Hej!
Jag behöver ordna ett eldstadsplan framför vedspisen i köket. Jag vill helst inte ha plåt eller mässing, utan föredrar någon slags keramisk platta framför eller att ha en gjuten yta som jag sedan målar.
Vad tror ni funkar på kilsågat golv som legat i över hundra år? Har ojämn inomhustemperatur då jag mest eldar för att hålla värmen.

Tacksam för svar:)!
 
Härdat glas så ser du brädorna under.
annars fräs ner skyddet och sätt list runt som täcker skarven
 
Något annat som är snyggt är återvunnet tegel som gnistskydd
 
sir_daniel skrev:
Härdat glas så ser du brädorna under.
annars fräs ner skyddet och sätt list runt som täcker skarven
+1, vi lade härdat glas framför kaminen på landet, 200 årigt trägolv som jag inte vill dölja. Det blev snyggt, man tänker inte på att den ligger där.
 
Hej Anders_Roslagen!
VIlket material har ni i kvadratiska plattan? Obehandlad plåt som ni sedan målat med linoljefärg?
Jag har funderat lite till och det blir för stort projekt att fräsa ur golvet för att sänka ner sten/klinkerplattor.

Tack för svar :)!
 
Kryper det in mycket smuts under glasskivan som sedan är svårt att få bort?
Hur fäster man glasskivan mot golvet?
 
Tack för era svar(y)!
 
Jag har efter två år inte behövt lyfta skivan och göra rent under.

Skivan är typ 7 mm tjock och i härdat glas, så tyngden gör att den ligger still.
Det finns standard skivor i kaminbutikerna, min kommer från contura om jag inte minns fel.
 
Annars kan din glasmästare fixa den dimention och form (även böjar) som du vill
 
Ah, såg att jag utelämnade lite fakta. Keramiks platta, golvklinker, matt engelskt röd, 15 x 15. De är lagda på betong, golvet är sedan gammalt utsågat och detta lagt, tror utan att veta säkert att de är inlagda och att gammal korkmatta funnits i köket som de höjdmässigt anpassades efter. Spår av mattläggningen är synbara i form av små dyckerthål, men korkmattan är borttagen och golvet numera bärnstensfernissat. De ligger trestycken i rad ut från fundamentet. Skall se om jag får tillfälle att lägga in en bild. Tycker generellt att engelskt rött och trägolv är en trevlig kombination.
 
Jag gillar tanken på glasskiva. Inga ingrepp i det gamla golvet och mycket diskret.
 
Billigaste lösningen med glasskiva är att köpa och slakta ett glasbord på loppis. Istället för 1000 - 1500 hos glasmästarn bli det bara en tiondel
 
Hemmakatten
Om man lägger en glasskiva ovanpå trägolvet så finns det risk att man ideligen snubblar på kanten. Framförallt i ett kök där man går fram och tillbaka med heta saker, skulle jag nog vilja ha skivan/eldstadsplanet nedsänkt och i samma nivå som övriga golv. En glasskiva är ju också svårare se kanterna på. Men jag håller med om att det skulle vara snyggt.
 
Vi har fris kring vårt eldstadplan, som är 8 mm högre än golvet och det funkar jättebra. Jag tror inte risken är större än att snubbla på mattkanten egentligen. Vilket ju förvisso är en risk men liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.