Glömde tillägga att min takvärme kopplades ur 2003 då vi köpte huset och värms upp av en lvp.
Har även jag installerad golv värme på toaletten och el element i sovrummen som kan startas vid behov.....
 
all värme strävar uppåt och stiger till taket och därefter sjunker den ned i rummet .. så gör även värmen från elradiatorn och värmen från braskaminen ..och det är alltid varmare i taket än vid golvet .
Takvärmaren gör exakt likadant ...fast den värmer i taket och den värmen faller också i rummet..
Är takvärmaren riktigt monterad så finns det ingen skillnad.
Sen är problemet det, att man kan inte skruva upp lampor och dyligt hur som helst i taket för då skadar man lätt ledningarna , det är där problemet ligger , men värmer gör dom. Ett rum med takvärme är ett rent rum.
Eti..
 
peternicklas
etiol skrev:
all värme strävar uppåt och stiger till taket och därefter sjunker den ned i rummet .. så gör även värmen från elradiatorn och värmen från braskaminen ..och det är alltid varmare i taket än vid golvet .
Takvärmaren gör exakt likadant ...fast den värmer i taket och den värmen faller också i rummet..
Är takvärmaren riktigt monterad så finns det ingen skillnad.
Sen är problemet det, att man kan inte skruva upp lampor och dyligt hur som helst i taket för då skadar man lätt ledningarna , det är där problemet ligger , men värmer gör dom. Ett rum med takvärme är ett rent rum.
Eti..
Nu pratar du lite mot fysikens lagar. Varm luft har lägre densitet och kommer alltid att vara över den kallare luften. Detta är samma princip som en varmluftsballong.
 
etiol skrev:
all värme strävar uppåt och stiger till taket och därefter sjunker den ned i rummet .. så gör även värmen från elradiatorn och värmen från braskaminen ..och det är alltid varmare i taket än vid golvet .
Takvärmaren gör exakt likadant ...fast den värmer i taket och den värmen faller också i rummet..
Är takvärmaren riktigt monterad så finns det ingen skillnad.
Eti..
Nej, Eti. Så fungerar det inte. Det finns ingen varmluft som "sjunker ned" frivilligt. Jag vet, jag har haft takvärme. Strålningsvärmare är en annan sak (t ex för terass) men då håller värmekällan dessutom en helt annan temperaturskillnad mot omgivningen. Så fort värmen blir luftburen så stiger den iväg.

(Du har lika fel i detta som att det skulle vara ett dolt fel, skulle vara något man skulle kunna stämma mäklaren eller vara någon form av bedrägeri).
 
Redigerat:
Takvärme marknadsfördes en gång i tiden med argumentet att det skulle bli strålningsvärme från taket. Och den "känner" man med huvudet, som (enl. reklamen) är känsligare för värme än resten av kroppen. Då upplever man rummet som varmare än det är, och kan på så sätt hålla lägre temperatur i rummet.

Det var teorin bakom eländet.

En annan effekt av takvärme som är tankeväckande, är hur den påverkar byggnadsmaterial.

Två av våra rum som hade takvärme var i en utbyggnad från samma år som takvärmen, dvs 1976. Där var plast i taket. Takvärmen var monterad direkt mot plasten. Den plastfolien var helt nedbruten, när vi rev taket i rummet (vi byggde på en våning på den delen av huset) så snöade folien ned som konfetti i flagor på 7 - 10mm. Plasten var helt OK i taket på de ställen där ingen värmefolie var monterad. Plastkonfettin spred sig överallt, både inomhus och utomhus, jag hittade plastflagor i rabatter 30m från huset ett år senare.

Nu är ju värmefolien i sig själv en lite styvare plast, som var helt opåverkad av värmen.
 
  • Gilla
espace
  • Laddar…
Den bästa fördelen med att köpa ett hus med (fungerande) takvärme måste vara att det nog inte finns mögel på vinden :)

Av alla hus vi kollade på var det endast ett utan någon som helst påväxt på råsponten, det var det med takvärme...
 
Hej Peternicklas
.jag pratar gärna om värme , med värme.
om du står i ett normalt rum som håller ex. 0 grader ..Termometern sitter 160 cm upp på väggen. Du sätter på ett element utan fläkt och när det har gått ett antal timmar så har temperaturen i rummet stigit till ex.. 20 grader på termometern. då har du ca.25 grader i taket ,eller hur.. eftersom all värme stiger och då skall det nu vara enligt dig fortfarande 0 grader nere vid golvet sett efter dom fysiska lagarna .. men nu visar det sig att där är ca. 12 grader varmt ..nu förstår inte jag , nere vid golvet var det ju 0 grader innan och nu är det 12 grader varmt , och all värme stiger enligt dig !!!!!
är detta nu mot fysikens lagar eller hur menar du..
Varm luft sjunker när den svalnar av ,, annars skulle vi ju ha istappar i tårna ..
Mvh
Eti
 
Redigerat:
Hej Ingper
Om någon försöker lura dig på pengar så är väl det bedrägeri... eller har jag fel
Även dolda fel är ett bedrägeri , det är att låta andra betala för sin egna misstag eller har jag fel där med..
Vänligen
Eti..
 
Ja, du har fel. Säljaren kanske inte själv känner till ett dolt fel, då kan det ju inte vara bedrägeri. Eller hur?
 
etiol skrev:
Hej Ingper
Om någon försöker lura dig på pengar så är väl det bedrägeri... eller har jag fel
Även dolda fel är ett bedrägeri , det är att låta andra betala för sin egna misstag eller har jag fel där med..
Vänligen
Eti..
Jag frågar igen, är du jurist eller advokat?

Begreppet "bedrägeri" är ett juridiskt begrepp som förvisso kan vara tillämplig i vissa fastighetsaffärer men absolut inte i denna. Brottsrubriceringen bedrägeri drivs i sådana fall av åklagaren och det kommer inte att vara tillämpligt här.

Dolt fel förstår jag inte hur du ens kan nämna i en affär där transferering inte ens skett?
 
etiol skrev:
Hej Peternicklas
.jag pratar gärna om värme , med värme.
om du står i ett normalt rum som håller ex. 0 grader ..Termometern sitter 160 cm upp på väggen. Du sätter på ett element utan fläkt och när det har gått ett antal timmar så har temperaturen i rummet stigit till ex.. 20 grader på termometern. då har du ca.25 grader i taket ,eller hur.. eftersom all värme stiger och då skall det nu vara enligt dig fortfarande 0 grader nere vid golvet sett efter dom fysiska lagarna .. men nu visar det sig att där är ca. 12 grader varmt ..nu förstår inte jag , nere vid golvet var det ju 0 grader innan och nu är det 12 grader varmt , och all värme stiger enligt dig !!!!!
är detta nu mot fysikens lagar eller hur menar du..
Varm luft sjunker när den svalnar av ,, annars skulle vi ju ha istappar i tårna ..
Mvh
Eti
Ingen har sagt att all värme stiger. Däremot stiger luft som är varmare än den omgivande luften uppåt och luft som är kallare än omgivande luft faller nedåt. (Det senare kan man tydligt känna i jultid när granen bärs in från kylan och man håller handen under den.)

Med detta fysikaliska faktum klarlagt blir det tydligt att värmekällan bör vara i rummets undre del. På så sätt uppstår jämnast värmefördelning i rummet eftersom den uppvärmda luften kommer att stiga uppåt och på sin väg kylas ned genom konvektion (värmeledning till omkringliggande luft) respektive uppblandning med omgivande luft. Den uppåstigande luften ersätts av kallare luft som faller ned.

Med takvärmare tillförs värmen till den luft som redan befinner sig högst upp i rummet och då uppstår ingen naturlig cirkulation som flyttar värmen dit den gör nytta.

Det är ingen som påstått att "all värme stiger" som du skriver. Det är varm luft som strävar uppåt (inklusive den värme den innehåller). Värmen i sig strävar efter att jämnt fördela sig i materian. Dvs allt antar samma temperatur till slut om ingen värme till- eller bortförs.
 
Mycket snack om värme hit och dit, men faktum kvarstår säljaren har tydligen hört av sig och berättat att takvärmen inte fungerar. Då är ju säljaren av en ärlig modell så därför gör ett avtal om vad han är villig att betala för att åtgärda problemet och investera i ny effektiv uppvärmning.
 
Hej Bifuel
man står ju sig själv alltid närmast. Men jag tycker jag har rätt att tycka det är fel att lura andra ..
Det är bedrägeri att vilseleda någon för egen vinning ..
Eller jag har fel nu också..
Vänligen
Eti..
 
etiol skrev:
Hej Bifuel
man står ju sig själv alltid närmast. Men jag tycker jag har rätt att tycka det är fel att lura andra ..
Det är bedrägeri att vilseleda någon för egen vinning ..
Eller jag har fel nu också..
Vänligen
Eti..
Du har förvisso rätt att rekvisiten för bedrägeri är just det du nämner. Men anser du att det som hänt TS vän når upp till dessa rekvisit?

Hur ser du juridiskt på att du betecknar det som dolt fel när fastigheten inte ens transfererats?
 
etiol skrev:
Det är bedrägeri att vilseleda någon för egen vinning ..
Eller jag har fel nu också..
Ja du har fel, eller förenklar åtminstone det hela alltför mycket.

Men hur som helst, vari består vilseledandet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.