantmäteriet byggnadsnämnden visa upp såkallat förhandsbesked från byggnadsnämnden att ni kommer att få bygglov för ändrad användning och för alla ingrepp i lagården.

Ett stalltips (ursäkta uttrycket) är att 1000 Kkr inte räcker långt. Den här lagården har en präktig byggnadsvolym. Redan att skaffa tillstånd och pantbrev kommer att kosta någonstans mellan 50 och 100 Kkr. Kanske mer eftersom bygglovstaxan ökar med byggnadens storlek.
 
Jag hade en flickvän för mycket länge sedan vars föräldrar byggde om en ladugård till bostad. Tyvärr var jag för ung för att komma ihåg så mycket av det. Det jag kommer ihåg var bara att där var kallt på vintern:). För där var väl inte så bra isolerat och sedan hade de byggt bostadsdelen på loftet så det drog väl in både här och där. Min fråga är dock om det inte är bättre, som någon var inne på, att bygge i lösvirke istället om man ändå kommer få lägga ner så många timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.