Hej

Är det någon som har hört talas om att man ska lägga en fiberduk eller plastmatta eller vad det nu heter i plattan(mellan isoleringen) för att skydda mot radon?

Om ni vet vad den heter och vilket fabrikat så hojta till. Många pratar om det men ingen vet exakt :).

/Johan
 
Men jag har hört nått om nån fläkt man kan ha också?
Kan nån förklara lite mer vad man ska ha för att få bort Radon?
 
Ska man få bort radonet så måste man veta var det kommer ifrån. Det kan komma från berggrunden, vattnet eller byggnadsmaterialet i huset. Följdaktligen finns det två sätt att bli av med det:

1. Se till att det inte kommer in i huset
2. Se till att det radon som finns i huset kommer ut så fort som möjligt.

1. Kan man exempelvis göra genom att ha någon form av spärr mellan huset och marken. Ett annat alternativ är att skapa undertryck i marken så att den radonrika luften som är i marken sugs bort från huset (typ radonbrunn eller radonslang under huset).

2. Kan man fixa genom att öka ventilationen. I gamla hus med självdrag kan man sätta in en fläkt, gärna tillsammans med en värmeväxlare, som ser till att blåsa ut luften i huset.


Skulle radonet vara i dricksvattnet har jag för mig att det finns filter som kan ta bort det.
 
Tack!
Men om man ska bygga nytt med platta på mark och vet att det kommer från marken vilka åtgärder rekomenderas och vad kostar det?
 
palsson skrev:
Tack!
Men om man ska bygga nytt med platta på mark och vet att det kommer från marken vilka åtgärder rekomenderas och vad kostar det?
Det vanligaste tror jag är att man lägger en radonslang under plattan. När sedan huset står klart så gör man en mätning för att se hur mycket radon som verkligen kommer in i huset. Är värdet för högt så kopplar man en pump till slangen som suger ut radonet under huset. Köper du jobbet med slangen så kostar det kanske någon tusenlapp.

Det kan finnas andra metoder som är bättre om man från början vet att det är väldigt mycket radon i marken. Stadsbyggnadskontoret på kommunen känner säkert till marken du vill bygga på och kan nog ge råd om vad som är bäst.
 
Kan bara lägga till att man också bör välja en finare betongkvalitet och sätta radonmuffar runt va-rör. Men slang är effektivast. Vill man inte ha fläkt kopplad till slangen kan man krångla till det genom att dra upp röret genom ett schakt i huset och (förhoppningsvis...) få självdrag.
 
kan man söka bidrag för att bygga radonsäker, (vid nyproduktion).
 
vart hittar man info om det?
 
Alltså ingen som hört talas om den där fiber/plast duken som ska ligga i plattan?

-------------------------------------------
Okej ingen som sitter på denna kunskap, om vi skulle börja spåna lite, den folie som brukar användas i ytterväggar(diffspärr), kan denna lämpa sig att läggas mellan makadammen och isoleringen tror ni, alltså inte släppa igenom radongasen.
 
Radon är bara skadlig om den kommer in i kroppen, via andningen eller dricksvattnet. Fuktspärr lägger man i vilket fall som helst, skall du dessutom ha en duk som skyddar mot radon den måste vara även av typ "vindskydd"(som man isolerar t.ex sommarstuga med). En diffusionstätt duk bör göra sussen om enda radon källa är marken. Jag kan dock mera om strålning än om bygge så jag är inte säker hur detta skulle påverka bygget.....
Planerar du att söka bidrag dock jag kan säga att den beviljas bara för "beprövade" metoder.

C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.