Hej,

Jag har ett souteränghus från -64 med en gammal gillestuga på 25 kvm som skall göras om till musik/biorum. Jag har rivit väggar, golv och tak i sommar och har märkt viss fukt på en kortväggen. För att undvika framtida fukt/mögelproblem tänkte jag använda platonmatta+isolering+ekparkett på golv samt stålregel med 45mm mineralull plus gipsplatta på vägg samt ventilerade socklar. Rummet värms idag upp med två vattenradiatorer som jag skall behålla. Det finns idag ingen utvändig isolering av grunden (omdränering med Fuktisol om 1-2 år planeras).

1. Har jag tänkt rätt avseende byggteknik?
2. Uppnår man ytterligare säkerhet mot fukt genom att använda platon också mot väggen?
3. Är det klokt att komplettera självdraget med en PAX-fläkt (t.ex. fuktstyrd) för att få bort eventuell fuktighet från rummet?

Anders
 
Hej.
Du gör saker i fel ordning.
Fukten på väggen kommer med största sannolighet utifrån.
Sätt platon/isolering eller isodrän/Jackodrän (finns fler märken) utanför grunden innan du bygger om inne.
Om du bygger in fukten så lär du ångra dig under flera år. Då måste ändå göra om jobbet.
 
Hej,

Tanken med platon är väl att fukten från väggen/golvet skall tas om hand på lämpligt sätt (ventileras)? Genom att dessutom sätta in en fuktstyrd PAX-fläkt bör man väl förbättra förutsättningarna ytterligare, eller hur? Var kan det gå fel?

Anders
 
Som det ser ut nu kommer vi att dränera redan i höst med isodrän- eller fuktisolmetoden som även ger isolering på utsidan av grunden.

Några följdfrågor:

1. Hur bygger jag innerväggarna på bästa sätt. Räcker det med stålregel + gipsplatta eller behövs någon ytterligare isolering (t.ex. 45mm mineralull) på insidan för att få tillräcklig värmekomfort? Rummet är 25 kvm, har 2.5 meter takhöjd och värms upp via två vattenradiatorer (som jag skall behålla). Fuktisol-leverantören hävdar att man ej skall montera isolering på insidan av källarväggen om man samtidigt isolerar ytterväggarna (då försämrar man uttorkningen av källarväggarna eftersom daggpunkten förskjuts)

2. Rummet är tänkt att vara ett musikrum. Hur blir det då med ljudisoleringen utan mineralull på insidan av källarväggarna? Räcker 2 lager med 13 mm gipsplatta?

3. Hur skall jag behandla innerväggarna på bästa sätt? Platonmatta? Tätskikt (typ Primer)? Putsa? Göra rent men behålla dem helt "råa"?

4. Kan jag sätta igång med inomhusprojektet innan dräneringen är slutförd (dräneringen skall sättas igång i oktober)? Snickare är redan i huset och arbetar med andra saker och det vore bra om de redan nu kunde börja bygga rummet innan de "av-etablerar" (det är ju jobbigt att behöva handla upp nya snickeritjänster i oktober).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.