Orlan 80kw ca460 liter vedmagasin
Innova 50kw 185 liter
calmar 65kw 150 liter

Jag får inte ihop det med kw, stämmer inte Orlans verkningsgrad?
Innovan borde väl ha fler kw än calmar?
Någon får förklara för mig
Vad kostar keramik till dessa pannor föresten?
Hur mycket värmer dessa pannor med två fulla ilägg? 40 till 90 grader
 
Jaha, då börjar jag igen, då. ;)
För det första stavas det kW, inget annat, när man ska skriva kilowatt. Detta är alltså den effekt som en panna kan avge. Effekt är momentan. Den beror i detta fall på hur mycket ved som brinner, vilket drag man har, hur stora värmeupptagande ytor pannan har, hur torr veden är osv.
Om du integrerar effekten över tiden får du energin som pannan kan ge till vattnet. Energin mäter man i kWh, alltså kilowattimmar. Håller pannan på att ge 50 kW i en timme, då har du fått ihop 50 kWh. Eller omvänt så tar det drygt en minut att skrapa ihop till en kilowattimme (1 kWh).

Om vi bortser från verkningsgrader och andra sådana förhållanden, får du ut mest energi på ett inlägg i en panna som har en stor eldstadsvolym. Det finns ju helt enkelt mer ved som ska brinna upp, innan det är slut. Men en panna som är konstruerad till att hålla en låg effekt, men ändå ha ett stort magasin (sådana är de inte i verkligheten), den kommer att ta en evinnerlig tid på sig för att avge all energin.
Omvänt kan en panna som inte har så väldigt stort magasin ändå ha en ganska hög effekt (det finns ju lite begränsningar här, för det måste till att det är ganska mycket ved som brinner, om det ska bli någon hög effekt) kvickt ladda upp ackumulatortankarna, men du får springa och fylla på titt och tätt. Det brinner ju fort slut i magasinet.

I de flesta (alla?) pannor är vedmagasinets storlek någorlunda väl relaterat till effekten. Det tar alltså ungefär lika lång tid att elda upp veden, men det blir olika mycket energi av ett inlägg.
Ved i travat mått ligger ofta på ungefär 1,2 - 1,3 MWh/m³. Att värma 2000 liter vatten 50°C tar 116 kWh. Dessutom försvinner det en del i förluster, samt till den förbrukning du har när du eldar. Låt oss säga att du får 75% kvar till att värma tankarna med. Då behöver du ved värt 155 kWh, vilket alltså motsvarar ungefär 125 liter.

Sen är det alltid svårt att trava fullt i eldstaden. Vedträna brukar inte gå helt jämnt upp med utrymmet som finns, inte i någon ledd. Därför får du räkna bort ytterligare en del från eldstadsvolymen, för att få fram vad du verkligen får ut.

Min panna rymmer 140 liter i eldstaden. Med två inlägg värmer den mina tankar (2250 liter), sig själv (80 liter vatten och 300 kg stål) samt allt som finns i elementen, från 20 till 90°C. Åtminstone så här års, när det är milt väder utomhus.
 
apersson850 skrev:
Jaha, då börjar jag igen, då.  ;)
För det första stavas det kW, inget annat, när man ska skriva kilowatt. Detta är alltså den effekt som en panna kan avge. Effekt är momentan. Den beror i detta fall på hur mycket ved som brinner, vilket drag man har, hur stora värmeupptagande ytor pannan har, hur torr veden är osv.
Om du integrerar effekten över tiden får du energin som pannan kan ge till vattnet. Energin mäter man i kWh, alltså kilowattimmar. Håller pannan på att ge 50 kW i en timme, då har du fått ihop 50 kWh. Eller omvänt så tar det drygt en minut att skrapa ihop till en kilowattimme (1 kWh).

Om vi bortser från verkningsgrader och andra sådana förhållanden, får du ut mest energi på ett inlägg i en panna som har en stor eldstadsvolym. Det finns ju helt enkelt mer ved som ska brinna upp, innan det är slut. Men en panna som är konstruerad till att hålla en låg effekt, men ändå ha ett stort magasin (sådana är de inte i verkligheten), den kommer att ta en evinnerlig tid på sig för att avge all energin.
Omvänt kan en panna som inte har så väldigt stort magasin ändå ha en ganska hög effekt (det finns ju lite begränsningar här, för det måste till att det är ganska mycket ved som brinner, om det ska bli någon hög effekt) kvickt ladda upp ackumulatortankarna, men du får springa och fylla på titt och tätt. Det brinner ju fort slut i magasinet.

I de flesta (alla?) pannor är vedmagasinets storlek någorlunda väl relaterat till effekten. Det tar alltså ungefär lika lång tid att elda upp veden, men det blir olika mycket energi av ett inlägg.
Ved i travat mått ligger ofta på ungefär 1,2 - 1,3 MWh/m³. Att värma 2000 liter vatten 50°C tar 116 kWh. Dessutom försvinner det en del i förluster, samt till den förbrukning du har när du eldar. Låt oss säga att du får 75% kvar till att värma tankarna med. Då behöver du ved värt 155 kWh, vilket alltså motsvarar ungefär 125 liter.

Sen är det alltid svårt att trava fullt i eldstaden. Vedträna brukar inte gå helt jämnt upp med utrymmet som finns, inte i någon ledd. Därför får du räkna bort ytterligare en del från eldstadsvolymen, för att få fram vad du verkligen får ut.

Min panna rymmer 140 liter i eldstaden. Med två inlägg värmer den mina tankar (2250 liter), sig själv (80 liter vatten och 300 kg stål) samt allt som finns i elementen, från 20 till 90°C. Åtminstone så här års, när det är milt väder utomhus.
Så Orlanen värmer alltså ungefär 3ggr så mycket vatten som v65an på 1 ilägg ?
 
Isacsson skrev:
Så oralen värmer alltså ungefär 3ggr så mycket vatten som v65an på 1 ilägg ?
Ja, så blir det ungefär. Det tar också något kortare tid att bränna ved och tillverka energi i en 80kW Orlan än i en v65kW panna = se aspersson850 förklaring om tid och effekt.
1000l vatten magasinerar ca 60kW energi (temp.höjs 50grader). v65 laddar en 1000l akumulator på drygt 1 timme, Orlan på 3/4 timme . Beräkningen är förenklat (bortsett från verkningsgraden och allt annat ) och i verkligheten är tiderna något längre.
gaia
 
Ok då är ja med.
Någon som vet vad keramiken kostar till Orlan 80kW?
Funkar Laddomat 21 bra till Orlan 80kW?
Tack så länge och GOTT NYTT ÅR
 
Laddomat 21 fungerar bra till min panna, men den är bara på 35 kW.
Termoventiler hävdar att den fungerar upp till 80 kW. Det lär säkert vara noga med att man inte har för långa rör mellan panna och tankar då, skulle jag tro.

När man eldar går en del av brasan åt till att värma upp pannan, och vattnet i den, till 80°C först. Innan det har hänt kommer det inte ut något varmt vatten alls till tankarna. I min panna tar det 20-30 minuter innan det börjar hända något.

Nu kallar de mig för "aspersson" igen... Hmm... >:(
 
apersson850 skrev:
Nu kallar de mig för "aspersson" igen... Hmm...  >:(
förlåt apersson850 :-[
gaia
 
Glad igen! :)
 
Då är det värre för mig.. jag kallar jag Danielak på tradera.. ak kommer från
ett helt annan sak än mitt namn..

Men jag blir ofta kallad "Daniela K" där :(

/Daniel
 
Kanske bättre än Dani Elak?
Jag känner bara en Daniela, men hon är jättebra på alla vis, så du ska nog känna dig hedrad, tror jag!
 
apersson850 skrev:
Jaha, då börjar jag igen, då.  ;)
För det första stavas det kW, inget annat, när man ska skriva kilowatt. Detta är alltså den effekt som en panna kan avge. Effekt är momentan. Den beror i detta fall på hur mycket ved som brinner, vilket drag man har, hur stora värmeupptagande ytor pannan har, hur torr veden är osv.
Om du integrerar effekten över tiden får du energin som pannan kan ge till vattnet. Energin mäter man i kWh, alltså kilowattimmar. Håller pannan på att ge 50 kW i en timme, då har du fått ihop 50 kWh. Eller omvänt så tar det drygt en minut att skrapa ihop till en kilowattimme (1 kWh).

Om vi bortser från verkningsgrader och andra sådana förhållanden, får du ut mest energi på ett inlägg i en panna som har en stor eldstadsvolym. Det finns ju helt enkelt mer ved som ska brinna upp, innan det är slut. Men en panna som är konstruerad till att hålla en låg effekt, men ändå ha ett stort magasin (sådana är de inte i verkligheten), den kommer att ta en evinnerlig tid på sig för att avge all energin.
Omvänt kan en panna som inte har så väldigt stort magasin ändå ha en ganska hög effekt (det finns ju lite begränsningar här, för det måste till att det är ganska mycket ved som brinner, om det ska bli någon hög effekt) kvickt ladda upp ackumulatortankarna, men du får springa och fylla på titt och tätt. Det brinner ju fort slut i magasinet.

I de flesta (alla?) pannor är vedmagasinets storlek någorlunda väl relaterat till effekten. Det tar alltså ungefär lika lång tid att elda upp veden, men det blir olika mycket energi av ett inlägg.
Ved i travat mått ligger ofta på ungefär 1,2 - 1,3 MWh/m³. Att värma 2000 liter vatten 50°C tar 116 kWh. Dessutom försvinner det en del i förluster, samt till den förbrukning du har när du eldar. Låt oss säga att du får 75% kvar till att värma tankarna med. Då behöver du ved värt 155 kWh, vilket alltså motsvarar ungefär 125 liter.

Sen är det alltid svårt att trava fullt i eldstaden. Vedträna brukar inte gå helt jämnt upp med utrymmet som finns, inte i någon ledd. Därför får du räkna bort ytterligare en del från eldstadsvolymen, för att få fram vad du verkligen får ut.

Min panna rymmer 140 liter i eldstaden. Med två inlägg värmer den mina tankar (2250 liter), sig själv (80 liter vatten och 300 kg stål) samt allt som finns i elementen, från 20 till 90°C. Åtminstone så här års, när det är milt väder utomhus.
Mycket intressant inlägg! Suger åt mig som en svamp i ivern att lära mig mer.

På min panna, Albin Polar, står det effekt 40-60kW. Vad menas med den typbeteckningen? Är det beroende på träslag pannan eldas med?

Vänl,,,
Tobbe
 
Det är snitteffekten och maxeffekten..

/Daniel
 
Ok. På de pannor som första inlägget frågade är det maxeffekt eller snitteffekt? Min panna är ju trots alt 10 år gammal...

Vänl,,,
Tobbe
 
Det som brukar anges är märkeffekten, som är den du får ut när veden brinner som det är tänkt. Alltså inte precis efter det att du tänt, heller inte strax innan det slocknar.
Sen beror det på träslag, fukthalt, drag och säkert på antalet igelkottar i kommunen exakt vad du får ut. Har du inte sotat på ett tag sjunker effekten märkbart.

Min pannan påstås ge 35 kW, men när de hade proveldat den på något institut hade de lyckats klämma ut drygt 40 kW en stund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.