Flyttar till en-planshus i sommar på 125kvm. Sitter idag en luftluftvärmepump i hallen vid ytterdörren.

Skulle det göra någon nytta att sätta in en extra innedel + utedel i huset?

Pumpen sitter ju på vägg och blåser "norrut". Det stora vardagsrummet blir därför lite kallare.
Skulle effekten bli bra om man satta en innedel ovanför ytterdörren till uterummet, som då blåser "söder"? Eller blir det pannkaka?

Vart skulle ni annars rekommendera att montera en innedel?
Planritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Räcker pumpen effektmässigt för huset är det kanske bättre att satsa på ett el-element om det är någon del av huset som är kallare och sen sätta någon "värme-flyttar-fläkt" för att cirkulera värmen i takhöjd in i rum.

Jag tror att det blir svårt att räkna hem investeringen på ytterligare en pump... Alternativet är väl om ute-delen klarar en "slav" som du kan lägga in i V-rum.

//Anders
 
Pelletskamin måste väl vara bra också? Ganska dålig planlösning för direktel måste jag säga.
 
Fast pelletskamin funkar ju också dåligt vid icke-öppen planlösning.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
pelpet skrev:
Fast pelletskamin funkar ju också dåligt vid icke-öppen planlösning.
Du har onekligen en mycket bra poäng!
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
Intressant med fläkten! Hur funkar ljudisolering med den mellan två rum?

Det är direktel idag och sitter element i samtliga rum, men dessa vill jag ju använda så lite som möjligt.

Vi är även intresserade av braskamin för att kunna komplettera uppvärmning framförallt på de kalla månaderna. Eller är pelletskamin att föredra? Placering av denna som vi tycker utseendemässigt är snyggt är antingen enligt röd markering på skissen, eller i hörnet utanför dörren till gästrummet

Tackar för svaren!
 
Det är ju klart att du får sämre ljudisolering mellan rummen där fläkten sitter men där vi hade en sån tidigare upplevde vi inte att det var stor skillnad före/efter fläkten sattes dit. Fläkten i sig låter ju lite och det finns andra varianter som är tystare och som har justerbar hastighet. Köp en fläkt att börja med och testa annars...

Alternativet är luftkanaler i undertak med en central fläkt. Då kostar det ju lite mer pengar men blir en tyst och effektiv lösning...

Det beror ju också lite på vad det är för system idag i huset och om du kommer åt något i undertak.

//Anders
 
Jag har tittat på pelletskaminer och kommit fram till att de är svåra att motivera i dagsläget. Jämfört med luftvärmepumpen, som också sprider luftburen värme, så kostar en en pelletskamin minst det dubbla, installerad och klar. En bra luftvärmepump har ofta ett årscoptal på ca 3. Om elen då kostar 1,20 kr/kWh så kostar luftvärmepumpsvärmen 0,40 kr/kWh. Pellets kostar omkring 0,50 kr/kWh. Med pelletskaminen måste du dessutom bära in dammiga pellets i huset, och bära ut dammig aska. Pelletskaminen kräver också el, så den funkar inte vid strömlöshet såvida man inte har reservkraft eller möjlighet att elda ved i den.
 
Braskamin är supertrevligt och det blir onekligen oerhört varmt med en ny sådan. Men det är inte roligt att elda i sin kamin varje dag - det har jag gjort. :) Svårt att se att det blir någon riktigt stor besparing på det egentligen då det bara funkar när man är hemma. Jag har alldeles för stort hus också. I det här fallet tror jag att du om du har fläktar kan få runt flödet.

Pelpet - kan nog vara så om du skall ha en bra pellets kamin. De är inte precis billiga.
 
pelpet skrev:
Jag har tittat på pelletskaminer och kommit fram till att de är svåra att motivera i dagsläget. Jämfört med luftvärmepumpen, som också sprider luftburen värme, så kostar en en pelletskamin minst det dubbla, installerad och klar. En bra luftvärmepump har ofta ett årscoptal på ca 3. Om elen då kostar 1,20 kr/kWh så kostar luftvärmepumpsvärmen 0,40 kr/kWh. Pellets kostar omkring 0,50 kr/kWh. Med pelletskaminen måste du dessutom bära in dammiga pellets i huset, och bära ut dammig aska. Pelletskaminen kräver också el, så den funkar inte vid strömlöshet såvida man inte har reservkraft eller möjlighet att elda ved i den.
Dock en synpunkt jag nu inte fick med. Fördelen med pelletskamin är ju att den hjälper och blir billigare när COP inte är så bra?
 
Många moderna luftvärmepumpar verkar ha bra coptal även vid låga temperaturer. Jag kollade upp ett test av Panasonics flaggskeppspump HE9KKE och den uppmäts till följade COP-tal. Kostnaden per kWh har jag beräknat med ett elpris på 1kr/kWh (inte 1,20 som ovan). Själva pumpen kostar ca 20000 installerad och klar.

Utetemp ___ COP ___ Kr/kwh
7 grader ___ 5,4 ___ 0,21 kr
2 grader ___ 3,4 ___ 0,34 kr
-7 grader ___ 2,6 ___ 0,45 kr
-15 grader ___ 2,1 ___ 0,54 kr
 
Pelletskamin känns inte aktuellt, då är jag mer sugen på vedeldad braskamin.

Räknar dock att en kamin kostar det dubbla installerat och klart, däremot är ju den lite vackrare att titta på :)

Men ni tror alltså inte på en luftvärmepump till, känns som planlösningen inte "tillåter" det?
Ska läsa på lite om fläktar och möjlighet till att sprida varmluften?

Om det blir kamin, var skulle ni isåfall placera en kamin? I hallen eller vardagsrummet?
 
pelpet skrev:
Många moderna luftvärmepumpar verkar ha bra coptal även vid låga temperaturer. Jag kollade upp ett test av Panasonics flaggskeppspump HE9KKE och den uppmäts till följade COP-tal. Kostnaden per kWh har jag beräknat med ett elpris på 1kr/kWh (inte 1,20 som ovan). Själva pumpen kostar ca 20000 installerad och klar.

Utetemp ___ COP ___ Kr/kwh
7 grader ___ 5,4 ___ 0,21 kr
2 grader ___ 3,4 ___ 0,34 kr
-7 grader ___ 2,6 ___ 0,45 kr
-15 grader ___ 2,1 ___ 0,54 kr
Länken du har är en äldre modell av Panasonic , nya testade modeller av flera olika tillverkare hittar man på www.energimyndigheten.se och där under tester luftvärmepumpar 2009-2012

Dagens HE9NKE är ganska prispressad så det kan man få inkl standardinstallation samt 5/6 års totalgaranti för mellan 17500-18000:- efter ROT avdrag.
 
HE9NKE verkar snäppet bättre. Cop 2,2 vid -15 ger ju ungefär samma driftkostnad som en pelletskamin vid denna temperatur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.